A A+ A++

Władze Indonezji wykazują coraz większe zainteresowanie fregatami typu Iver Huitfeldt. Według doniesień mediów dwa okręty bazujące na duńskim projekcie miałyby zostać zbudowane w stoczni PT PAL w Surabai. Pozyskanie okrętów ma być rezultatem coraz bardziej napiętych relacji z Chinami.

Wszystko zaczęło się na początku tego roku, gdy chińskie jednostki rybackie zaczęły regularnie naruszać indonezyjskie wody w rejonie Wysp Natuna na Morzu Południowochińskim. W Dżakarcie zaczęto wówczas mówić, że tak marynarka wojenna, jak i straż wybrzeża potrzebują większych, oceanicznych jednostek. W przypadku marynarki wojennej oznacza to też pozyskanie jednostek o większym potencjale bojowym niż fregaty typu SIGMA i zmodernizowane korwety typu Bung Tomo.

Już w lutym delegacja ministerstwa obrony udała się do Danii, gdzie zwiedzała fregatę Niels Juel typu Iver Huitfeldt (na zdjęciu) oraz odwiedziła ośrodek badawczy Odense Maritime Technology i agencję eksportową Naval Team Denmark. Ta ostatnia potwierdziła zainteresowanie Indonezji fregatami, ale nie podała szczegółów. Z kolei w marcu indonezyjski resort obrony miał zlecić PT PAL opracowanie we współpracy z Danią projektu fregaty. Budżet zaplanowanego na pięć lat programu określono na 720 milionów dolarów.

Dlaczego Indonezja zainteresowała się duńskimi okrętami? Iver Huitfeldt ma z punktu widzenia Dżakarty liczne zalety. Modułowa konstrukcja umożliwia łatwe przystosowanie projektu do potrzeb wyspiarskiego państwa. Nie bez znaczenia jest też relatywnie niska cena, wynosząca 325 milionów dolarów za sztukę. Wreszcie Indonezja ma nie być w pełni zadowolona ze współpracy z Damenem i z fregat SIGMA 10514.

PT PAL, czyli dawny arsenał holenderskiej marynarki wojennej, wyrasta na jednego z ważniejszych graczy w regionie. Stocznia opanowała budowę zaprojektowanych w Korei Południowej okrętów desantowych typu Makassar. Powstały już trzy jednostki dla indonezyjskiej marynarki wojennej, dwa dla Filipin i jedna dla Mjanmy. Stocznia ma na koncie także duży udział w budowie SIGM, a dzięki transferowi technologii z Korei Południowej – również okrętów podwodnych typu Chang Bogo.

Zobacz też: Fincantieri zwycięzcą programu FFG(X)

(navalnews.com)

US Navy / Mass Communication Specialist Seaman Joshua L. Leonard

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPiłkarze Błękitnych i Omulwi docenieni. Te liczby nie kłamią
Następny artykułRowery elektryczne dla dzieci, seniorów i dla dorosłych – jakie wybrać?