A A+ A++

Rajd Sardynii obchodził jubileusz dwudziestej edycji. Pierwszy raz zorganizowano go w 2004 roku. Od tamtego czasu stał się niemal nieodłącznym elementem kalendarza. Jedynie w sezonie 2010 na śródziemnomorskiej wyspie walczono o punkty w nieistniejącej już serii IRC.

Organizatorzy przygotowali dziewiętnaście odcinków specjalnych o łącznej długości prawie 321 kilometrów. Niemałe wyzwanie rzuciła pogoda. Nad zwykle słoneczną o tej porze roku wyspą zebrały się ciemne chmury, a opady towarzyszyły załogom przez cały rajd.

Finałową próbę – powtórkę niespełna 8-kilometrowego odcinka Sardegna, rozgrywanego w formacie Power Stage, wygrali Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen. Ott Tanak i Martin Jarveoja stracili 4,7 s, jednocześnie o 0,1 s pokonując Takamoto Katsutę i Aarona Johnstona.

W rajdzie triumfowali Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. Dla Belgów to pierwsze tegoroczne zwycięstwo. Czekali na nie – podobnie jak zespół Hyundaia – od czasu zeszłorocznego finału w Japonii. Neuville wpisał sobie w CV osiemnastą wygraną rundę WRC, Wydaeghe – piątą.

– Oczywiście to był bardzo trudny weekend. Przyjechaliśmy tu z wiarą w zwycięstwo. Pierwszy dzień był jednak trudny. W sobotę udało się wyjść na prowadzenie. Muszę powiedzieć, że teraz się denerwowałem. Zniszczone opony, błoto. Radość jest wielka. Dublet, pierwsze zwycięstwo w tym roku, pierwsze dla nowego szefa zespołu. Pamiętamy też o Craigu. Chcieliśmy tego zwycięstwa w Chorwacji, ale nadeszło teraz – cieszył się Neuville.

Esapekka Lappi i Janne Ferm liczyli się w walce o zwycięstwo, ale po błędzie Sebastiena Ogiera postanowili zabezpieczyć dublet Hyundaia. Strata do Neuville’a wyniosła 33 s. Finowie trzeci raz z rzędu stanęli w tym sezonie na podium. W trójce rundy światowego czempionatu zameldowali się trzynasty raz.

– Trzeba akceptować pewne rzeczy. Jest frustracja, ale jest jak jest. Mam nadzieję, że Thierry dojedzie i będziemy mieć dublet. Jedziemy do Kenii. Czy wygram? Zależy, kto będzie za nami – uśmiechnął się Lappi.

Na najniższym stopniu podium – szesnasty raz w karierze – stanęli Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen [+1.55,3], w piątek czyszczący trasę.

– Mieliśmy wszystko pod kontrolą. Nie czułem, bym jechał szybko. Kiedy mam właściwe opony, w tym deszczu i błocie miałem nawet frajdę. Niezłe punkty, nie spodziewałem się tego. Byliśmy cierpliwi, nie popełniliśmy błędu. Dziękuję zespołowi – przekazał Rovanpera.

Poza trójką znaleźli się Elfyn Evans i Scott Martin, kończący Power Stage z naderwanym tylnym spojlerem. Większość blisko 5,5-minutowej straty powstała wskutek problemów technicznych. Piąte miejsce w generalce [+9.33,3] zajęli zwycięzcy WRC 2: Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen zaliczający drugi tegoroczny start w mistrzostwach świata. Norwegowie skorzystali z błędu Adriena Fourmaux i Alexandre’a Corii. Francuzi wypadli z trasy na początku oesu i uszkodzili zawieszenie. Teemu Suninen i Mikko Markkula finiszowali na drugim miejscu [+2.15,7]

– Byłem ostrożny. Miejscami była przyczepność, a po chwili ślisko jak na lodzie. Musieliśmy spróbować, ale nie był to najlepszy przejazd – wyznał Evans.

– Wow. Trudne warunki. Deszcz przychodzi i odchodzi. Niełatwo zostać na drodze. Szkoda Adriena. Spisywał się świetnie przez cały weekend. Dla nas oznacza to zwycięstwo i się cieszymy – mówił zaskoczony Mikkelsen.

– Nie było frajdy. Mieliśmy aquaplaning na asfalcie. Weekend był bardzo wymagający. Bez kapcia byłoby lepiej, a tak jest rozczarowanie – przyznał Suninen.

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak mieli bronić czwartej pozycji, a zyskali najniższy stopień podium w WRC 2 [+3.12,9]. Szczególnie dobrze duet ORLEN Rally Team spisał się w sobotę, słabiej zaczynając z kolei piątkową część rajdu. Kajetanowicz i Szczepaniak wygrali podkategorię Challenger i jednocześnie uplasowali się na siódmym miejscu w generalce rajdu.

Kajetan Kajajetanowicz, Maciej Szczepaniak, Skoda Fabia Evo Rally2

Photo by: McKlein / Motorsport Images

– To dla nas nagroda. Ciężko pracowaliśmy. Chciałem utrzymać Rossela za sobą. Pamiętam Monzę 2021. Wtedy przegrałem z nim tytuł. Straciłem wszystko na jednym oesie. Dziękuję zespołowi za ich pracę, ale musimy dać z siebie więcej, jeśli chcemy być na podium – komentował Kajetanowicz, jeszcze nie wiedząc, że jest trzeci.

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk byli dziewiąci w generalce. W ważniejszej dla nich kategorii WRC 2 zajęli piąte miejsce [+6.00,5], drugie wśród „Challengerów”. Podobnie jak Kajetanowicz wspierani przez PKN ORLEN, zaliczyli szczególnie dobry piątek. Podczas gorszej soboty mieli kilka przygód, na krótko opuszczając też trasę.

– Bardzo ciężko, zwłaszcza dla tych, którzy jeszcze muszą powalczyć. Widoczność nie była dobra. My musieliśmy tylko przetrwać. Generalnie jestem zadowolony. Jesteśmy na mecie. Jestem zadowolony z czwartku i piątku. Sobota była słabsza, a dziś zarządzanie oponami nie było łatwe. Fajnie też być w dziesiątce generalki rundy WRC – podsumował Marczyk.

Dwa polskie duety rozdzielili Yohan Rossel i Arnaud Dunand – ósmi w generalce i czwarci w WRC 2 [+3.20,2].

– Bardzo trudny weekend dla mnie i dla zespołu. Pracowałem nad ustawieniami, ale szczerze mówiąc nadal nie mamy rozwiązania. Musimy coś znaleźć. W przeciwnym wypadku walka o mistrzostwo nie będzie możliwa – uznał Rossel.

Daniel Chwist i Kamil Heller wrócili dziś do rywalizacji i w rajdzie sklasyfikowano ich w czwartej dziesiątce generalki i trzeciej dziesiątce WRC 2. 

W JWRC triumfowali William Creighton i Liam Regan.

W tabeli kierowców prowadzi Kalle Rovanpera ze 118 punktami. Neuville awansował na drugie miejsce [93]. Trzeci jest Tanak [85], a czwarty Evans [83]. Piątkę zamyka Ogier z 70 oczkami.

Wśród zespołów nadal pierwsza jest Toyota [235]. Hyundai zbliżył się na 23 punkty. M-Sport zgromadził 148 oczek.

Kolejną, siódmą rundą sezonu będzie Rajd Safari, zaplanowany w dniach 21-25 czerwca.

Wyniki Rajdu Sardynii:

1. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1 3:40.01,4
2. Esapekka Lappi/Janne Ferm Hyundai i20 N Rally1 +33 s
3. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen Toyota GR Yaris Rally1 +1.55,3
4. Elfyn Evans/Scott Martin Toyota GR Yaris Rally1 +5.20,5
5. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen Skoda Fabia RS Rally2 +9.33,3 [1WRC 2]
6. Teemu Suninen/Mikko Markkula Hyundai i20 N Rally2 +11.48,9 [2WRC 2]
7. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak Skoda Fabia RS Rally2 +12.46,1 [3WRC 2]
8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand Citroen C3 Rally2 +12.53,5 [4WRC 2]
9. Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk Skoda Fabia RS Rally2 +15.33,8 [5WRC 2]
10. Erik Cais/Petr Tesinsky Skoda Fabia RS Rally2 +16.49,4 [6WRC 2]

Mikołaj Marczyk, Szymon Gospodarczyk, Skoda Fabia RS Rally2

Mikołaj Marczyk, Szymon Gospodarczyk, Skoda Fabia RS Rally2

Photo by: Vandraq Studio

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKompleksowe wykończenie mieszkania: 10 inspirujących sposobów, które odmienią twoje wnętrza
Następny artykułMotocykliści i strażacy na szlaku papieskim (zdjęcia)