A A+ A++

Hyundai wreszcie pokazał swój nowy elektryczny model. Podczas wirtualnej premiery zaprezentowany został Ioniq 5. To pierwszy model submarki Ioniq, dedykowanej pojazdom elektrycznym (BEV).

Hyundai Ioniq 5.

Koreański koncern ma ambitny cel zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych do 670 tys. rocznie i zajęcia do 2025 r. trzeciej pozycji na świecie pod względem produkcji pojazdów elektrycznych i tych z ogniwami paliwowymi. Już teraz stał się jednym z wiodących dostawców elektryków w Europie. W 2020 r. na europejskim rynku sprzedano 60 tys. Hyundai z napędem elektrycznym. To przeszło 13 proc. udziału w łącznej sprzedaży marki.

CZYTAJ TAKŻE: Hyundai w przyszłości będzie ukrywał światła

Ioniq 5 powinien te wyniki poprawiać. Auto świetnie wygląda: czyste, ostre linie i krótkie zwisy nadają mu elegancji i niemal geometrycznego wyglądu. Szczególne rażenie robią nowoczesne światła: Parametric Pixel zarówno z przodu jak i z tyłu. Samochód ma 4635 mm długości, 1890 mm szerokości i 1605 mm wysokości. Zbudowany został na dedykowanej platformie Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Powstaną na niej jeszcze kolejne dwa elektryczne modele marki. To właśnie E-GMP pozwoliła na wyjątkowe proporcje, gdzie auto plasowane w górnej strefie segmentu C ma wydłużony rozstaw osi, spotykany dopiero w luksusowych limuzynach marek premium.

Efekt przestronności powiększa jeszcze płaska podłoga, pod którą umieszczono baterie. Fotele mają zmniejszoną o niemal jedna trzecią grubość przednich siedzeń, co zwiększyło ilość miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Można je mocno pochylać – niemal do pozycji leżanki, wysuwając przy tym podpórkę na nogi. Tylna kanapa ma także regulację pochylenia oparcia, rzecz jasna już znacznie bardziej ograniczoną. Za nią rozciąga się przyzwoitych rozmiarów bagażnik o pojemności 531 litrów. Przy złożonych siedzeniach z tyłu pojemność wzrasta trzykrotnie – do 1600 litrów.

Deska rozdzielcza – jak przystało na obecne trendy – jest minimalistyczna. Składa się głównie z dwóch dużych, 12-calowych ekranów: dotykowy ekran informacyjno-rozrywkowy oraz cyfrowy zestaw wskaźników. Pozostawiono jednak trochę przycisków wywołujących niektóre funkcje, a także duże pokrętło systemu audio. Osobny jest także posadowiony na wysokości kolan panel ustawień klimatyzacji. Dźwignia zmiany biegów znalazła się przy kierownicy.

Po raz pierwszy Hyundai wyposażył swój samochód w wyświetlacz Head-Up w rzeczywistości rozszerzonej (AR HUD), który na dobrą sprawę zmienia przednią szybę w ekran wyświetlacza. Ioniq 5 to również pierwszy model marki, który oferuje asystenta jazdy autostradowej – poziom 2 (HDA 2). Inne systemy wspomagające jazdę to asystent unikania kolizji czołowych (FCA), asystent monitorowania martwego pola (BCA), inteligentny asystent ograniczenia prędkości (ISLA), system monitorowania uwagi kierowcy (DAW) i asystent świateł drogowych (HBA).

Projektanci mocno zadbali o ekologię. Wiele elementów wnętrza – siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik – zostało wyprodukowanych z wykorzystaniem ekologicznych materiałów, jak przędze roślinne, ekologiczna skóra czy PET z recyklingu. Ekologiczny może być także specjalny dach: zbiera energię słoneczną i przesyła ja do akumulatora. Taki solarny dach może zapobiec rozładowaniu akumulatora, wydłużając jednocześnie zasięg jazdy.

Klienci mają do wyboru dwie opcje akumulatorów: 58 kWh lub 72,6 kWh, a także dwa układy silników elektrycznych: z silnikiem tylko z tyłu, albo z silnikami z przodu i z tyłu. Na szczycie gamy silników elektrycznych znajduje się opcjonalny napęd na wszystkie koła w połączeniu z akumulatorem o pojemności 72,6 kWh, zapewniający łączną moc wyjściową 225 kWh i moment obrotowy 605 Nm. Ta wersja może przyspieszyć od 0 km/h do 100 km/h w 5,2 sekundy. Wersja z napędem na dwa k … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUSA: Aker rozpoczyna projekt wiatrowy w Nowym Jorku
Następny artykułEuroposłowie krytykują Nord Stream 2. „Uderza w solidarność europejską”