Grupa MOL kupiła sieć 120 stacji benzynowych OMV i goni PKN Orlen
08.06.2021r. 05:00
Redakcja CIRE
Grupa MOL nabyła kolejne 92,25 proc. udziałów w spółce OMV Słowenia w celu przejęcia 120 stacji benzynowych i operacji hurtowych w tym kraju. W wyniku transakcji, MOL zwiększa liczbę posiadanych stacji benzynowych w Słowenii z dotychczasowych 53, do 173 obiektów. Ogłaszając trzecie przejęcie w ciągu ostatnich trzech miesięcy, MOL ambitnie przechodzi do realizacji strategii 2030+ w segmencie usług konsumenckich.
Transakcja obejmuje przejęcie 120 stacji benzynowych na terenie Słowenii. OMV Słowenia prowadzi sieć detalicznej sprzedaży paliw pod trzema markami: OMV (108); Euro Truck (4) oraz Avanti/Diskont (8). Grupa MOL i INA staną się także właścicielami 100 proc. hurtowego biznesu słoweńskiej spółki.
Obecnie, Grupa MOL jest trzecim pod względem wielkości operatorem stacji paliw w Słowenii, gdzie prowadzi 48 obiektów pod marką MOL i 5 kolejnych pod szyldem INA.
Transakcja ta wymaga zgody odpowiednich urzędów.
Jest to także kolejny krok na drodze do realizacji strategii 2030+, zakładającej dynamiczny rozwój segmentu usług konsumenckich. Jednym z celów strategii jest rozwój sieci stacji paliw. Węgierski koncern chce w ciągu kolejnych 5 lat mieć w naszym regionie Europy ponad 2200 stacji. Przypomnijmy, że PKN Orlen miał ich łącznie na koniec I kw. 2021 roku 2229, w tym: 1729 w Polsce, 313 w Czechach, 146 w Niemczech, 28 na Litwie oraz 13 na Słowacji. Warto także dodać, że Orlen był zainteresowany zakupem 120 słoweńskich stacji OMV, finalnie kupił je węgierski konkurent.
“To krok zgodny z naszymi strategicznymi celami, zakładającymi dalszy rozwój sieci naszych stacji paliw na obecnych i nowych rynkach w środkowej i wschodniej części Europy. Do roku 2025 chcielibyśmy osiągnąć poziom 2200 stacji paliw, lub nawet więcej, jeśli pojawią się inne, ciekawe okazje. Jestem przekonany, że segment usług konsumenckich ma znaczący potencjał w obliczu transformacji energetycznej” – powiedział Zsolt Hernádi, prezes i CEO Grupy MOL.
Przejęcie OMV Słowenia to trzecia tego typu transakcja ogłoszona od czasu publikacji zaktualizowanej długoterminowej strategii MOL w lutym br. Od tamtego czasu, MOL informowała o przejęciu 100 proc. udziałów w słowackiej spółce Normbenz, poprzez swoją spółkę Slovnaft. W ten sposób grupa weszła w posiadanie 16 stacji działających na Słowacji pod marką Lukoil. W ostatnim czasie MOL przejął także spółkę prowadzącą na Węgrzech sieć dziewięciu restauracji pod szyldem Marché.
Na słoweński rynek MOL wszedł w 1996 r., aby zbudować własną sieć sprzedaży detalicznej i hurtowej. Do roku 2011 firma miała tam 31 stacji, w tym obiekty przejęte w ramach sieci TUŠ. W 2016 r., przejęła też 11 stacji Agip. W wyniku tych inwestycji oraz włączenia do sieci pięciu kolejnych stacji należących do INA, MOL Słowenia dysponuje tam siecią 53 stacji paliw. Większość z nich (48) w ostatnich latach przeszła modernizację, wprowadzając koncept Fresh Corner, w ramach którego stacje rozszerzyły ofertę o świeżo przygotowywane dania i wysokiej jakości kawę.
Obecnie Grupa prowadzi pod różnymi markami łącznie 1941 stacje paliw w dziewięciu krajach – 466 na Węgrzech, 434 w Chorwacji, 304 w Czechach, 254 na Słowacji, 243 w Rumunii, 106 w Bośni i Hercegowinie, 70 w Serbii, 53 w Słowenii i 11 w Czarnogórze. MOL jest liderem pod względem liczby posiadanych stacji na rynkach Węgier, Chorwacji, Słowacji oraz Bośni i Hercegowiny. Jest również drugi w Czechach i trzeci w Słowenii, Rumunii i Czarnogórze.
Zostań nieco dłużej na CIRE – polecamy ciekawe analizy
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS