A A+ A++

Analizując skalę inwestycji firm z Korei Południowej w Polsce, trudno uwierzyć, że oba te kraje dzieli niemal 8 tys. km: na naszym rynku działa ok. 700 przedsiębiorstw z kraju nazywanego „azjatyckim tygrysem”, realizując najbardziej innowacyjne projekty infrastrukturalne. Ich symbolem jest budowa odcinka Kolei Dużych Prędkości między Katowicami a Ostrawą, realizowana przez grupę DOHWA Engineering.

11 lat po podpisaniu strategicznego partnerstwa pomiędzy Koreą Południową a Polską współpraca pomiędzy naszymi krajami nieustannie się rozwija, obejmując kolejne, kluczowe dla bezpieczeństwa i dobrobytu naszego kraju obszary. Jednym z nich jest rozbudowa szeroko pojętej infrastruktury – i to właśnie tej tematyce poświęcone było Forum Współpracy Infrastrukturalnej DOHWA Polska w Warszawie. 

„Połączenie naszych potencjałów oznacza dynamiczny rozwój i wzrost, co możemy obserwować w wielu istotnych dziedzinach, takich jak obronność czy energetyka. Ufam, że podobne efekty przyniesie nasze zaangażowanie w projektowanie i wykonywanie ambitnych i wielkoskalowych inwestycji infrastrukturalnych” – deklarował Seung-Woo Park, prezes zarządu (CEO) DOHWA Engineering. 

Forum stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i wiedzy na temat transferu najbardziej innowacyjnych technologii między Koreą a Polską w szeregu istotnych obszarów: transportu, energetyki, infrastruktury komunalnej, inżynierii środowiska (woda i ścieki) oraz rozwoju obszarów miejskich. Eksperci DOHWA zaprezentowali wiele flagowych inwestycji zrealizowanych przez firmę w różnych zakątkach globu, obejmujących wszystkie rodzaje infrastruktury. W dziedzinie energetyki wskazali oni na farmy fotowoltaiczne i wiatrowe, a także technologie przetwarzania odpadów w energię (w ramach gospodarki odpadami zamkniętymi). W transporcie – na nowoczesne porty lotnicze oraz południowokoreańskie rozwiązania w obszarze tzw. smart cities. W tematyce wody i ścieków miejskich inżynierowie DOHWA przybliżyli uczestnikom Forum autorskie opracowania inteligentnych systemów zarządzania wodą (SWM), sposobów na redukcję współczynnika NRW („utraconej” wody, zanim dotarła ona do klienta) czy rozwiązania w zakresie produkcji energii odnawialnej z produktów ubocznych w oczyszczalni ścieków.

W wydarzeniu uczestniczyło wielu znamienitych gości: przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, rządów Węgier oraz Rumunii, najważniejszych polskich spółek państwowych, korpusu dyplomatycznego. Nie zabrakło również wielu przedsiębiorców i samorządowców, dla których spotkanie z przedstawicielami DOHWA stanowiło doskonałą okazję do nawiązania kontaktów i transferu cennej wiedzy. 

DOHWA Engineering jest największym i najstarszym biurem inżynieryjno-konsultingowym w Korei. Założona w 1957 roku firma jest dziś obecna na 77 rynkach, zatrudniając ponad 3 tys. wysoko kwalifikowanych pracowników. W jej portfolio znaleźć można kilkanaście tysięcy zrealizowanych projektów infrastrukturalnych, obejmujących m.in. budowę Kolei Dużych Prędkości (łączącą chociażby Seul z Pusan). Doświadczenie zdobywane latami przy realizacji tego typu przedsięwzięć spowodowało, że DOHWA Engineering wygrała przetarg na pierwszą linię KDP w Polsce – 70-kilometrowy odcinek łączący Katowice z czeską Ostrawą. To strategiczne przedsięwzięcie, które zniweluje wykluczenie komunikacyjne tej części Śląska. Kolej obejmie swoim zasięgiem aż 3,6 mln mieszkańców tego regionu Polski, a w przyszłości stanie się integralną częścią ogólnokrajowego systemu błyskawicznych połączeń kolejowych. 

„Już teraz DOHWA Engineering posiada tutaj spółkę DOHWA Polska, w której zatrudnia ponad 70 polskich inżynierów. To jednak dopiero początek: w planach firmy Polska zajmuje miejsce swoistego hubu zarządzającego jej ekspansją na pozostałe, europejskie rynki” – tłumaczył Kim Shik, zastępca szefa misji z ambasady Republiki Korei w Polsce.

System Kolei Dużych Prędkości pozwala nie tylko poprawić jakość życia pojedynczych osób, lecz także usprawnia logistykę, co wpływa na całe życie gospodarcze kraju. Co więcej, jego budowa i konserwacja tworzą tysiące miejsc pracy oraz generują nowe zamówienia dla rodzimych podwykonawców, wzmacniając tym samym tzw. polski łańcuch wartości. 

„Kluczowa jest również nasza otwartość na dzielenie się swoimi technologiami i wiedzą z partnerami biznesowymi. Nie tylko dostarczamy gotowe produkty, ale także inwestujemy w wymianę doświadczeń, transfer wiedzy oraz zostawiamy know-how na miejscu, aby procentował w kolejnych latach i dekadach” – zauważa Jeong, Soo-dong, prezes dywizji transportu DOHWA Engineering. 

Zdaniem eksperta stworzenie pierwszego odcinka KDP może stać się dla Polski impulsem do kolejnego, inwestycyjnego skoku. Strategiczne położenie naszego kraju oraz dynamika rozwoju polskiej gospodarki tworzą szansę na modernizację i rozbudowę infrastruktury nie tylko tej transportowej, lecz obejmującej wszystkie kluczowe dziedziny: energetykę, inżynierię środowiska, usługi komunalne, rozwój idei inteligentnych miast. Angażowanie się w te kompleksowe, multibranżowe projekty stanowi jeden z filarów strategii DOHWA Polska. 

„Doskonałe skomunikowanie zarówno największych metropolii, jak i mniejszych ośrodków to jeden z fundamentów sukcesu gospodarczego Korei Południowej. System ten jest również możliwy do zbudowania w Polsce, która, pomimo ogromnego skoku rozwojowego w ostatnich dekadach, ma w tym obszarze wciąż wiele do zrobienia. Liczymy, że z naszymi doświadczeniami i technologiami zrealizujecie swoje cele również w tym obszarze” – dodaje przedstawiciel największego i najstarszego biura projektowego w Korei.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułForum DOHWA: południowokoreańskie inwestycje w Polsce przekroczą niebawem 6 miliardów dolarów