A A+ A++

Amerykańska marynarka wojenna rozstrzygnęła konkurs na zaprojektowanie nowej fregaty rakietowej oznaczonej FFG(X). Kontrakt na zaprojektowanie i zbudowanie pierwszego okrętu zdobyło przedsiębiorstwo Marinette Marine Corporation należące do włoskiego koncernu Fincantieri. Umowa ma wartość 795 milionów dolarów i poza zbudowaniem pierwszej jednostki zawiera opcję zamówienia kolejnych dziewięciu okrętów.

Konstrukcja FFG(X) będzie bazowała na fregatach typu FREMM będących w uzbrojeniu flot Włoch i Francji. Będą to okręty wielozadaniowe z możliwością zwalczania celów podwodnych, nawodnych i powietrznych, jak również prowadzenia walki elektronicznej. Wśród wyposażenia fregat znajdą się między innymi radar Enterprise Air Surveillance Radar, system informacji bojowej Aegis BL10, pionowe wyrzutnie rakiet Mk 41 VLS, działo Mk 57 oraz bogate wyposażenie walki elektronicznej. Na okręcie zmieści się jeden śmigłowiec załogowy i jeden bezzałogowy. Konstrukcja okrętu będzie dopuszczała w przyszłości liczne modernizacje. Jednostka dysponuje zapasem miejsca i mocy na zainstalowanie w przyszłości broni laserowej.

Faza konstrukcyjna rozpocznie się natychmiast, a budowa pierwszego okrętu powinna rozpocząć się najpóźniej w kwietniu 2022 roku. Jeśli wszystko potoczy się zgodnie z planem okręt powinien wejść do służby w 2026 roku i osiągnąć wstępną gotowość operacyjną cztery lata później. Nie wiadomo jeszcze jaką nazwę otrzyma nowa fregata. Pełniący obowiązki sekretarza marynarki Thomas Modly zaproponował niedawno nazwę Agility (FFG-80), ale nie została ona formalnie zaakceptowana.

Wstępne plany mówiły o potrzebie zamówienia dwudziestu fregat FFG(X), ale na razie US Navy mówi tylko o dziesięciu. Jednak dowództwo floty jest coraz bardziej zainteresowane mniejszymi okrętami wojennymi, o możliwościach większych od jednostek typu LCS, które będą mogły w wielu misjach na całym świecie odciążyć niszczyciele typu Arleigh Burke. Dlatego prawdopodobnie po podpisaniu umowy na dostawę ostatniego z pierwszej serii dziesięciu okrętów, zostanie zamówionych co najmniej dziesięć kolejnych. Ponieważ amerykańska marynarka wojenna zapewniła sobie prawa do własności intelektualnej, okręty drugiej serii będą mogły być zamówione u innego producenta, albo w dwóch stoczniach równocześnie, co przyspieszy proces ich wchodzenia do służby.

Propozycja Fincantieri wygrała z konkurencją w postaci Austal USA, General Dynamics Bath Iron Works, Navantii i Huntington Ingalls Industries. W celu ograniczenia kosztów i ryzyka duże znaczenie nadano dojrzałości konstrukcji i zastosowaniu sprawdzonych już rozwiązań. Harmonogram i zaplecze produkcyjne miały mniejszą wagę. Marynarka nie chciała jakiegokolwiek okrętu za najniższą cenę, ale najlepszego możliwego okrętu wojennego w relacji koszt-efekt. Zwycięzca zamierza zainwestować w swoją amerykańską stocznię do 100 milionów dolarów aby móc produkować dwa okręty rocznie.

Zobacz też: USS Zumwalt coraz bliżej faktycznej gotowości bojowej

(usni.org, navy.mil)

US Navy

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWielki strajk w USA z okazji święta ludzi pracy
Następny artykułFunkcjonariusze SW ratowali kobietę z wypadku