A A+ A++

Black Eagles – zespół akrobacyjny sił powietrznych Republiki Korei występujący na samolotach szkolenia zaawansowanego T-50B Golden Eagle – odbędzie w tym roku europejskie tournée, którego kluczowym punktem będą trzy występy w Wielkiej Brytanii. Informację podała agencja Yonhap. Będzie to pierwsza wizyta południowokoreańskiego zespołu na naszym kontynencie od dziesięciu lat.

W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii w dniach 9–22 lipca zespół wystąpi na Southport Air Show, Royal International Air Tattoo i targach Farnborough Airshow. Prezentacja zespołu w Europie będzie elementem kampanii marketingowej promującej T-50 i jego odmiany bojowe. Jedne z największych międzynarodowych targów lotniczych są idealną okazją do pokazania samolotu potencjalnym klientom z całego świata.

Według opublikowanych informacji po opuszczeniu Wielkiej Brytanii Black Eagles mają wystąpić w trzynastu innych państwach, nie tylko europejskich, w tym w Egipcie, Filipinach, Słowacji i Polsce. W tej chwili wiele krajów poszukuje nowych samolotów szkolnych lub lekkich samolotów bojowych, a Koreańczycy próbują wykroić sobie kawałek tortu. Chociaż Polska nie szuka w tej chwili takiego samolotu, Leonardo promuje u nas M-346FA jako następcę Su-22. Być może Koreańczycy pójdą ich śladem. Słowacja, Rumunia i Bułgaria przesiadają się na F-16, więc mający z nim wiele wspólnego T-50 może być ciekawą, chociaż drogą, opcją do prowadzenia szkolenia zaawansowanego.

Do tej pory zespół tylko raz występował w Europie – w 2012 roku.
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Do tej pory T-50 i pokrewne wersje bojowe udało się sprzedać tylko w Azji. Oczywiście największym użytkownikiem są siły powietrzne Korei Południowej, mające w uzbrojeniu sześćdziesiąt FA-50, sześćdziesiąt T-50B i dwadzieścia dwa TA-50. Jeśli chodzi o innych użytkowników wersji szkolno-treningowych – Tajlandia pozyskała dwanaście T-50TH, a Indonezja czternaście T-50I (sześć dodatkowych jest w trakcie produkcji). Natomiast Irak i Filipiny kupiły wersje bojowe, odpowiednio dwadzieścia cztery T-50IQ i dwanaście FA-50PH. Według niepotwierdzonych jeszcze informacji pierwszym użytkownikiem z innego kontynentu ma być Kolumbia, do której ma trafić co najmniej dwadzieścia TA-50 i FA-50 w nieznanych jeszcze proporcjach.

W 2019 roku Koreańczycy byli blisko sprzedaży dziesięciu FA-50 Argentynie, ale transakcję zablokowała Wielka Brytania. Londyn nadal ma nałożone na Argentynę embargo na uzbrojenie, a jako że w FA-50 jest sześć komponentów produkcji brytyjskiej, ma on również prawo głosu we wszystkich transakcjach międzynarodowych. Brytyjskie embargo na sprzedaż uzbrojenia Argentynie obowiązuje od czasu wojny o Falklandy w 1982 roku.

Osiem samolotów Black Eagles w locie, w dole widoczne miasto Hull

Black Eagles w pełnym składzie ośmiu samolotów w locie na Anglią (w dole stadion Hull City AFC).
(Republic of Korea Armed Forces, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic)

Wracając do europejskiego tournée: nie wiadomo, gdzie w naszym kraju mógłby wystąpić koreański zespół. Na podstawie poprzednich edycji najbardziej prawdopodobnym miejscem byłyby pokazy Lotos Gdynia Aerobaltic, ale w tym roku je odwołano. Największą tegoroczną imprezą lotniczą w Polsce będzie Antidotum Airshow w Lesznie, ale na razie nikt oficjalnie (ani nawet nieoficjalnie) nie potwierdził udziału Black Eagles w tych czy którychkolwiek innych pokazach. Nie można też wykluczyć, choć jest to bardzo mało prawdopodobne, specjalnego pokazu, na którym wystąpią tylko Black Eagles. W 2007 roku właśnie na takiej zasadzie w Krzesinach wystąpił zespół akrobacyjny amerykańskich sił powietrznych Thunderbirds.

Black Eagles tak rzadko odwiedzają Europę, ponieważ jest to skomplikowana operacja logistyczna oraz duże wyzwanie organizacyjne i techniczne. W czerwcu dziewięć samolotów, w tym jeden zapasowy, zostanie rozmontowanych i przewiezionych do Europy samolotami transportowymi. Dodatkowo trzy inne transportowce C-130 będą asystowały w tournée, przewożąc niezbędne wyposażenie naziemne. Łącznie wyprawa po Europie będzie liczyła 20 tysięcy kilometrów.

T-50B Golden Eagle.
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Black Eagles

Black Eagles to jedyny zespół akrobacyjny sił powietrznych Republiki Korei. Jest kontynuatorem tradycji sięgających 1953 roku, gdy utworzono pierwszy (nienazwany) południowokoreański wojskowy zespół akrobacyjny, latający na czterech F-51 Mustangach. W 1962 roku sformowano nowy zespół – Blue Sabre – latający na czterech specjalnie pomalowanych myśliwcach F-86 Sabre. W 1978 roku zespół zmienił samoloty na F-5A Freedom Fightery.

Obecny zespół powstał w grudniu 1994 roku. Pierwotnie latał w składzie sześciu lekkich samolotów uderzeniowych Cessna A-37B Dragonfly. Pierwszy pokaz wykonał 25 września 1995 roku. Działalność zespołu zawieszono w 2007 roku celem przygotowania do latania na T-50. Pierwszą prezentację nowego samolotu zorganizowano 23 września 2009 roku z okazji sześćdziesięciolecia sił powietrznych Korei Południowej. Zespół pierwszy i jedyny raz występował w Europie w 2012 roku. Zarówno w czasie Waddington International Air Show, jak i Royal International Air Tattoo zdobył nagrody za najlepszy występ.

Zespół składa się z dziewięciu pilotów, w tym dowódcy, który nie lata, tylko nadzoruje pokaz z ziemi. Kandydaci muszą mieć wylatane minimum 800 godzin i szczycić się zajęciem jednej z trzech pierwszych lokat w Akademii Sił Powietrznych w swoim roczniku. Ponadto w skład zespołu wchodzi trzydziestu mechaników i sześciu asystentów, którzy serwisują samoloty, prowadzą narrację, produkują materiały audio-wideo i zajmują się nagłośnieniem.

Para T-50B zespołu Black Eagles.
(Korea Aerospace Industries)

Black Eagles wykonują pokaz w składzie ośmiu samolotów T-50B pomalowanych na żółto, biało i czarno. W odróżnieniu od maszyn seryjnych T-50 wykorzystywane przez Black Eagles mają zainstalowane wytwornice dymu i kilka kamer do rejestracji pokazu.

Od momentu wyposażenia zespołu w T-50 doszło do dwóch wypadków. 15 listopada 2012 roku maszyna niedługo po starcie uderzyła w ziemię w górach w powiecie Hoengseong, na południe od Seulu. W pobliżu znaleziono spadochron, lecz ciało pilota wciąż znajdowało się w kokpicie. Kapitan Kim Won-Hee poniósł śmierć na miejscu. Drugi wypadek wydarzył się 6 lutego 2018 roku podczas pierwszego dnia Singapore Airshow. Samolot prawdopodobnie doznał pęknięcia opony, po czym wypadł z pasa i stanął w ogniu. Pożar okazał się niewielki i został szybko ugaszony. Pilot odniósł lekkie, niezagrażające życiu obrażenia.

Zobacz też: Australia podpisała umowę ws. produkcji koreańskich armatohaubic AS9 Huntsman

Republic of Korea Armed Forces, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUkraińcy na lokalnym rynku pracy
Następny artykułDzień dobry Katowice. Jest decyzja w sprawie dopłat do pobytu ukraińskich dzieci w prywatnych żłobkach