A A+ A++

Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów. Zadania te określa ustawa z dnia 16 lutego 2007r o ochronie konkurencji i konsumentów (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 369) a ich realizacja wynika z problemów, z jakimi zgłaszają się konsumenci do Rzecznika.

 Podstawowym zadaniem Rzecznika jest udzielanie bezpłatnych porad prawnych i informacji. Odbywa się to poprzez wizyty konsumentów w biurze Rzecznika w dniach i godzinach pracy, a także telefonicznie, pisemnie oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej.

W roku 2019 Powiatowy Rzecznik Konsumentów (PRK) w Nisku, którego funkcję pełni Pani Ferdynanda Łątkowska, udzielił ogółem 195 porad, w tym 148 porad prawnych i informacji w sprawach konsumenckich oraz 30 informacji ogólnych i 17 porad niekonsumenckich (porady dla przedsiębiorców, dla kupujących towary i usługi od osób fizycznych).

W bardzo wielu sprawach udzielenie konsumentom porady ustnej, czy pisemnej jest niewystarczające, dlatego konieczne jest przygotowanie treści pism, które sami konsumenci kierują do przedsiębiorców. Najczęściej istniała potrzeba przygotowania konsumentom treści pisma reklamacyjnego z tytułu rękojmi, odwołania od stanowiska sprzedawcy nieuznającego roszczenia konsumenta, odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, wypowiedzenia umowy, wezwania do zwrotu pieniędzy, w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie dokonał tego zwrotu w terminie, pisma procesowe, wnioski, np. do Rzecznika Finansowego, do Inspekcji Handlowej – o rozpatrzenie sporu konsumenta z przedsiębiorcą. W roku 2019 PRK przygotował konsumentom około 80 takich pism.

W sytuacjach, gdy konsumenci sami nie mogą wyegzekwować swoich roszczeń wobec sprzedawców czy usługodawców, wówczas zwracają się do Rzecznika z pisemną prośbą o podjęcie interwencji. W ramach kompetencji wynikających z art. 42 ust.1 pkt 3 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, rzecznik kieruje wystąpienia pisemne do przedsiębiorców, w których przedstawiając problem konsumenta, zwraca się o udzielenie wyjaśnień i informacji oraz ustosunkowania się do uwag i opinii Rzecznika. Wprawdzie rzecznik konsumentów, kierując takie wystąpienia nie ma uprawnień do nakazania przedsiębiorcy załatwienia sporu zgodnie z żądaniem konsumenta, ale w większości spraw wystąpienia Rzecznika pozytywnie kończą sprawę dla konsumenta. W roku 2019 takich wystąpień było 10. Efektem tych wystąpień było np. odzyskanie przez Konsumenta kwoty 7.900 zł (odstąpienie od umowy 20.10.2018 – zwrot pieniędzy po interwencji Rzecznika 07.02.2019, a powinien nastąpić w ciągu 14 dni od odstąpienia od umowy) oraz uznanie przez Operatora telekomunikacyjnego odstąpienia Konsumenta od umowy zakupu urządzenia za skuteczne i nienaliczanie opłat za to urządzenie. Jeden z przedsiębiorców nie udzielił odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika w sprawie konsumenckiej, dlatego zostało wysłane pismo do Policji o skierowanie do sądu wniosku o ukaranie przedsiębiorcy (kara nie mniejsza niż 2 000 zł).

Działania Rzecznika to także działania o charakterze edukacyjnym, mające na celu podnoszenie świadomości i wiedzy konsumentów, co do ich praw i interesów. W sytuacjach, gdy konsumenci zgłaszają się do Rzecznika ze swoim problemem, to oprócz udzielenia im porady i informacji, Rzecznik przekazuje konsumentom broszury, ulotki i inne materiały o prawach przysługujących konsumentom. Ponadto działania edukacyjne Rzecznika polegają na zamieszczaniu na stronie internetowej Powiatu Niżańskiego informacji o tematyce konsumenckiej.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów, przyłączając się do Kampanii „Poznaj swojego kontrahenta”, prowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federację Konsumentów pod patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwrócił się z apelem do właścicieli restauracji, którzy wynajmują sale różnym firmom organizującym tzw. pokazy, aby przed wynajęciem sali weryfikowali, czy pokaz odbędzie się z poszanowaniem prawa. Firmy, które organizują takie pokazy, często stosują nieuczciwe praktyki rynkowe, nie podając prawdziwych i rzetelnych informacji, dotyczących sprzedawanych produktów, wykorzystują niewiedzę konsumentów, zwłaszcza tych w podeszłym wieku, utrudniają konsumentom odstąpienie od umowy i zwrot zakupionych towarów.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŻłobek gminny już działa!
Następny artykułMotocyklisto, popraw swoją technikę jazdy