“Gruenbein jest jednym z najbardziej znanych i docenianych poetów języka niemieckiego, nie tylko przez wartość swojego ogromnego dorobku, ale także przez zakres zainteresowań i podejmowanych tematów” – uzasadniał werdykt Tomasz Różycki, tegoroczny przewodniczący Jury. “Gruenbein opisuje doświadczenia obywateli +demokracji ludowej+ i szarość ulic spopielonego w czasie wojny Drezna, ale także kolorowy chaos i niejednoznaczność dzisiejszych czasów. Pozostając blisko współczesnego życia, wchodzi w żywy kontakt ze sztuką i filozofią. Jego wiersze to dialogi z Seneką, Pascalem, Kartezjuszem. Bezustannie poddaje poetyckiej analizie egzystencję, stawiając zburzony niegdyś most łączący poezję i filozofię. W tym sensie Gruenbein jest także bliski tradycji poetyckiej Zbigniewa Herberta: uniwersalna kultura wciąż stanowi dla niego punkt odniesienia” – mówił Różycki.
Andrzej Franaszek, biograf Zbigniewa Herberta i sekretarz nagrody przypomniał, że Gruenbein, podobnie jak Herbert, prowadzi w swojej twórczości dialog z kulturą antyczną. “Poprzez refleksję nad historią rzymskiego cesarstwa komentuje naszą współczesność, nieco podobnie jak Herbert, który poprzez esej o wojnach, jakie prowadziły Ateny Peryklesa, komentował inwazję wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację w roku 1968” – przypomniał Franaszek. Obecny na wtorkowej uroczystości Adam Zagajewski powiedział, że cieszy się z faktu, że w tym roku jury doceniło niemieckiego poetę, ponieważ Zbigniew Herbert wiele zawdzięcza Niemcom, a jedną z dróg jego twórczości do zdobycia międzynarodowego uznania były niemieckie przekłady wierszy Herberta.
Durs Gruenbein ujął swoje wystąpienie z okazji przyznania nagrody w formie listu do Zbigniewa Herberta, który odczytał we wtorek wieczorem na scenie warszawskiego Teatru Polskiego, gdzie odbywała się gala nagrody. Niemiecki poeta i eseista przyznał, że odkrycie polskiej poezji współczesnej, przede wszystkim Herberta, bardzo mu pomogło w jego drodze poetyckiej. Wiersze autora “Pana Cogito” były dla niego nie tylko przykładami formalnego mistrzostwa, ale także lekcją wolności umysłu i charakteru. “Dopóki myślę – istnieję. Ty także istniejesz, ponieważ przekazałeś nam swoje myśli” – mówił poeta, który otrzymał statuetkę oraz czek na 50 tys. dolarów.
Zobacz również
Laureata wybrało jury, w skład którego weszli poeci, eseiści, tłumacze i wydawcy: Jurij Andruchowycz (Ukraina), Edward Hirsch (USA), Michael Krüger (Niemcy), Mercedes Monmany (Hiszpania) oraz Tomasz Różycki (Polska).
Durs Gruenbein jest “jednym z najlepszych poetów i eseistów swojego pokolenia. Po upadku muru berlińskiego napisał tomy wierszy, które zasłynęły z połączenia poetyckiej wizji ze współczesną wiedzą” – podkreślał inny członek jury, Michael Krueger, niemiecki poeta i wydawca. Durs Gruenbein urodził się w 1962 roku w Dreźnie – mieście, które pod koniec drugiej wojny światowej stało się ofiarą alianckich nalotów dywanowych. Do tematu tego artysta wróci w zbiorze “Porzellan. Poem vom Untergang meiner Stadt” (2005).
Przyszły autor “Mizantropa na Capri” studiował teatrologię w Berlinie, zaś od połowy lat 80. współpracował z redakcjami czasopism literackich. Obecnie wykłada poetykę na Akademii Sztuk Pięknych w Duesseldorfie, mieszka zaś we wschodniej części Berlina. Jako poeta zadebiutował w roku 1988 tomem “Grauzone morgens” („Strefa szarości nad ranem”), a krytycy uznali go za pierwszego wielkiego poetę zjednoczonych Niemiec – podkreślano jego mistrzostwo w posługiwaniu się aluzjami i skojarzeniami, eksperymenty językowe, ironie oraz sarkazm. Polski tłumacz i poeta, Jakub Ekier pisał o nim: “Nie wiem, czy poza nim jest dziś na świecie inny najwyższego lotu poeta i eseista, który prowadziłby tak wieloraki dialog z twórcami przeszłości. Ajschylos i Lukrecjusz, Seneka i Shakespeare… Kogo tu nie ma? Przyrodoznawcy i filozofowie różnych epok mają niemieckiemu autorowi – i nam za jego pośrednictwem – równie dużo do powiedzenia, jak ludzie pióra trzech ostatnich tysiącleci. Tak: do powiedzenia. Bo zwłaszcza poeci, nawet najodleglejsi w czasie i przestrzeni, są dla Gruenbeina głosami, wciąż niewybrzmiałymi w swojej fizyczności. Właśnie fizyczność i śmier … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS