A A+ A++

Systemy wsparcia kierowcy wykorzystywane dotychczas w samochodach zaczynają wkraczać również do świata motocykli. Przykładem jest Ducati V4 Multistrada – pierwszy produkcyjny jednoślad z dwoma radarami: przednim odpowiedzialnym za funkcjonowanie aktywnego tempomatu oraz tylnym koordynującym działanie systemu BSD (Blind Spot Detection).

Pierwsze rozwiązanie określane w skrócie jako ACC (Adaptive Cruise Control) sprawdzi się głównie w dłuższych trasach, a w szczególności na autostradach. Pozwala automatycznie utrzymywać właściwą prędkość i dystans do poprzedzającego pojazdu w zakresie 30-160 km/h.

Oprogramowanie sterujące działaniem ACC zostało skalibrowane w taki sposób, by odpowiadało specyfice jazdy motocyklem. Oznacza to, że zarówno zwalnianie, jak i przyspieszanie będzie odbywać się łagodnie i płynnie, tak by jeździec ani przez chwilę nie tracił panowania nad pojazdem.

BSD z kolei ma badać sytuację z tyłu motocykla, wliczając w to pojazdy w tzw. martwym polu, czyli te, których nie widać w lusterku, jak również informować o obiektach zbliżających się z dużą prędkością. Obydwa rozwiązania zapowiedziano już w 2018 roku, lecz dopiero teraz udało się je po raz pierwszy zastosować w produkcyjnym, drogowym jednośladzie

Multistrada V4 jest pierwszym, lecz zapewne nie ostatnim modelem Ducati wykorzystującym ACC i BSD. Podobnych systemów powinniśmy spodziewać się także w produktach konkurencji, m.in. BMW, które również ogłaszało prace nad aktywnym tempomatem.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułW Polsce powstaje najgłębszy basen na świecie. Tak wygląda w środku
Następny artykułNoc Bibliotek