A A+ A++

Niepokoję się, gdy mam lecieć starym samolotem. Czy powinienem?

– takie pytanie otrzymał od jednego z internautów Patrick Smith, pilot z wieloletnim doświadczeniem i autor strony internetowej askthepilot.com. Postanowił odpowiedzieć na nie w swojej nowej książce “Pilot ci tego nie powie”, która dostępna jest również w Polsce.

Zobacz wideo
Każdy samolot, którym latasz jest dziurawy. Dlaczego?

“Jeżeli wasze obawy dotyczą oporządzenia kabiny czy emisji szkodliwych cząstek przez silniki starszej generacji, proszę bardzo, możecie użalać się dalej” – zaczyna Smith. Uspokaja jednak, że w kwestii wypadków lotniczych, statystycznie rzecz biorąc, współzależność między tym, jak długo dany samolot służy a bezpieczeństwem, jest znikoma.

Samoloty komercyjne konstruuje się tak, aby wytrwały bez mała do końca świata – między innymi dlatego są tak drogie – tak więc odrzutowiec często pozostaje w służbie przez trzydzieści albo i więcej lat

– przekonuje Patrick Smith. 

Pilot dodaje, że starsze samoloty potrzebują oczywiście większej pielęgnacji, a w trakcie przeglądów kryteria, według których oceniana jest maszyna, są znacznie surowsze. Bierze się pod uwagę takie czynniki jak: wiek samolotu, liczba wylatanych godzin, startów i lądowań. Patrick Smith powołuje się też na nowe procedury Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), które dotyczą inspekcji i prowadzenia rejestrów dla niektórych, jak to ujął, “geriatrycznych samolotów”. Wśród nich jest m.in. ocena korozji, instalacji elektrycznej i zmęczenia metalu.

Najstarsze samoloty posiadają amerykańskie linie lotnicze. Floty przewoźników europejskich, azjatyckich i bliskowschodnich należą do najnowszych. Pilot dodaje, że spośród 50 największych przewoźników najstarsza jest użytkowana obecnie flota linii lotniczych Delta.

Samolot nie zawsze przestaje latać ze starości

Kiedy samolot “przechodzi” na emeryturę? Smith przyznaje, że jest to niejednoznaczne określenie w stosunku do samolotów. “Są one sprzedawane, kupowane albo odkładane “na półkę” nie dlatego, że się zestarzały i zaczęły rozpadać, lecz dlatego, że ich eksploatacja stała się nieekonomiczna” – wyjaśnia i precyzuje, że nie musi to być związane z datą ich konstrukcji.

Samoloty mają zaspokajać potrzeby konkretnych rynków. Pilot podkreśla, że jest cienka granica pomiędzy tym, kiedy samolot jeszcze na siebie zarabia a tym, gdy zaczyna przynosić straty. Niezadowalające wyniki przekładają się na szybkie wycofanie samolotu i sprzedanie go. “U innego przewoźnika, który ma inne koszty, trasy i potrzeby, może on znów przynosić zyski” – przekonuje Patrick Smith.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBartosz Frankowski poprowadzi pucharowy mecz Górnika z Radomiakiem
Następny artykułKonkurs na spot zachęcający do szczepień przeciwko COVID-19