A A+ A++

Jeszcze w tym roku mają powstać pierwsze Strefy Czystego Transportu w Polsce. Nadrzędnym celem przyświecającym ich wprowadzeniu ma być walka ze stale rosnącym zanieczyszczeniem powietrza w największych miastach. Okazuje się jednak, że nie wszyscy przychylnie patrzą na ten pomysł. Wśród dużej liczby mieszkańców popierających wprowadzenie SCT, jest także spore grono osób opowiadających się po drugiej stronie barykady.

Plany dotyczące wprowadzenia Stref Czystego Transportu w polskich miastach od samego początku wzbudzają duże kontrowersje. Z jednej strony zwolennicy pomysłu przekonują, że bez tego rozwiązania nie uda się zahamować stale rosnącego poziomu zanieczyszczeń. Po przeciwnej stronie stoi jednak część mieszkańców, która obawia się o swoje starsze samochody.

Z ulic Krakowa zniknie ponad 100 tys. pojazdów?

Krytycy rozwiązania alarmują bowiem, że uchwały dot. SCT w polskich miastach uderzą w gorzej sytuowanych mieszkańców. Ci mogą bowiem zostać pozbawieni możliwości korzystania ze swoich starszych aut. Jak wskazują analitycy – tylko w samym Krakowie planowane restrykcje mogłyby objąć między 20 a 25 proc. samochodów – to ponad 100 tys. pojazdów. 

Uchwała narusza konstytucyjne prawa wolności

Przeciwnicy zwracają także uwagę na liczne błędy, które występują w zaprezentowanych przepisach. Mowa tu m.in. o kwestiach natury konstytucyjnej, a konkretnie o ograniczeniu prawa własności. Niektórzy prawnicy wskazują, że mieszkańcom zabroni się używania samochodów, które przecież uzyskały już wcześniej homologację, a więc zostały legalnie dopuszczone do ruchu i sprzedaży w Polsce. To narusza  m.in. konstytucyjne prawa wolności, jak prawo własności i swobodę przemieszczania.

Mieszkańcy łączą siły przeciwko SCT

Z uwagi na liczne nieścisłości nowych przepisów, krytycy rozwiązań połączyli się w ruchy obywatelskie.  Przykładem niech będą mieszkańcy Krakowa, którzy niezadowoleni z ograniczeń w ramach Strefy Czystego Transportu, zawiązali obywatelską inicjatywę Kraków dla Kierowców. Celem ich działań miało być unieważnienie strefy w takim kształcie, jaki zaplanowali włodarze miasta, a także zwrócenie uwagi na związane z nową uchwałą nieścisłości. Bartłomiej Krzych z wyżej wspomnianego komitetu, tak komentował sprawę dla Interii:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOd dziś uwaga na drogach. Sztab Generalny wydał specjalny komunikat
Następny artykułOd dziś wzmożony ruch pojazdów wojskowych