A A+ A++

Resort obrony podjął decyzję o zakupie francuskich haubic po przeprowadzeniu studiów wykonalności i dwóch badań rynku w latach 2017 i 2019. Porównywano 80 parametrów ośmiu systemów artyleryjskich. W wyniku tego procesu 21 maja br. zatwierdzono decyzję o wyborze francuskich haubic.

W komunikacie resortu obrony podkreślono, że francuskie rozwiązanie uznano za najkorzystniejsze zarówno z punktu zdolności operacyjnych, jak i ceny – ta miała być wyższa nawet o połowę dla systemów konkurencyjnych o zbliżonych parametrach. Podstawowymi kryteriami były m.in. zgodność ze standardem NATO (kaliber 155 mm) i donośność przynajmniej 40 km.

Zaoferowana Czechom wersja haubic osiąga jednak jeszcze wyższą donośność – do 42 km z wykorzystaniem standardowej amunicji i nawet 55 km z amunicją specjalną. W procesie oceny ofert uwzględniano również współpracę przemysłową – w tym możliwość integracji haubic na podwoziach Tatra 8 × 8. Wartość kontraktu oszacowano na 5,95 mld koron czeskich brutto (czyli ok. miliard złotych).

Umowa ma objąć dostarczenie 52 haubic wraz z pierwszą partią amunicji, dwoma symulatorami, pakietem logistycznym i szkoleniowym. Kontrakt zawiera też opcję na dalszych 12 haubic, bo Czesi uwzględniają możliwość stworzenia rezerwy sprzętowej na wypadek poniesienia ewentualnych strat.

Podpisanie umowy przewidziano w br., a dostawy mają być realizowane w latach 2022-2026. Pozwoli to Czechom do 2026 wystawić ciężką brygadę zmechanizowaną do działań NATO zgodnie z przyjętymi zobowiązaniami wobec Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Kontrakt stanowi też dużą szansę dla zbrojeniówki Republiki Czeskiej. Oprócz dostarczenia podwozi, czeski przemysł (co podkreślono – zarówno państwowy, jak i prywatny) zostanie szeroko zaangażowany w proces produkcji samych systemów artyleryjskich. W kraju ma odbyć się finalny montaż Caesarów, Czesi będą też dostarczać systemy elektroniczne, okablowanie czy amunicję. Ponadto, tamtejsze firmy będą uczestniczyć w łańcuchu dostaw francuskich partnerów na rynki światowe. Dotyczy to np. Tatry, która dostarcza podwozia dla platform Nextera.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSenat za zamianami porządkującymi w ustawach podatkowych
Następny artykułUrszula Radwańska z dyplomem. “Od dzisiaj pani magister”