Wbrew medialnym doniesieniom i presji ze strony niektórych europosłów, projekt obowiązkowych badań dla kierowców-seniorów został odrzucony. A to oznacza, że uprawnienia będą nadal przyznawane dożywotnio bez konieczności sprawdzania stanu zdrowia kierowców. Każdy kraj będzie mógł jednak wprowadzić takie przepisy we własnym zakresie.
Dyskusja o tym, czy kierowcy-seniorzy powinni być badani np. co 5 lat od 65. roku życia to nic nowego. W końcu projektem ustawy zajęli się europarlamentarzyści, a szczególną ochotę na wprowadzenie nowych przepisów mieli ci z frakcji Zielonych/EFA. Wg projektu starsi kierowcy (od 70. roku wzwyż) mieliby być kierowanie na badanie potwierdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów – po ich zaliczeniu dostawaliby uprawnienia na kolejne 5 lat. Od 75. roku życia musieliby jednak zgłaszać się do lekarza co roku.
Część parlamentarzystów zgłaszała jednak obiekcje co do tego pomysłu argumentując to, że starsi kierowcy byliby dyskryminowani, a także ograniczano, by ich zdolności przemieszczania się. Ci, którzy pomysł popierali podawali przykłady i statystyki potwierdzające, że starsi kierowcy mogą być równie niebezpieczni jak ci młodzi – oczywiście z zupełnie innych względów.
W głosowaniu posłowie Parlamentu Europejskiego przyjęli projekt rewizji przepisów dotyczących praw jazdy, ale akurat pomysł regularnych badań dla starszych kierowców przepadł, pojawiły się za to nowości. Europarlament opowiedział się m.in. za wprowadzeniem na terenie UE cyfrowego prawa jazdy czy rozszerzeniu zakresu szkoleń zmotoryzowanych m.in. o jazdę na śliskiej nawierzchni. Porozumiano się też kwestiach obowiązkowych badań lekarskich dla kierowców i umożliwienia prowadzenia samochodów nastolatkom.
Za nowymi regulacjami opowiedziało się 339 eurodeputowanych. Przeciw było 240, a 37 wstrzymało się od głosu. W komunikacie wydanym przez parlament czytamy, że:
Zgodzono się natomiast co do tego, że uprawnienia do prowadzenia samochodów i motocykli powinny być wydawane na co najmniej 15 lat, natomiast w przypadku ciężarówek i autobusów na co najmniej 5 lat. Posłowie są jednak zgodni, że poszczególne kraje powinny podnosić świadomość wśród kierowców i zachęcać ich do tego, by regularnie badali swoje psychofizyczne zdolności do prowadzenia pojazdów.
Poszczególne kraje Unii Europejskiej będą miały pełną autonomię, jeśli chodzi o wprowadzenie obowiązkowych badań. Ustalono, że minimalny ich zakres ma obejmować badanie wzroku oraz układu krążenia.
Dużo nowości związanych z przepisami dotyczy młodych kierowców. Przegłosowano na przykład to, że już 18-latkowie będą mogli zawodowo prowadzić ciężarówki lub autobusy (ale z maksymalnie 16 osobami na pokładzie). Będą jednak musieli zdobyć certyfikat kompeten … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS