A A+ A++

Firma Mag-Train z siedzibą w Piasecznie została założona w 2019 roku z kapitałem zakładowym w wysokości 20 tys. zł. Grzegorz Janik, były poseł PiS ma w Mag-Train 20 udziałów o wartości 2 tys. zł. – Nikomu nic złego nie zrobiłem, mam prawo mieć udziały. Nie widzę tu ciekawych rzeczy, takich firm jest cała masa – mówi nam Grzegorz Janik, gdy chcemy z nim porozmawiać.

Mag-Train wchodzi na rynek

Firma Mag-Train przyciągnęła jednak uwagę branżowych mediów. Staranie odrestaurowała lokomotywę z 1966 roku, a w halach dawnego Fabloku w Chrzanowie urządziła nowoczesne zaplecze techniczne, które ma służyć modernizacji i serwisowaniu taboru kolejowego. Mag-Train wziął też udział w dwóch przetargach ogłoszonych przez państwowe PKP Intercity. Pierwszy dotyczył napraw, przeglądów i modernizacji 14 wagonów osobowych typu 111A Lux/ 112A Lux. Mag-Train (w konsorcjum z firmą Pozbud) zaproponował, że wykona te prace za 70,6 mln zł. W maju spółka  wygrała ten przetarg.

Mag-Train złożył też ofertę w przetargu na wykonanie naprawy okresowej 90 wagonów osobowych typu 141A/111A. Oferta opiewa na 391,7 mln zł. O zamówienie stara się też H. Cegielski, który zaproponował 494,8 mln zł. To już drugi przetarg w tej sprawie. „Rynek Kolejowy” przypomina, że w pierwszej turze H. Cegielski prace wycenił na 515 mln zł. Oferty nie przyjęto. Powtórzony przetarg nie został rozstrzygnięty.

Branżowy portal „Rynek Kolejowy” zwraca też uwagę, że Mag-Train do tej pory nie startował „w dużych przetargach narodowego przewoźnika”.

Prezesem Mag-Trainu jest Tomasz Ciecierski, który wcześniej kierował Olkolem, czyli zakładami naprawy taboru z Oleśnicy. W spółce ma udziały o wartości 8 tys. zł.

Grzegorz Janik: Proszę o pytania mailem

Grzegorz Janik, były poseł PiS pytany o swoje udziały w spółce powiedział nam, że nie jest osobą publiczną i że może robić co chce. Zapytał też, czy to coś złego, że ma udziały w Mag-Train.

DOMINIK GAJDA

Jego zdaniem, w całej sprawie nie ma nic nadzwyczajnego i ciekawego. – W przetargach może startować każdy, trzeba tylko spełnić odpowiednie warunki. Powinien się pan cieszyć, że prywatna firma przygotowała się [do pracy] w dobie pandemii. Tak mi się wydaje – powiedział nam były poseł PiS i za racji podróży poprosił o pytania mailem. W poniedziałek spełniliśmy jego prośbę. Wysłaliśmy Janikowi maila. Chcieliśmy się dowiedzieć z jakiego powodu zainwestował w firmę Mag Train? Kto mu zaproponował udział w tym przedsięwzięciu? Jakie ma doświadczenie w branży kolejarskiej? Czy kiedykolwiek wcześniej był udziałowcem prywatnej firmy? Jaki wpływ ma jego udział w firmie na wyniki jej działania? Jaki były poseł ma wpływ na działanie spółki jako udziałowiec? Czym się w niej zajmuje?

Do chwili publikacji tego tekstu nie dostaliśmy odpowiedzi.

Grzegorz Janik to postać znana w światku politycznym Rybnika. Jest absolwentem AWF w Katowicach, dziś pracuje jako dyrektor ds. Obsługi Technicznej Powierzchni w spółce JSW Szkolenie i Górnictwo (spółka córka Jastrzębskiej Spółki Węglowej). W przeszłości był m.in. nauczycielem wychowania fizycznego i dyrektorem jednej z rybnickich szkół, kierował też klubem Energetyk ROW Rybnik. Posłem PiS był w latach 2005-2011 oraz 2013 -2019. Przed ostatnimi wyborami nie znalazł się na liście PiS.

Działacze PiS pytani o nieobecność Grzegorz Janika na liście wyborczej przyznali, że były wobec niego zastrzeżenia Komitetu Politycznego PiS.

Mag-Train nie odpowiada na pytania

8 czerwca wysłaliśmy też pytania do prezesa Mag-Train. Chcieliśmy wiedzieć m.in. skąd pomysł na założenie firmy? W jakich okolicznościach prezes tej spółki poznał Grzegorza Janika? Dlaczego został on udziałowcem spółki i jakie znaczenie dla rozwoju firmy ma fakt zaangażowania w nią Grzegorza Janika?

Na żadne z pytań nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Na swojej stronie internetowej Mag-Train zapewnia tymczasem, że „zatrudnia doświadczoną i wykwalifikowaną kadrę kolejową”, a „dbałość o wzrost polskich przedsiębiorstw to ważny aspekt działalności”, dlatego przy zakupie części i podzespołów kooperuje głównie z polskimi firmami.

– Optyka na biznes i współpracę w Mag-Train jest taka, że chcemy być firmą partnerską. Wierzę w to, że w naszym kraju i na naszym rynku można stworzyć grupę powiązanych firm, które zamiast konkurować, ze sobą będą kooperować. (…) Mag-Train jest otwarty na każdy rodzaj współpracy tak, aby było można zbierać duże zamówienia z Polski i Europy, która potrzeby budowy i modernizacji ma ogromne – mówił Tomasz Ciecierski w wywiadzie dla „Raportu Kolejowego”.

Udziałowcami firmy Mag-Train są również: Michał Granieczny, Leszek Granieczny oraz Ewa Malczok i Magdalena Malinowska.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTak daleko, a tak blisko
Następny artykułGresini razem z Ducati