A A+ A++

Black Friday i Cyber Monday już za chwilę. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega konsumentów przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców w czasie wyprzedaży.

– Co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. Stanowią one ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości – czytamy na stronie UOKiK

Nieuczciwe praktyki

Do najczęściej zgłaszanych problemów należą żonglerka cenami, promocyjne „przynęty”, niejasne naliczanie rabatów oraz anulowanie opłaconych zamówień.

Przedsiębiorcy uciekają się do sztucznego podwyższania cen na kilka dni przed promocją, by później móc upozorować obniżkę. Kolejną nieuczciwą praktyką jest nęcenie promocjami, które w rzeczywistości dotyczą tylko niewielkiej liczby produktów. – Klient widzi informację „drugi produkt za -50%”, po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki a nie cały asortyment sklepu – tłumaczy UOKiK. Konsumenci także często skarżą się na naliczanie mniejszego rabatu niż deklarowano oraz na anulowanie zamówień, za które uiścili już należność.

Prawa e-konsumenta

W związku z tym, że w tym roku promocje głównie kuszą w internecie UOKiK przypomina o prawach e-konsumenta. Najważniejsze z nich to prawo do reklamacji i prawo odstąpienia od umowy.

Każdy konsument ma możliwość złożenia reklamacji. Może ona wynikać z zasad rękojmi oraz z gwarancji otrzymanej od producenta bądź pośrednika sprzedaży.

Należy pamiętać, że sprzedaż w internecie to szczególny rodzaj zawierania umów. Zakupy dokonywane na odległość rządzą się innymi prawami niż te stacjonarne. Z uwagi na to, że klient nie jest w stanie zobaczyć kupowanego towaru na żywo ma możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jego otrzymania.

Nie wszystkie towary można zwrócić do sklepu internetowego. Wyłączeniu podlegają artykuły o krótkim terminie przydatności do użycia, rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, które klient zapieczętował oraz bilety na koncerty czy wydarzenia sportowe.

Na co uważać?

Urząd proponuje rozeznać się w cenach produktu w internecie. Najlepiej użyć do tego wiarygodnych porównywarek, które mogą posiadać nawet historię zmiany ceny w danym sklepie. Dobrze jest poszukać opinii dot. towaru. – Zwróć także uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione. Uważaj na reklamy i zawarte w nich informacje, szczególnie te wyglądające na nieformalne, które otrzymujesz w mediach społeczności … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzy czeka nas trzecia fala pandemii?
Następny artykułPlac Jakuba coraz piękniejszy. Kolejna inwestycja wykonana