A A+ A++

Modernizacja dworca w Białymstoku była długo oczekiwana przez mieszkańców. Budynek z 1862 r. coraz bardziej niszczał i przed rozpoczęciem remontu nie był ani wymarzonym miejscem do oczekiwania na pociąg, ani wizytówką dla miasta.

Generalny remont dworca był ważny nie tylko ze względów estetycznych, ale też z powodu dostosowania go do potrzeb podróżnych o ograniczonej mobilności, w tym osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nad stanem obiektu ubolewali też historycy – w XIX w. uznawany był za jeden z najbardziej eleganckich dworców przy trasie kolei Warszawsko-Petersburskiej. Niestety, został on zniszczony podczas I i II wojny światowej. Mimo że został odbudowany, to odbiegał od pierwotnego wyglądu.

Jak przekazuje portal “bryła.pl”, remont budynku kolejowego w Białymstoku jest jedną z największych inwestycji programu modernizacji dworców PKP na lata 2016-2023. Cały projekt przebudowy został uzgodniony z Podlaskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Wyburzono mało estetyczną przybudówkę z lat 80. XX w. oraz antresolę wykonaną podczas poprzedniej modernizacji. Jednak najważniejsze jest to, że przywrócony został wystrój wnętrz z ok. 1910 r. Ponadto pojawiły się zdobienia ścian i sufitów, a także żeliwne słupy oraz ozdobne posadzki. Dzięki dodatkowej roślinności w postaci drzew i krzewów, dużo lepiej prezentuje się teraz otoczenie dworca. Ponadto podróżni skorzystają z nowych parkingów oraz miejsc postojowych.

2 czerwca Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków dokonał odbioru prac konserwatorskich. Pasażerowie – jak przewiduje PKP – będą mogli skorzystać z dworca już w sezonie letni. Natomiast inwestycja będzie w pełni gotowa w październiku tego roku. Koszt przebudowy wyniósł ok. 36 mln zł. Pieniądze częściowo pochodziły z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Aktualnie remontowany jest również zabytkowy dworzec w Gdańsku, który jest jednym z najważniejszych w Polsce. Według klasyfikacji PKP ma kategorię A, czyli “premium”. Przez wiele lat nie mógł doczekać się generalnego remontu, jednak na szczęście proces modernizacji ruszył pełną parą w 2019 r.

Zakres prac jest szeroko zakrojony, a wśród najważniejszych podpunktów należy wymienić historyczne odtworzenie wyglądu holu głównego. Nic dziwnego, że to właśnie na wnętrzu skupiono się najbardziej – będąc w środku w ostatnich dekadach można było zwątpić, że pierwotnie zostało stworzone w stylu tzw. “gdańskiego renesansu”.

Źródło: Bryla.pl, PKP

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWeź pieniądze na posadzenie lasu od ARiMR!
Następny artykułNaukowcy tworzą ludzko-mysie hybrydy