A A+ A++

Lista placówek biorących udział w akcji oraz informacje, jak skorzystać z badania dostępne są na stronie http://breastfit.onkocafe.pl/1000-x-usg/.

Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem u kobiet. Co roku w Polsce zapada na niego ponad 18 500 kobiet i ponad 6600 umiera z jego powodu.

– Umieralność na raka piersi spada w większości państwach Europy, a w Polsce rośnie. Tymczasem z perspektywy medycznej coraz częściej uznajemy raka piersi za chorobę przewlekłą, którą się leczy i z którą można żyć długo, nawet w przypadku przerzutów. Badania przesiewowe i zwiększanie liczby nowotworów piersi wykrywanych wcześnie to klucz do poprawienia tej przykrej statystyki – skomentował cytowany w informacji prasowej przesłanej PAP prof. Tadeusz Pieńkowski z Kliniki Onkologii i Chorób Piersi CMKP, Oddział Radioterapii i Onkologii CSK – MSWiA w Warszawie.

Jednak w Polsce wciąż za mało kobiet poddaje się regularnie badaniom profilaktycznym. Z najnowszego badania sondażowego, które przeprowadzono w ramach kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” wynika, że blisko 50 proc. ankietowanych kobiet wykonuje USG piersi regularnie raz na trzy – cztery lata, ale jedna czwarta pań nigdy nie wykonała tego badania.

W ciągu ostatniego roku na USG piersi zapisało się 20 proc. badanych pań, jednak z powodu pandemii co czwarta respondentka odwołała lub przesunęła termin umówionych badań.

Sondaż został przeprowadzony na zlecenie organizatorów kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” we wrześniu 2020. Wzięło w nim udział 1021 osób w wieku od 18. do 65 lat.

– Dostęp do świadczeń medycznych w Polsce wciąż nie jest taki sam we wszystkich regionach kraju. Im dłużej kobiety czekają na badanie, tym mniejsza szansa na wczesne wykrycie nowotworu. (…)W tym roku chcieliśmy pomóc kobietom z regionów, gdzie dostęp do świadczeń medycznych jest utrudniony i dać im szansę na badanie – skomentowała prezeska Fundacji Onkocafe – Razem Lepiej Anna Kupiecka. Fundacja jest inicjatorem kampanii organizowanej od 2015 r.

Badanie wykazało jednocześnie, że co piąta ankietowana kobieta nie wie, jak przeprowadzić samobadanie piersi, podobny odsetek pań wykonuje to badanie tylko wówczas, gdy zaleci je lekarz. Ponad dwie trzecie kobiet, które wiedzą jak wykonać samobadanie piersi, wykonuje je raz na dwa – trzy miesiące.

– Wczesne wykrycie to niemal stuprocentowa szansa na pełne wyleczenie, dlatego wspieram wszelkie działania, które mają stymulować czujność onkologiczną. (…) Coraz więcej kobiet ma świadomość, że powinny zainteresować się tym tematem, zrobić badania, wykonać samobadanie piersi, wciąż jednak jest spora liczba kobiet, które ignorują zalecenia, myślą, że choroba ich nie dotyczy. Tymczasem należy sobie uświadomić, że ta choroba może dotyczyć każdej z nas i dlatego trzeba robić badania profilaktyczne – podkreśliła dr Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld z Narodowego Instytutu Onkologii PIB w Warszawie.

Jak podkreślają organizatorzy kampanii, o profilaktyce raka piersi powinny pamiętać nie tylko Polki, ale także najbliżsi im mężczyźni. „Oswojenie mężczyzn z rakiem piersi, uświadomienie im, jak mogą pomóc kobiecie w samobadaniu, jak powinni z nią rozmawiać i wesprzeć w procesie diagnozy oraz choroby to kluczowe aspekty naszej kampanii” – skomentowała psychoonkolog Adrianna Sobol z Fundacji Onkocafe–Razem Lepiej.

Co roku w ramach kampanii podejmowane są również działania mające wesprzeć chorujące na raka piersi pacjentki. Kolejny raz ambasadorzy kampanii, sportowcy z całej Polski, spotkali się na nagiej sesji zdjęciowej, aby stworzyć kalendarz „Power … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCharytatywny bieg przez Paryż. Każdy może dołączyć
Następny artykułInstagramerzy z Trójmiasta uwiecznią Starogard w kadrach