A A+ A++

– radzi Niepubliczny Punkt Przedszkolny Aperta Te w Mińsku Mazowieckim przyjmujący dzieci z Autyzmem, Zespołem Aspergera

Pierwsze oznaki autyzmu są bardzo często trudne do zauważenia. Zazwyczaj obawy rodziców nasilają się dopiero wówczas, gdy drobnych niepokojących w rozwoju dziecka sygnałów jest coraz więcej. Mogą one same w sobie nie wydawać się istotne, na przykład dziecko nie patrzy na przedmioty, które mu wskazujesz, nie odwraca się, kiedy je wołasz, nie przynosi Ci zabawek, żeby dzielić się z Tobą swoimi doświadczeniami, wydaje Ci się, że nie zawsze rozumie wypowiadane przez Ciebie słowa. Każde dziecko, z niewielkim odstępem czasowym, powinno osiągać w danym okresie życia tak zwane kamienie milowe.

Koniecznie zgłoś się do specjalisty, jeżeli Twoje dziecko:

w wieku 12 miesięcy

  • nie czołga się,
  • nie potrafi stać bez wsparcia,
  • nie poszukuje rzeczy, które zostały schowane,
  • nie wypowiada pojedynczych słów, takich, jak „mama”, „tata”,
  • nie wykonuje gestów, takich jak kręcenie lub potrząsanie głową,
  • nie wskazuje na przedmioty,
  • traci umiejętności, które wcześniej wykazywało,

w wieku 2 lat

  • nie używa 2-wyrazowych wypowiedzi, np. „pić mleko”,
  • nie wie, co zrobić z takimi przedmiotami codziennego użytku, jak łyżeczka, szczoteczka do zębów, telefon, widelec,
  • nie naśladuje żadnych gestów ani słów,
  • nie wykonuje prostych poleceń,
  • chodzi mało pewnie,
  • traci umiejętności, które wcześniej wykazywało,

w wieku 3 lat

  • poruszając się, często upada lub ma kłopoty na schodach,
  • ślini się lub mówi niezrozumiale,
  • nie potrafi bawić się prostymi zabawkami, takimi jak drewniane układanki, puzzle, piramidki,
  • nie mówi zdaniami,
  • nie rozumie i nie wykonuje prostych poleceń,
  • nie naśladuje zabaw polegających na udawaniu, nie udaje (nie bawi się na niby, np. nie karmi misia łyżeczką),
  • nie chce bawić się z innymi dziećmi lub zabawkami,
  • nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z innymi osobami,
  • traci umiejętności, które wcześniej wykazywało,

w wieku 4 lat

  • nie potrafi podskakiwać w miejscu,
  • nie potrafi bazgrać,
  • nie interesuje się grami interaktywnymi lub zabawami w udawanie,
  • ignoruje inne dzieci lub nie reaguje na osoby spoza kręgu rodziny, na obcych ludzi,
  • nie ubiera się samodzielnie, nie zasypia samo, nie potrafi korzystać z toalety,
  • nie potrafi opowiedzieć swoich ulubionych historii,
  • nie wykonuje 3-etapowych poleceń,
  • nie rozumie pojęć „taki sam” oraz „inny”,
  • nie używa słów „ja” i „ty” prawidłowo,
  • mówi niewyraźnie,
  • traci umiejętności, które wcześniej wykazywało

Jeżeli podejrzewasz, że rozwój Twojego dziecka odbiega od wskazanych norm rozwojowych, zwróć się do specjalistów, którzy dokonają rzetelnej diagnozy. Twoja pociecha i Ty potrzebujecie konkretnej oceny prawidłowości rozwoju dziecka – wykluczenia lub potwierdzenia istnienia zaburzeń – przez postawienie diagnozy zgodnie z kryteriami diagnostycznymi obowiązującymi w Polsce, czyli klasyfikacji Światowej Organizacji Zdrowia ICD-10 lub Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM IV.

Jeżeli w wyniku postępowania diagnostycznego podejrzenie nieprawidłowości rozwojowych u Twojego dziecka zostało potwierdzone i rozpoznano u niego autyzm, Zespół Aspergera lub inne całościowe zaburzenie rozwojowe, to Twoje dziecko powinno zostać jak najszybciej objęte specjalistyczną pomocą terapeutyczną i edukacyjną. Kiedy otrzymasz diagnozę możesz podjąć następujące kroki:

1. zgłosić się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej najbliższej Twojego miejsca zamieszkania – zespoły orzekające mogą wydać:

  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie takiego orzeczenia możesz ubiegać się o miejsce w placówkach terapeutycznych lub integracyjnych, które zapewnią Twojemu dziecku odpowiednią opiekę terapeutyczną i edukacyjną,
  • opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – na podstawie takiej opinii możesz starać się o dodatkowe zajęcia terapeutyczne dla dziecka,

2. zgłosić się do Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności najbliżej Twojego miejsca zamieszkania – Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności wyda orzeczenie o niepełnosprawności, które uprawnia m.in. do korzystania z dofinansowań ze źródeł Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych, korzystania ze zniżek w środkach komunikacji, korzystania ze specjalistycznych usług opiekuńczych, możliwości uzyskania karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych.

Pamiętaj, że posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności nie upoważnia do korzystania z systemu wspomagania w placówkach oświatowych. Jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko było objęte systemem wspomagania w przedszkolu i szkole, dziecko musi posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (wydawane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną).

W Mińsku Mazowieckim prowadzimy Punkt Przedszkolny oraz Centrum Terapeutyczne. W ramach naszej działalności mogą Państwo skorzystać z bezpłatnej konsultacji odnośnie diagnostyki oraz Punktu Przedszkolnego. W ramach przedszkola dzieci objęte są pełnym pakietem terapeutycznym – Trening Umiejętności Społecznych, muzykoterapia, terapia metodą Knill, psycholog, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej, logopeda. Obserwujesz niepokojące objawy w rozwoju swojego dziecka? Otrzymałeś diagnozę i nie wiesz co robić dalej ? – zadzwoń – podpowiemy, jak można pomóc Twojemu dziecku.

Agnieszka Adamczuk

Dyrektor Punktu Przedszkolnego Aperta Te

Psycholog, Neurologopeda, Terapeuta Integracji Sensorycznej, Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Aperta Te „Otwórz się”

ul. Warszawska 135

05-500 Mińsk Mazowiecki

tel. 788-988-177

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

www.apertate.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrognozy wyborcze do sejmiku. Czy Warmię i Mazury czeka polityczna rewolucja?
Następny artykułJU PI. Trzy dekady działalności w zakresie ochrony [ Strefa biznesu ]