A A+ A++

Wszystkie czołgi zmodernizowane do standardu T-72AMT w latach 2017-2021 trafiły do trafiły na uzbrojenie batalionów czołgów w brygadach pancernych i zmechanizowanych Korpusu Rezerwy Sił Zbrojnych Ukrainy. Łącznie były to co najmniej 34 pojazdy. Zaprezentowany na ekspozycji zewnętrznej T-72AMT reprezentował standard typowy dla pojazdów ukraińskich, natomiast model który można było zobaczyć na stoisku Ukroboronprom został wzbogacony o dodatkowe, opcjonalne elementy. Znalazły się wśród nich np. osłony prętowe dla tylnej części wieży i kadłuba czy dodatkowe źródło zasilania (APU) w tylnej części pojazdu. Taki pakiet modernizacyjny skierowany jest przede wszystkim do użytkowników na Bliskim Wschodzie i w Azji oraz Afryce, gdzie pojazdy te są szeroko eksploatowane.

Zmodernizowane T-72AMT posiadają liczne zalety w porównaniu do standardowych wozów. Dzięki dostosowaniu armaty do strzelania lufowymi przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Kombat oraz instalacji celownika nocnego 1K-13-49 uzyskano poprawę siły i precyzji ognia. Możliwe jest też zastosowanie celownika termowizyjnego. Na wieży umieszczono zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym NSWT kal. 12,7 mm, podobnie jak w zmodernizowanych T-64BW. 

T-72AMT prezentowany w Kijowie podczas Arms and Security 2021. Fot. J.Sabak

W celu zwiększenia odporności balistycznej zamontowano kasety pancerza reaktywnego Nóż na przednim i bocznym pancerzu wieży oraz fartuchy gumowe poniżej nich, podobnie jak w T-80. Nóż chroni też powierzchnię przednią kadłuba pojazdu. Na wieży umieszczono wyrzutnie granatów dymnych systemu Tucza.

Dotychczasowy napęd został zastąpiony przez silnik wysokoprężny W-84-1 o mocy 840 KM z pomocniczą jednostkę napędową (APU). Zastosowano też nowe gąsienice z czołgu T-80 i niezbędne do tego koła. W celu zwiększenia świadomości sytuacyjnej załogi dotychczasowe urządzenia obserwacyjno-celownicze dowódcy i kierowcy zastąpiono odpowiednio przez TKN-3UM i TNK-72 lub TWN-4BUP.

W miejsce radzieckiego radia R-123 T-72AMT otrzymał nowe cyfrowe radiostacje tureckiej firmy Aselsan i ukraińskiej firmy Dolia (typu K2RB na licencji Motoroli). Pozwalają one nie tylko na poprawę systemu łączności oraz jego utajnienie, ale też na bezpośrednią łączność ze współdziałającą z maszynami piechotą.  Inne usprawnienia to dodanie systemu pozycjonowania opartego na GPS/GLONASS typu SN-3003 Bazalt, kamery cofania i lusterek wstecznych dla kierowcy, reflektory LED, system sygnalizacji przegrzania oleju i chłdziwa oraz poprawa ogólnego komfortu pracy załogi.

Reklama
Reklama
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSOR przy Kamieńskiego wznowił działalność. Nie przyjmował pacjentów przez brak personelu
Następny artykułXXIII Mistrzostwa Województwa Lubuskiego w Tenisie Stołowym Weteranów