A A+ A++

Aprilia RSV4 w od kilku lat jest jednym z czołowych superbike’ów na rynku. Mocarny silnik, zwinne i precyzyjne podwozie, oryginalna stylistyka i piękny dźwięk silnika to bez wątpienia jej atuty, które decydują o tym, że o zwycięstwa w naszych testach bije się z najlepszymi, często znacznie nowszymi konstrukcjami konkurencji. Aby utrzymać ją w grze Włosi co roku serwują jej kurację odmładzającą, a to w elektronice, a to nieco większej pojemności, a to w zawieszeniach czy innych podzespołach, które wpływają na ogólne osiągi i tzw. „performance” motocykla.

Nowe owiewki i światła w RSV4

Dzięki zwiększeniu pojemności i przebudowie ukłądu wydechowego i dolotowego moc pozostała bez zmian

Nie inaczej jest w tym roku, a zmiany są znaczące jeśli spojrzymy na RSV4 2021 jako na kolejną ewolucję. Tym razem włoscy inżynierowie zareagowali na między innymi nasze uwagi (takich było znacznie więcej), o tym, że RSV4 pozostaje jedynym superbikiem na rynku, który wciąż korzysta z tradycyjnego żarówkowego oświetlenia z przodu. Fabryka w Noale poszła po rozum do głowy i wreszcie zaserwowała RSV4 lifting odmładzający, w który wlicza się zupełnie nowe oświetlenie LED oraz nowy kształt owiewek, który do złudzenia przypomina wyglądem owiewki znane z debiutującego niedawno RS660. RSV4 ma teraz może nieco mniej agresywny „look”, ale z pewnością wpisuje się w dzisiejsze trendy motocykli sportowych. Na dodatek wystające dotychczas „skrzydełka” aerodynamiczne wspomagające stabilność i przyczepność przy wysokich prędkościach zostały zintegrowane z owiewkami i umieszczone pomiędzy ich dwoma warstwami, tak by nie zaburzać smukłej linii motocykla. Takie poprowadzenie aerodynamiki wspomaga również chłodzenie silnika.

Zobacz także: Aprilia RSV4 Jakusa Design

Moc pozostaje bez zmian

RSV4 Factory na 2021 rok musiał zostać również dostosowane do nowej, restrykcyjnej normy emisji spalin Euro 5. Zwykle wprowadzenie nowej normy ma odczuwalny wpływ na osiągi silnika, czyli moc i moment obrotowy. By zniwelować wpływ wprowadzenia nowej normy Aprilia zwiększyła pojemność silnika V4 z 1077 do 1099 cm3 i poprawiła przepływ powietrza przez airbox. Efektem tego jest utrzymanie mocy na poziomie 217 KM i niewielkie zwiększenie momentu obrotowego (na razie brak konkretów). Zmiany nie ominęły też elektronicznego mózgu Aprilii. Nowy komputer sterujący (ECU) Magneti Marelli o tajemniczej nazwie 11MP, oraz nowe oprogramowanie 6-osiowego systemu IMU sterującego kontrolą trakcji, ABS-em i pozostałą elektroniką należącą do pakietu APRC. Jaki efekt mają te zmiany w rzeczywistości i jaką korzyść dają kierowcy? Na pewno szybsza reakcja elektroniki, płynniejsze działanie (odrobinę starsza elektronika również była słabszą stroną RSV4), a także nowe opcje ustawienia, np. siły hamowania silnikiem, oraz nowe mapy silnika, których jest teraz aż 6.

W podwoziu też zaszły pewne zmiany. O ile zawieszenia w RSV4 Factory to wciąż te same elektronicznie sterowane półaktywne Ohlinsy Smart EC 2.0, hamulce to wciąż Brembo Stylema, to nowy aluminiowy wahacz jest lżejszy, podobnie jak nowe, kute koła z aluminium (tylko Factory). Oprócz topowej wersji Factory RSV4 dostępne będzie też w standardowej wersji, pozbawionej elektronicznych zawieszeń i kutych kół, i Brembo Stylema.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolisę wybieramy z doradcą. Pandemia tego nie zmieniła
Następny artykułFestiwal Glastonbury 2021 odwołany. Organizatorzy na skraju bankructwa