A A+ A++

Analiza porównawcza jest obowiązkowym elementem każdej lokalnej dokumentacji cen transferowych, ale może też być dobrym narzędziem określającym warunki nowo zawieranych umów, czy weryfikacji cen w transakcjach z podmiotami powiązanymi.

Tworząc analizę porównawczą dla transakcji usługowych w pierwszej kolejności należy je podzielić na zakupowe i sprzedażowe. Następnie grupuje się je na transakcje jednorodne, czyli jednolite w ujęciu ekonomicznym. Oznacza to, że cechy charakterystyczne usług, warunki transakcji oraz funkcje i ryzyka jakie pełnią i ponoszą poszczególne podmioty są takie same. Mając pogrupowane transakcje na jednorodne, przystępuje się do analizy ich porównywalności. W pierwszej kolejności należy zweryfikować możliwość przeprowadzenia analizy drogą porównań wewnętrznych, a więc czy strony transakcji zawierają analogiczne transakcje z podmiotami niepowiązanymi i jakie są ich warunki. Jeżeli okaże się, że jest to niemożliwe należy przeprowadzić analizę drogą porównań zewnętrznych.

Analiza porównawcza przeprowadzana drogą porównań zewnętrznych bazuje na danych pochodzących z transakcji zawieranych pomiędzy niezależnymi podmiotami na rynku. W tym celu wykorzystuje się dane finansowe pochodzące ze sprawozdań finansowych podmiotów prowadzących porównywalną działalność do badanej transakcji, raporty branżowe, dane statystyczne, cenniki, itp. Źródłem danych porównywalnych są polskie i międzynarodowe bazy danych, raporty giełdowe, informacje pochodzące ze stron internetowych konkurencji, analizy branżowe, itp.

W przypadku gdy analiza jest przygotowywana w oparciu o metody kosztowe, porównując dane finansowe należy zwrócić szczególną uwagę na bazę kosztową, musi być ona taka sama, jak w przypadku analizowanej transakcji. Jeżeli to konieczne należy dokonać korekt porównywalności, tak aby otrzymać wyższy poziom dopasowania. Ostatnim krokiem jest interpretacja otrzymanych wyników i odniesienie ich do warunków analizowanej transakcji.

Poprawnie sporządzona analiza benchmarkingowa może przynieść bardzo dużo informacji o sytuacji na rynku. Będzie pomocny nie tylko przy sporządzaniu dokumentacji podatkowych, ale może także skłonić do renegocjacji istniejących już umów, a w konsekwencji osiągnięcia wyższych przychodów.

Czym jest Bitcoin?

Kryptowaluty z roku na rok zyskują na popularności. Ich coraz szersze zastosowanie sprawia, że więcej ludzi się nimi interesuje, a…

Co to jest integracja e-commerce?

Od kilku lat można zauważyć wzrost robienia zakupów w sklepach internetowych. Zakupy online są wygodne dla klientów, pozwalają…

Instrukcja wypełnienia PIT37

Ze względu na to, jakie przychody można rozliczyć deklaracją PIT-37 (obejmuje ona przede wszystkim wynagrodzenie w ramach pracy oraz…

Jak negocjować z wierzycielem ulgę od długu?

Jednym z działań, jakie może podejmować dłużnik mający do spłaty zaległe zobowiązania, jest negocjowanie z wierzycielem….

Jakie zalety i korzyści płyną z organizacji konferencji w SPA?

Przed Tobą konieczność zorganizowania konferencji branżowej? Zamiast rezerwowania mało atrakcyjnej sali szkoleniowej w nudnym…

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWeronika Wołczańska – praca pełna pasji
Następny artykułWypełnij ankietę dotyczącą gospodarki odpadami