A A+ A++

Głównym wykonawcą zamówienia na dostawę opancerzonych pojazdów amfibijnych ACV (Amphibious Combat Vehicles), zgodnie z kontraktem z 2018 roku, ma być amerykańska firma CNH Industrial. Umowa zakłada wyprodukowanie dla amerykańskiej piechoty morskiej opancerzonej platformy amfibijnej 8×8, części zamiennych oraz zapewnienie serwisu. W rozwiązaniu oparto się na konstrukcji włoskiego transportera Iveco SuperAV 8×8. Do tej pory w ramach partii próbnej LRIP (Low-Rate Initial Production) zamówionych zostało 90 egzemplarzy. Aktualne zwiększenie zamówienia do 116 amfibii ma według BAE Systems „przybliżyć cały program do fazy pełnej produkcji”.

Amerykańska piechota morska ma otrzymać transporter opancerzony zdolny do pływania w warunkach oceanicznych początkowo z prędkością do 8 w (w późniejszych wersjach nawet do 15 w). Prędkość na lądzie to około 105 km/h. Pojazd pusty ma masę 15 ton z możliwością obciążenia do 24 ton co oznacza zdolność do jego transportowania również drogą lotniczą (w tym samolotami C-130).

W transporterze zastosowano znacznie mocniejszy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 700 KM w porównaniu do tego, jaki jest wykorzystywany na standardowych amfibiach gąsienicowych US Marines AAV7 (Assault Amphibious Vehicle) o mocy 400 KM lub 525 KM. ACV ma dodatkowo większą mobilność, większą ochronę balistyczną, jak również większą odporność na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych (zapewniając bezpieczeństwo dla trzyosobowej załogi oraz trzynastu transportowanych żołnierzy).

Podczas produkcji partii próbnej producent skupia się na wariancie podstawowym amfibii ACV-P. Pozostałe wersje będą dostarczane dla Marines po uruchomieniu pełnej produkcji. Będą wśród nich m.in. pojazd zabezpieczenia technicznego (ACV-R), wóz dowodzenia (ACV-C) z siedmioma stanowiskami dla operatorów systemów dowodzenia i łączności, bojowy wóz wsparcia z systemem wieżowym z armatą kalibru 30 mm oraz niszczyciel czołgów (uzbrojony w wkm Browning M2 kalibru 12,7 mm, wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike NLOS i FGM-148 Javelin oraz wyposażony w głowicę optoelektroniczną na rozsuwanym maszcie z tyłu kadłuba).

Wyposażeniem standardowych pojazdów będzie zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wkm Browning M2 kalibru 12,7 mm oraz opcjonalnie – granatnikiem M2/Mark 19. Transportery ACV mają mieć także możliwość zabierania bezzałogowych aparatów latających oraz zdalnie sterowanych robotów naziemnych.

Zamówione w 2018 roku transportery mają być przekazane do 2022 roku. Jeżeli spełnią oczekiwanie, to kontrakt może zostać zwiększony do ponad 600 pojazdów.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPOWIATOWY DZIEŃ KOBIET 7MARCA 2020 r. (SOBOTA) – ZAPROSZENIE
Następny artykułCaritas brzeski podsumował 2019 rok. Wiele osób skorzystało z pomocy organizacji