Amazon chce nadal inwestować w rozwój swojej działalności w Polsce, widzi dobre perspektywy dla rozwoju rynku e-commerce – poinformował PAP Biznes Marian Sepesi, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon na obszar Europy Środkowo-Wschodniej.
“Otworzyliśmy właśnie dziesiąte centrum logistyczne w Polsce, mamy Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku, Amazon Web Services oraz biura w Warszawie, gdzie zatrudniamy na stałe 23 tys. osób. Będziemy nadal inwestować w Polsce, a o szczegółach będziemy informować na bieżąco” – powiedział PAP Biznes Marian Sepesi.
“Wybraliśmy Polskę w 2012 roku i wybudowaliśmy pierwsze centra logistyczne w 2014 roku. Polska to duży europejski rynek, otoczenie regulacyjne i inwestycyjne jest dobre, mamy dobrą współpracę z władzami” – dodał.
Najnowsze centrum dystrybucyjne Amazona znajduje się w Świebodzinie. To zrobotyzowane centrum, w którym zatrudnienie znajdzie 1 tys. pracowników, wspieranych przez 3 tys. robotów transportowych.
Od 2012 r. Amazon w Polsce wygenerował ponad 12 mld zł inwestycji. Kwota ta obejmuje zarówno wydatki kapitałowe (infrastruktura, centra logistyki, biura, centra rozwoju technologii, itd.), jak i wydatki operacyjne (nowe miejsca pracy w Polsce).
W marcu spółka uruchomiła platformę Amazon.pl, czyli polską wersję sklepu internetowego Amazona.
Marian Sepesi ocenia, że perspektywy dla rynku e-commerce w Polsce są świetne.
“W czasie pandemii handel internetowy mocno się rozwinął. Polacy używają dużo kart płatniczych, korzystają z płatności mobilnych – to dobre warunki do przyspieszenia rozwoju tego rynku” – powiedział.
Pytany o konkurencję i planowane wejście na polski rynek singapurskiej platformy e-commerce Shopee, dyrektor Amazona odpowiedział: “Konkurencja jest z korzyścią dla klienta. Polski rynek e-commerce jest wystarczająco duży, by wielu graczy się tu zmieściło. Przyszłość pokaże, kto odniesie sukces”.
Pytany, czy Amazon rozważa uruchomienie w Polsce sieci automatów paczkowych, odpowiedział: “Nie mogę powiedzieć, jak będziemy rozwijać sieć automatów paczkowych. Na rynku toczy się dyskusja, jaka będzie przyszłość tych automatów: czy każda firma będzie mieć swoje, czy w miastach wystarczy miejsca na sieci każdej z nich, czy może będą uniwersalne automaty, z których wszyscy będą korzystać. Zmienić może się też legislacja. Obserwujemy rynek i będziemy podejmować decyzje”.
“Klienci platformy Amazona w Polsce mają do dyspozycji odbiór zamówionych przesyłek w automatach paczkowych należących do współpracujących z nami partnerów” – zauważył.
W ubiegłym roku Amerykańska Izba Handlowa ogłosiła, że Amazon jest największym amerykańskim pracodawcą i trzecim co do wielkości amerykańskim inwestorem w Polsce.
Sepesi poinformował, że spółka potrzebuje stabilnego rynku i otoczenia legislacyjnego, aby bezpiecznie rozwijać swoją działalność w Polsce. Priorytetem jest koncentracja na sprawnych dostawach na czas, a wyzwaniem wykwalifikowana kadra pracownicza.
“Polska ma niskie bezrobocie i tego doświadczamy. W niektórych regionach kraju ciężko znaleźć pracowników, nawet oferując wynagrodzenie powyżej rynku” – powiedział dyrektor regionalny ds. operacji.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ pr/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS