Na wstępie , krótkie wyjaśnienia terminu “bailout” – jest to pomoc finansowa dla państw lub przedsiębiorstw w złej sytuacji ekonomicznej. Bailout może mieć charakter pożyczki lub pomocy bezzwrotnej i pochodzi zazwyczaj od instytucji publicznej, rządu.
Rządy w całej Europie wprowadziły oszałamiający wachlarz środków, w tym programy pożyczkowe, odroczenie płatności podatków i programy dla kolejnych gospodarstw, aby pomóc firmom, dużym i małym, w przezwyciężeniu skutków blokady Covid-19. Duże firmy również skorzystały na masowych zakupach obligacji korporacyjnych przez banki centralne, co pomogło utrzymać niskie koszty zadłużenia. Ale dla niektórych firm, w tym wielu największych korporacji w Europie, to nie wystarczy.
W ubiegłym tygodniu rząd Wielkiej Brytanii uruchomił Project Birch, inicjatywę, która pozwoli brytyjskiemu skarbowi oferować wsparcie „w ostateczności” wybranym firmom w celu uniknięcia restrukturyzacji typu upadłości, co może mieć poważne konsekwencje dla obligatariuszy i akcjonariuszy. Do tych firm można zaliczyć należący do Tata Jaguar Land Rover, który obecnie prowadzi rozmowy z rządem w celu uzyskania pożyczki w wysokości ponad 1 mld GBP.
W całej Europie rządy postępują zgodnie z tą samą instrukcją. UE przyznała państwom członkowskim niespotykany dotąd zakres swobody fiskalnej, aby poradzić sobie z ekonomicznym wpływem koronawirusa, umożliwiając rządom otwieranie mechanizmów wydatkowania oraz uchylanie zasad budżetu UE i reguł konkurencji, które miały, ale tak naprawdę nie ograniczały pożyczek rządowych oraz pomoc państwa dla firm krajowych.
Jak dotąd największymi odbiorcami pomocy publicznej w Europie są europejskie linie lotnicze, z których część wciąż odmawia zwrotu pasażerom za odwołane loty.
Przykłady:
Lufthansa, 9 miliardów euro . Niemcy – i największe w Europie – jak dotąd ratowanie przedsiębiorstw. W zamian za pakiet ratunkowy w wysokości 9 miliardów euro rząd przejął 20% udziałów w grupie linii lotniczych, w tym takich marek jak Lufthansa, Austrian, Swiss, Brussels Airlines i Eurowings, których wartość rynkowa wynosi obecnie zaledwie 4,5 miliarda euro. Zajmuje także dwa miejsca w zarządzie firmy.
Air France-KLM, 7,7 mld EUR (i wciąż rośnie) . Nie minęło wiele czasu, zanim Komisja Europejska podpisała się z propozycją francuskiego rządu na uratowanie Groupe Air France-KLM w wysokości 7,7 miliarda euro, która obejmuje pożyczkę bankową wspieraną przez państwo o wartości 4 miliardów euro i 3 miliardy euro w formie pożyczek bezpośrednich.
Fiat Chrysler, 5,6 mld euro . Ta oferta, obecnie największa dla europejskiego producenta samochodów, jest nadal w gotowości. Według raportu Bloomberga włoski pożyczkodawca Intesa Sanpaolo SpA zbliża się do zatwierdzenia ogromnej pożyczki gwarantowanej przez państwo.
Renault, 5 miliardów euro . Ten pakiet ratunkowy, podobnie jak FCA, nie został jeszcze podpisany i zapieczętowany. Ale biorąc pod uwagę, że Renault osiągnęło porozumienie w sprawie pożyczki z głównymi bankami, państwo francuskie posiada już 15% akcji Renault,
TUI, 3,55 mld EUR . Aby przetrwać burze wywołane przez Covid-19, które zaatakowały światowy przemysł turystyczny, największy europejski operator wakacyjny otrzymał niedawno pożyczkę w wysokości 1,8 miliarda euro od niemieckiego pożyczkodawcy państwowego KfW. To dodatek do umowy o kredyt 1,75 EUR uzgodnionej w marcu.
Alitalia, 3 miliardy euro . Flagowy przewoźnik Włoch nie jest obcy przekazom rządowym, ponieważ otrzymał już 7 miliardów euro w formie dotacji państwowych w ciągu dekady, zanim wszedł do specjalnej administracji w 2017 roku. Na początku marca włoski rząd skorzystał z okazji, jaką stworzyła katastrofa Covid-19, aby całkowicie ponownie znacjonalizować odwiecznie niespokojnego przewoźnika. Od tego czasu otrzymał nowy kapitał w wysokości 3 miliardów euro.
Adidas, 2,4 miliarda euro . Niemiecki producent odzieży sportowej początkowo zgodził się zaciągnąć w kwietniu pożyczkę udzieloną przez rząd w wysokości 2,4 miliarda euro, aby poradzić sobie z zamknięciem sklepów i odroczeniem Igrzysk Olimpijskich i turnieju piłkarskiego Euro, choć na szczęście pomyślał o zawieszeniu wypłaty dywidendy jako warunku pożyczki. Teraz chce jak najszybciej zastąpić tę pożyczkę innymi opcjami finansowymi i podobno planuje obligacje o wartości wielu miliardów euro.
Gekonomia, 1,7 miliarda euro . Niemiecki dostawca elektroniki otrzymał w kwietniu pożyczkę udzieloną przez rząd w wysokości 1,7 miliarda euro, aby złagodzić wpływ przymusowego zamykania sklepów na jego działalność.
Czas na podsumowanie dla Polski, może warto rozważyć opcję stosowaną przez rząd Niemiec, dzięki której pomoc publiczna będzie kosztem straty udziałów na rzecz państwa, szczególnie zwróciłbym uwagę na aspekt pomocy spółkom zarejestrowanym w Polsce jako spółki córki globalnych koncernów:)) czy dzięki temu rząd polski stałby się współwłaścicielem wybudowanych zachodnich fabryk, czy sieci handlowych w naszym kraju?
Moim zdaniem każdy scenariusz jest możliwy…czemu nie spróbować?
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS