A A+ A++
Streszczenie plik wektorowy utworzone przez macrovector – pl.freepik.com

Założenie własnej firmy sprzątającej jest dobrym pomysłem; zapotrzebowanie na ład i porządek istnieje zawsze, niezależnie od okoliczności. Wprawdzie konkurencja w branży jest dość ostra, ale w gospodarce rynkowej pełni funkcję motywacyjną, zmuszając do kreatywności przedsiębiorcę, który chce utrzymać się na rynku. Dotyczy to każdej branży, w tym usługowej, a w jej obszarze – sprzątającej. Jaki sprzęt trzeba mieć, aby dobrze wystartować?

Grupa docelowa to podstawa

Zanim zdecydujemy o rodzaju i modelach urządzeń do sprzątania, najpierw trzeba podjąć decyzję, dla kogo będziemy świadczyć usługi. Innego sprzętu wymaga hala produkcyjna, innego hotel i restauracja, jeszcze innego – dom i mieszkanie prywatne. Decyzja taka, szczególnie na etapie rozruchu firmy, jest dość problematyczna. Wielu przedsiębiorców już na starcie popełnia błąd – przyjmują każde zlecenie, aby tylko zarobić, choć takie postępowanie nie jest dobrym rozwiązaniem; kupuje się sprzęt pod to pierwsze zamówienie, ale co dalej? Dlatego lepiej od razu skupić się na wybranej grupie docelowej i poznać jej potrzeby. Czas rozpoczęcia działalności wprawdzie nieco się wydłuży, ale za to po jej rozruchu zyski zaczną pojawiać się szybciej.

Przykład błędnego (choć bardzo częstego) postępowania: przedsiębiorca zareklamował w sieci swoje usługi sprzątania i otrzymał pierwsze zamówienie z pensjonatu, gdzie należało przed sezonem posprzątać i odświeżyć cały obiekt. Przedsiębiorca zlecenie przyjął, zainwestował w leasing maszyn (wózki do hotelu, odkurzacze piorące, itp.), a potem otrzymał kolejne zlecenia na sprzątanie kilku hal przemysłowych. Co dalej? Kolejny leasing maszyn (szorowarki) czy odstąpienie od poprzedniej umowy i konieczność zapłacenia kary umownej? Żadne wyjście w tej sytuacji nie jest dobre.

Dlatego, uwzględniając swoje możliwości finansowe, należy określić grupę docelową, a dopiero później zacząć reklamowanie swoich usług ze wskazaniem, do kogo skierowana jest oferta. Wówczas mamy największe szanse, że dobór sprzętu będzie właściwy.

Od czego zacząć wyposażanie firmy?

Na początek trzeba zakupić tzw. drobiazgi: ścierki, ręczniki papierowe, miotły, szufelki, zmiotki, rękawice i inne elementy odzieży ochronnej. Następnie należy nawiązać kontakt z przedstawicielem producenta maszyn i urządzeń czyszczących celem omówienia warunków leasingu lub zakupu sprzętu. Ważne jest przy tym, aby producent doradził zakup środków czyszczących, które będą najlepsze do maszyn objętych umową. Zazwyczaj producenci dysponują bogatą ofertą profesjonalnych preparatów chemicznych, przeznaczonych do określonego rodzaju urządzeń, a ich użycie stanowi warunek np. dłuższej gwarancji bądź rabatów. Ale kupując środki czyszczące specjalne do tych urządzeń nie ponosimy ryzyka awarii podczas wykonywania usługi u klienta.

Sprzęt dla małej firmy

W zależności od rodzaju świadczonych usług wyposażenie firmy sprzątającej powinno obejmować:

  • Wózek ze stelażem i mocnymi, skrętnymi kołami, umożliwiającymi sprawne poruszanie się po większych powierzchniach, oraz koszami do segregacji śmieci. Jeżeli w obiekcie jest więcej odpadów, pojemność kosza nie może być mniejsza niż 30 litrów. Są to między innymi wózki do hoteli, często spotykane podczas sprzątania pokoi
  • Odkurzacz do sprzątania na sucho, łatwy do przenoszenia, zwłaszcza w miejscach, gdzie znajdują się różnego rodzaju bariery architektoniczne, np. schody. Odkurzacz powinien mieć dużą siłę ciągu dla szybszego i bardziej efektywnego czyszczenia. Urządzenia Numatic spełniają te wymagania
  • Szorowarka – urządzenie doskonałe do czyszczenia różnych powierzchni dzięki wymiennym rodzajom szczotek, do czyszczenia wykładzin i dywanów (miękkie) oraz powierzchni twardych, np. posadzki (twarde). Można również skorzystać z wyspecjalizowanych padów, będących alternatywą dla szorowarek
  • Odkurzacz do czyszczenia na sucho i na mokro (modułowy), wielozadaniowy, m.in. do prania wykładzin dywanowych, usuwanie cieczy i zabrudzeń mokrych
  • Parownica – do czyszczenia nie tylko zabrudzeń, ale i do dezynfekcji, co jest istotne w okresie pandemii. Para wodna powoduje zmiękczenie i dokładne usunięcie nieczystości oraz drobnoustroje
  • Zamiatarka – do usuwania pyłu i kurzu z różnych powierzchni. Oferowane są modele mniejsze lub większe, niektóre z siedziskami dla operatora – w przypadku urządzeń do czyszczenia większych powierzchni, np. hale dworca, lotniska, hipermarketu.

Najlepiej wydzierżawić sprzęt renomowanego producenta (takim jest Numatic), który zapewnia bezproblemowy serwis. Oszczędzając na maszynach i decydując się na tanie, od nieznanego producenta, można się narazić na dodatkowe koszty związane z naprawą.

Odpowiedni personel

Na koniec kwestia, o której nie wolno zapominać, jeżeli firma ma osiągnąć sukces na rynku. To zatrudnienie doświadczonych pracowników i właściwe ich przeszkolenie w zakresie obsługi maszyn i urządzeń czyszczących. Pracownik powinien umieć w pełni wykorzystać potencjał każdego urządzenia. Sprzęt nieodpowiednio obsługiwany nie spełni w 100 proc. zadań, do jakich został przeznaczony, ponadto może ulec uszkodzeniu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCamaieu zamyka wszystkie sklepy w Polsce, w tym w Łodzi! Co zamówieniami i zwrotami?
Następny artykułTajemnice starej leśniczówki dawnych Królewskich Ostródzkich Lasów