data dodania: 2023-10-29
aktualizacja: 2023-10-29 22:04:59
Maciej Tubis, który wystąpił w sobotę 28 października 2023 r. na scenie Zamku Kazimierzowskiego
jest cenionym pianistą jazzowym młodego pokolenia. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną
im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie fortepianu profesor Beaty Cywińskiej w Łodzi. W
bieżącym roku, w tej samej Akademii Muzycznej – w której notabene jest adiunktem – obronił
doktorat o wpływie muzyki klasycznej na estetykę improwizacji. Utwory komponowane przez Macieja
Tubisa są melodyjnym połączeniem melancholii z radosną energią. „Komeda: Refleftions” to pierwszy
solowy album w karierze tego niezwykłego muzyka.
Entuzjastycznie przyjęty przez przemyską publiczność koncert „Komeda Reflections” jest projektem
na pograniczu muzyki klasycznej, filmowej i improwizowanej, nie jest to typowy projekt jazzowy. W
programie znalazły się oczywiście legendarne utwory Krzysztofa Komedy, ale także autorskie
kompozycje Macieja Tubisa.
Tak krytycy opisują album Komeda: Reflections:
- „(…)powstał jeden z najbardziej interesujących albumów z kompozycjami Komedy w
ostatnich latach. Maciej Tubis podszedł do interpretacji jego dzieł w sposób odważny, śmiało
uwalniając się od kanonu ich odczytywania”. [Krzysztof Komorek – Donos kulturalny]
- „Wyrafinowana elektronika przenosi ikoniczne tematy Komedy w inny wymiar, przydając im
nowych, współczesnych znaczeń”. [Przemek Psikusa – Jazz Froum10/11-2022]
- „Żywiołowa gra Tubisa w niektórych utworach zapiera dech w piersiach (…) Tubis nie
marnuje żadnego pomysłu, jego gra przykuwa uwagę od początku do końca”. [Paweł Ziemba
– Polish-Jazz Blogspot]
- „Znajdziemy tu instrumentalną wirtuozerią, uświadczymy odwagi łączenia akustycznego
brzmienia z syntezatorami oraz usłyszymy wspaniałą, nieszablonową i przede wszystkim
piękną muzykę, która bawi, odpręża i skłania do wielu refleksji”. [Maciej Janiszyn – Wyspa.fm]
- „Repertuar Komedy jest u Macieja Tubisa probierzem elegancji, wrażliwości, subtelnej
estetyki i niezwykle precyzyjniej elokwencji pianisty”. [Dionizy Piątkowski – Jazz.pl]
- „Wprawdzie jego pierwszy solowy album przemyca znane z tria wątki rytmiczne, ale poza
tym oferuje utwory, które na długo zapadają w pamięć, a czasem po prostu
zachwycają”. [Geno Thackara – All About Jazz]
- Najlepsza płyta 2022 roku: „Za udowodnienie, że można zagrać muzykę Komedy jakby się ją
słyszało po raz pierwszy w życiu.”. [Maciej Nowotny – Polish-Jazz Blogspot]
Tekst i fotografie Tomasz Beliński
Przemyskie Centrum Kultury i Nauki ZAMEK
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS