A A+ A++

W terminalu LNG im. Lecha
Kaczyńskiego w Świnoujściu zakończył się rozładunek 50. dostawy LNG w
2022 roku. Do 21 listopada było ich więc dokładnie 20 więcej,
niż rok temu. Te 20 dostaw różnicy w stosunku do 30 dostaw w roku 2021, to
właśnie 67% wzrost ilustrujący skalę intensyfikacji importu LNG do Polski.
Wystarczy przypomnieć, że w całym roku 2018 było ich tylko 23, a pierwszą
dostawę w historii polskiego gazoportu zrealizowano zaledwie 7 lat temu, w
grudniu 2015 roku. Wzrost liczby dostaw, z których część jest realizowana z
wykorzystaniem pierwszych wyczarterowanych jednostek (o pierwszej dostawie
informowaliśmy w maju), to wypadkowa kolejnych kontraktów i zakupów spotowych,
a także rozbudowy samego gazoportu jak też doświadczenia i wysokich
kwalifikacji personelu Terminalu LNG i innych firm zaangażowanych w te
operacje.

50 dostaw w ciągu 325 dni oznacza średnio niecały tydzień na jedną dostawę. To
bardzo wysokie tempo dostaw realizowanych przez PGNIG jest możliwe dzięki
szczególnym staraniom wszystkich podmiotów zaangażowanych w te operacje w tym
m.in. załóg statków, służb portowych, a przede wszystkim pilotów morskich i samego
gazoportu. Dość powiedzieć, że rozładunek gazu trwa co najmniej kilkanaście
godzin, a w stałym pogotowiu jest między innymi jednostka pożarnicza, z których
najnowszy, zwodowany niedawno „Strażak-28”, został przez producenta specjalnie
przystosowany do asystowania zbiornikowcom LNG.

Honorowy tytuł 50.
tegorocznego dostawcy LNG dzierży metanowiec Al Shamal (arab. Północ).
Dostarczył on z Kataru ok. 120 mln m sześciennych gazu ziemnego (wolumen po
regazyfikacji) – wystarczającą ilość, aby zasilić wszystkie
korzystające z gazu krajowe gospodarstwa domowe przez 8 dni.

Wymiary tej jednej z
największych jednostek pływających, to 50 metrów szerokości i 315 metrów
długości. Na takiej powierzchni można pomieścić blisko 70
standardowych kortów tenisowych (23,77 x 8,23 metrów), co
oznacza, że wszystkich 128 graczy eliminacji do tegorocznego French Open
mogłoby zagrać jednocześnie na pokładzie tego kolosa i zawsze by mieli
możliwość wyboru kortu.

Al Shamal zawinął do
gazoportu w Świnoujściu po raz piąty. Była to jednocześnie 110. dostawa LNG z
Kataru, a 16. w 2022 roku. Całkowity wolumen ładunków LNG, jakie w tym roku
zostały już dostarczone do Świnoujścia, przekroczył 3,8 mln ton. Zadecydowaną
większość dostaw, bo aż 31, stanowiły dostawy ze Stanów Zjednoczonych.

W Świnoujściu kontynuowana
jest rozbudowa terminalu LNG im. Lecha Kaczyńskiego, który z początkiem 2024
roku osiągnie przepustowość 8,3 mld m³ gazu ziemnego. Oznacza to nie tylko nowe
możliwości, ale także nowe wy … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOdwołane kwalifikacje. Kuriozum w Ruce
Następny artykułWarsztaty fotograficzne dla mieszkańców Ukrainy z Łęczycy i okolic