https://www.youtube.com/watch?v=4T9mvzAZhD8
Ciekawostki przyrodnicze…
W miesiącu kwietniu pogoda jest zmienna: raz pada deszcz, potem znowu słońce świeci lub trochę sypie śniegiem, albo gradem. W końcu kwietnia najczęściej pada deszcz. Jest już znacznie cieplej niż na początku miesiąca. Gdy zdarzy się, że jednocześnie pada deszcz i świeci słońce, wówczas w wilgotnym powietrzu może powstać tęcza. Wiosną wszystko się rodzi.
Dla roślin zdecydowanie nastąpiła wiosna: w ogrodach kwitną czereśnie porzeczki. Kwitną tulipany. Łąki pełne są żółtych mniszków.
Co można zobaczyć w kwietniu? Po gałęzi biedronka wędruje na polowanie. Wraz z wielu innymi przetrwała zimę w szczelinie drzewa. Teraz samice składają jaja. Biedronka może codziennie zjeść do pięćdziesięciu mszyc.
Wiosną wszystko się rodzi: świeża zieleń, małe listki, czy wilczęta, lisy w lesie, ryby w jeziorach i stawach, motyle wśród kwiatów na łące itd… Jest to doskonała okazja, aby zwrócić uwagę na piękno naszej przyrody. Aby była ona piękna, każdy musi o nią dbać.
Temat: Poznajemy pracę ogrodnika.
Kwietniowe słoneczko zachęca do porządków w ogrodzie. Poznamy czynności wykonywane wiosną w ogrodzie oraz pracę ogrodnika (czynności, jakie wykonuje i narzędzia pracy).
1. „Porządki w ogródku” – rozmowy na temat aktualnej pory roku „Wiosny” na podstawie ilustracji. Zał. 1
2. „Ogrodnik” – zagadka wprowadzająca do rozmowy o pracy ogrodnika.
Spotkasz go w ogrodzie,
gdzie pracuje co dzień
dba o krzaki i kwiatki,
sadzi rośliny z użyciem łopatki.
3. Zabawa naśladowcza „Prace w ogrodzie” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci naśladują ruchy prac wykonywanych w ogrodzie wiosną:
– przekopywanie i grabienie – wykonują skłony i skręty ciała z energicznym ruchem rąk
– sianie, sadzenie – w przysiadzie wykonują drobne ruchy rękami
– podlewanie – wykonują obszerne ruchy rąk.
4. „Ogrodnik i ogrodniczka”– opis postaci na podstawie ilustracji. Zał. 2
– rozwijanie umiejętności poprawnego pod względem fleksyjnym stosowania rzeczowników
Rodzic prezentuje ilustracje chłopca i dziewczynki. Prosi dz., by nazwały osoby znajdujące się na obrazkach i opowiedziały o wszystkich elementach ich ubioru.
Pyt. pomocnicze:
– Pan, który pracuje w ogrodzie to? (ogrodnik)
– Pani, która pracuje w ogrodzie to? (ogrodniczka)
– Spodnie do pracy w ogrodzie nazywają się? (ogrodniczkami)
5. „Co ogrodnik robi w ogrodzie” – praca z obrazkiem.
Rozmowa na temat prac, jakie wykonuje ogrodnik. Zał. 3
6. „Na ogrodowej ścieżce” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
7. „Narzędzia ogrodnika” – zabawy słownikowe.
Rodzic prezentuje obrazki wybranych narzędzi ogrodowych. Zał. 4
Dz. wypowiadają się na temat: „Jakie prace ogrodowe można wykonać przy pomocy prezentowanych narzędzi?”.
W razie problemów, można zaprezentować plakat „Co robimy w ogrodzie”.
Rodzic zwraca uwagę dz., że metalowymi narzędziami ogrodniczymi mogą posługiwać się tylko dorośli.
Pozdrawiamy. Życzymy udanej zabawy!
p. Marylka i p. Asia
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS