Rozegrany w dniach 3-7 kwietnia BP Ultimate Rally-Raid Portugal stanowił trzecią rundę Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych 2024. To jedyna europejska impreza w tegorocznym kalendarzu W2RC. Przygotowano ponad 1700-kilometrową trasę, z której 1022 km stanowiły próby sportowe, przebiegające nie tylko przez terytorium Portugalii, ale również Hiszpanii. Rywalizacja rozgrywała się na wąskich, szutrowych, błotnistych i podmokłych drogach.
Ultimate
Nasser Al-Attiyah i Edouard Boulanger (Prodrive Hunter) triumfowali w kategorii Ultimate. Po sukcesie w Abu Dhabi Desert Challenge to dla nich druga z rzędu wygrana w czempionacie.
Portugalczycy Joao Ferreira i Filipe Palmeiro (Mini JCW Rally Plus) zajęli drugie miejsce (+2.49). Dla Ferreiry to życiowy wynik w serii. Trzecia pozycja przypadła Lucasowi Moraesowi i Armando Monleonowi (Toyota GR DKR Hilux) (+3.36). Reprezentanci fabrycznej stajni Toyoty wygrali ostatni etap rajdu liczący 105 kilometrów. Dzięki temu wynikowi wyrwali najniższy stopień podium z rąk Carlosa Sainza i Alexa Haro (Mini JCW Rally Plus) (+6.12).
Magdalena Zając i Marcin Pasek (Toyota Hilux) zajęli siedemnaste miejsce. Tomasz Baranowski i Konrad Dudziński (Toyota Hilux) zostali sklasyfikowani na osiemnastej pozycji.
Nasser Al-Attiyah, Edouard Boulanger, Prodrive Hunter
Autor zdjęcia: A.S.O.
W klasyfikacji mistrzostw na prowadzenie wysunął się Nasser Al-Attiyah (112 pkt.). Dalej są Carlos Sainz (100 pkt.) i Yazeed Al-Rajhi (79 pkt.).
Pośród pilotów na czele jest Boulanger, który na początku roku nawigował jeszcze Stephane’a Peterhansela w Rajdzie Dakar. Na drugie miejsce przesunął się jeżdżący z Al Rajhim Timo Gottschalk. Na trzeciej lokacie widnieje Lucas Cruz zasiadający do niedawna na prawym u Sainza.
Toyota jest na czele tabeli w klasyfikacji producentów. Ma 143 oczka na koncie, o 23 więcej od Nasser Racing. Trzeci jest X-Raid (77 pkt).
Tomasz Baranowski, Konrad Dudziński, Toyota Hilux
Autor zdjęcia: Finarto Racing
Challenger
Rokas Baciuska i Oriol Vidal Montijano z fabrycznej ekipy Can-Am odnieśli pierwsze zwycięstwo w rundzie mistrzostw świata w kategorii Challenger. To pozwoliło im umocnić się na prowadzeniu w czempionacie.
Ostatni dzień przyniósł zmiany w czołowej trójce. Podczas gdy Armindo Araujo i Pedro Re (Can-Am Maverick) utrzymali drugą lokatę (+7.44), Nicolas Cavigliasso i Valentina Pertegarini (Taurus T3 Max) narzucili najmocniejsze tempo na OS5, co pozwoliło im awansować z piątego na trzecie miejsce (+8.22).
Baciuska po trzech rundach ma na koncie 161 punktów. Za Litwinem w tabeli widnieją Austin Jones (127 pkt.) i Cavigliasso (121 pkt.).
Rokas Baciuska, Vidal Montijano, Can-Am
Autor zdjęcia: A.S.O.
SSV
Joao Monteiro i Nuno Morais (BRP Can-Am Maverick XRS Turno RR) byli najszybszym duetem w stawce SSV.
Ricardo Ramilo pilotowany przez Fausto Motę (BRP Can-Am Maverick XRS Turno RR) osiągnął największy sukces w swojej karierze. Hiszpańsko-portugalska załoga zajęła drugie miejsce w klasyfikacji generalnej SSV i została zwycięzcą rundy W2RC w swojej kategorii.
Liderem mistrzostw świata pozostaje Yasir Seaidan, z dorobkiem 155 punktów, choć nie dotarł do mety rajdu. Sebastian Guayasamin zmniejszył dystans do rywala i ma 121 oczek na koncie. Ramilo awansował na trzecią pozycję (92 punkty).
Joao Monteiro, Nuno Morais, BRP Can-Am Maverick XRS Turno RR
Autor zdjęcia: A.S.O.
Motocykle
Tosha Schareina reprezentujący Hondę był najszybszym motocyklistą. Tym samym w W2RC 2024 pierwsze trzy rundy przyniosły trzech różnych zwycięzców – Ricky’ego Brabeca na Hondzie (Dakar), Aarona Mare na Hero (Abu Dhabi Desert Challenge) i Toschę Schareina na Hondzie (BP Ultimate Rally-Raid Portugal).
Na podium stanęli także Sebastian Buhler (Hero 450 Rally) (+4.38) i Bruno Santos (Husqvarna 450 Rally) (+10.27). Dla obu był to największy sukces w karierze. Santos triumfował także w klasie Rally2.
Dla Konrada Dąbrowskiego, jedynego Polaka w motocyklowej stawce, był to rajd pełen nowości, w kontekście charakterystyki trasy. Zawodnik ekipy Duust Rally Team, zasiadający na KTM’ie 450 Rally Replica finiszował jako jedenasty w Rally2. Jest czwarty w klasyfikacji mistrzostw w swojej grupie i prowadzi pośród juniorów.
Ross Branch (Hero 450 Rally) zajął siódme miejsce w klasyfikacji generalnej i piąte w kategorii RallyGP. Prowadzi w cyklu z 61 punktami na koncie i wyprzedza dwóch zawodników Hondy – Adriena Van Beverena (40 pkt.) i Ricky’ego Brabeca (38 pkt.).
Hero pozostaje na czele mistrzostw świata. Zebrali już 106 punktów, ale Honda zbliżyła się do nich na zaledwie trzy.
Konrad Dąbrowski
Autor zdjęcia: DUUST Rally Team
Quady
Kamil Wiśniewski (Yamaha Raptor), który po sobocie wyszedł na prowadzenie pośród zawodników zasiadających na quadach, utrzymał to miejsce. To jego pierwsze zwycięstwo w W2RC.
– Pięć dni zmagań po szybkich i błotnistych terenach w Hiszpanii i Portugalii kończę na pozycji lidera. Jestem bardzo zadowolony i szczęśliwy, a Wam wszystkim dziękuję za trzymanie kciuków – przekazał Wiśniewski.
Na podium stanęło też dwóch reprezentantów marki CFMOTO – Antanas Kanopkinas (+5.49) i Gaetan Martinez (+6.19).
Manuel Andujar (Yamaha Raptor 700), który wygrał cztery z pięciu etapów, w klasyfikacji generalnej zajął dopiero czwarte miejsce. Pozostał liderem mistrzostw. Marcin Wilkołek (Yamaha YFM) był piąty. Mikołaj Krysik (Yamaha Raptor 700R) siódmy. Krysik na koncie miał zarówno oesowe zwycięstwo, jak i jeden nieukończony odcinek.
Kolejną osłoną mistrzostw świata będzie Desafio Ruta 40. Argentyńskie zmagania zaplanowano w terminie 1-7 czerwca.
Oglądaj: Rally Raid Portugal 2024 – Etap 4
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS