Jak podkreśla Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK, przetarg jest ważnym krokiem do realizacji zadań z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Realizacja inwestycji zwiększy atrakcyjność kolei w woj. śląskim.
Planowana jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami. Zwiększy się przepustowość linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech. W ramach zadania wybudowane zostanie 20 km toru i sieci trakcyjnej – wyjaśnia.
Zobacz także
Dostęp do kolei zwiększą nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Przewidziana jest też przebudowa stacji i przystanku: Mikołów, Orzesze, Łaziska Górne, gdzie również zostaną dobudowane perony, uwzględniające potrzeby osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Dla zadania „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych” przewidziano prace projektowe w latach 2023 – 2026, a budowę w latach 2026 – 2029. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to ok. 460 mln zł – informuje Katarzyna Głowacka.
Siedem projektów z województwa śląskiego w programie Kolej Plus
Na liście podstawowej Programu Kolej Plus w województwie śląskim jest łącznie siedem projektów o szacowanej wartości ok. 2 mld zł. Na wszystkie PLK S.A. podpisały umowy z wnioskodawcami. Przetargi ogłoszono już na trzy projekty – w grudniu na zaprojektowanie połączenia do Jastrzębia-Zdroju, w styczniu na przywrócenie ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą, Katowicami Murckami a Tychami oraz na budowę łącznicy kolejowej, która usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami.
34 projekty do realizacji w ramach Programu Kolej Plus
W ramach Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, które zostały zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: siedem w woj. śląskim, pięć w woj. lubelskim oraz wielkopolskim, po cztery w woj. małopolskim i mazowieckim, trzy w woj. dolnośląskim, dwa w woj. łódzkim, po jednym w woj.: lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim. Projekty wybrane do realizacji obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia.
Projekty w Programie obejmują:
– 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
– 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
– 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
– 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.
Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:
– zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowanych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowanych (gdy dotyczy);
– przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
– zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP PLK S.A. Polskie Linie Kolejowe S.A.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. W założeniach jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS