ZUS rozpoczął wysyłkę informacji o stanie rozliczeń na kontach płatników za 2022 rok. W całej Polsce trafi ona do ponad 3,1 mln płatników składek. W województwie śląskim otrzyma ją blisko 335 tys. osób.
– Informacja o stanie rozliczeń za 2022 rok będzie zamieszczona na profilach płatników składek na PUE ZUS. Adresat z dokumentu dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata czy też saldo zerowe. Podamy także, w jakiej wysokości płatnik przekazał wpłaty w roku 2022 i jakie należności rozliczył tymi wpłatami. Jeśli ktoś spłaca zadłużenie w ratach, to z dokumentu przygotowanego przez ZUS dowie się także o kwocie, która pozostała jeszcze do spłaty – tłumaczy Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
W województwie śląskim informacje o stanie rozliczeń za 2022 rok na swoim koncie otrzyma około 334,6 tys. płatników składek. Z terenu działalności Oddziału ZUS w Bielsku-Białej, w ramach którego działa m.in. inspektorat w Cieszynie, rozliczenie trafi do prawie 58,6 tys. płatników.
Płatnicy, którzy w ubiegłym roku mają niedopłatę na swoim koncie, powinni spłacić takie zadłużenie. Niewielkie zaległości należy spłacić przez zwiększenie bieżącej wpłaty wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę, jeżeli są należne. Odsetki można obliczyć w kalkulatorze odsetkowym dostępnym dla płatników składek.
Jeśli przy większej zaległości płatnicy nie są wstanie dokonać jednorazowej wpłaty, to mogą wnioskować o rozłożenie długu na raty, czyli o układ ratalny. Kto może ubiegać się o układ ratalny, jakie dokumenty będą potrzebne oraz jakie warunki trzeba spełnić – o tym wszystkim powiedzą doradcy do spraw ulg i umorzeń, z którymi można się skontaktować poprzez e-wizytę lub telefonicznie.
W województwie śląskim niedopłatę na koncie ma ponad 77 tys. płatników składek, a nadpłatę ponad 123,6 tys. płatników składek. – W takiej sytuacji, gdy bilans konta jest na plus, płatnik może pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty w najbliższym terminie płatności bieżących składek. Może też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot. Nadpłatę zwrócimy wyłącznie na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika w ZUS – wyjaśnia rzeczniczka.
W informacji wysyłanej do płatników są uwzględnione wyłącznie deklaracje rozliczeniowe i opłacone składki, które wpłynęły do 31 grudnia 2022 roku. Jeżeli płatnik korygował dokumenty rozliczeniowe albo wpłacał składki po tej dacie, to aktualne saldo konta może sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS. Płatnicy składek mieli obowiązek założenia konta PUE do końca 2022 roku. W przypadku płatników, którzy nie mają jeszcze konta na PUE, a mieli nadpłatę albo niedopłatę, informacja będzie wysłana pocztą tradycyjną.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS