Parametr EcoC2 pokazuje, ile kilometrów rzeczywistego zasięgu może może pokonać model wykorzystując 1 kWh energii. Najbardziej wydajny samochód tegorocznej edycji osiągał 7,6 km/kWh i był nim Hyundai. Tuż za nim uplasowała się Tesla w wynikiem 7.3 km. Najgorszy okazał się VW ID. Buzz z wynikiem 4,7 km. Zużycie energii elektrycznej zależy nie tylko od sprawności napędu elektrycznego, ale również od oporów podczas poruszania i choćby masy samochodu.
Kolejnym ciekawym rezultatem testu EcoBest Challenge jest pomiar energii potrzebnej do pełnego naładowania akumulatorów od momentu ich kompletnego rozładowania. Wszystkie pojazdy wymagały więcej energii niż deklarowana pojemność akumulatorów, a dokładniej od 5,9 proc. do 15 proc. Liczby są analogiczne do roku 2022 i wykazują stagnację w zmniejszaniu strat energii podczas procesu ładowania. Dodatkowe zużycie energii podczas ładowania wynika z kilku przyczyn. Około 5 proc. energii jest tracone podczas transformacji prądu ze zmiennego (sieć) na stały (akumulator). Część energii zasila wszystkie układy samochodu służące do ładowania, głównie falownik, ale także komputer pokładowy itp. Energia wykorzystywana jest też do chłodzenia akumulatora podczas procesu (energia ta wzrasta wraz z szybkim ładowaniem, szczególnie w gorących warunkach klimatycznych). Pewne straty może generować marna kondycja akumulatorów oraz typ ładowarki.
Tesla Model 3
Czas potrzebny do naładowania akumulatora to drugi po zasięgu kluczowy parametr dla samochodu elektrycznego. Dzięki skróceniu czasu ładowania samochody elektryczne stają się coraz bardziej przyjazne w eksploatacji. EcoBest Challenge sprawdza czas ładowania samochodów elektrycznych z dużą dokładnością, przy użyciu stacji prądu zmiennego o mocy 22 kW i stacji prądu stałego o mocy 350 kW. W przypadku urządzenia AC (prąd zmienny) akumulatory były ładowane od 0 do 100 proc., a z pomocą ładowarki DC (prąd stały) uzupełniano energię, według zaleceń producenta, od 20-80 proc. W przypadku szybkiej ładowarki DC padł re … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS