Pociągi Regio Jet w Polsce
Pod koniec grudnia polski Urząd Transportu Kolejowego wydał Regio Jet zgodę na dostęp do infrastruktury kolejowej i przydzielił trasy. Przewoźnik informuje, że na wiosnę 2021 r. uruchomi nocny pociąg Praga-Ołomuniec-Kraków-Przemyśl. Możliwa będzie kontynuacja podróży do Lwowa autokarem ukraińskiego partnera (skomunikowanie ma być zapewnione na dworcu Przemyśl Główny).
Składy mają kursować codziennie. Dostępne będą wagony z miejscami do siedzenia, a także kuszetki i wagony sypialne. – Na pokładzie pociągów podróżni będą mieć do dyspozycji wszystkie usługi, które znają z pozostałych pociągów Regio Jet, wliczając w to m.in. bezpłatną kawę czy dostęp do internetu – mówi Radim Jančura.
Dokładana data inauguracji połączenia nie jest jeszcze znana, sporo zależy od rozwoju wydarzeń związanych z pandemią. Wstępnie mowa jest o przełomie marca i kwietnia. Trasa do Krakowa i Przemyśla nie jest jedyną, o której w Polsce myśli Regio Jet.
W długofalowej strategii przewoźnik chciałby uruchomić komercyjne połączenie do Warszawy. Radim Jančura mówił w ubiegłym roku, że bilet na pociąg Regio Jet z Warszawy do Krakowa lub Katowic mógłby kosztować od 22 do 65 zł.
Inwestycje w kolej
Chociaż II czy nawet już III fala pandemii COVID-19 każą czasem powątpiewać w powrót do normalności, faktem są jednak inwestycje w rozwój transportu kolejowego w Europie oraz długofalowe plany. Wystarczy wymienić niemieckie zakupy pociągów dużych prędkości, wspólną strategię wodorową Deutsche Bahn i Siemens Mobility, planowane ograniczenia lotów krajowych (co jest już pewne w Austrii i we Francji) czy budowę systemu kolei dużych prędkości HS2 w pozaunijnej już Wielkiej Brytanii.
Zresztą w samej Unii Europejskiej i krajach członkowskich nikt nagle nie skasował IV pakietu kolejowego. Liberalizacja rynku będzie postępowała, a obok niej zwiększanie dostępności kolei dla pasażerów (zarówno dzięki państwowym, jak również prywatnym przewoźnikom).
Do tego dochodzi plan szerokiej reaktywacji nocnych połączeń międzynarodowych, pod szyldem Trans Europe Express. Kursujące sprawnie i szybko pociągi miałyby połączyć europejskie stolice. W projekcie planuje wziąć udział także nasze PKP Intercity, które dzięki temu chce po latach reaktywować nocny pociąg z Warszawy do Brukseli.
Firma Radima Jančury wychodzi teraz z inicjatywą, by przewoźnicy państwowi i prywatni wspólnie zrealizowali projekt reaktywacji nocnych połączeń. Firma chwali się, że już teraz nocnymi pociągami przewozi 250 tys. pasażerów rocznie.
Regio Jet inwestuje … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZZgłoś naruszenie/Błąd
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS