A A+ A++

Limanowa. W piątek (28 października) rozpoczęto odbiór inwestycji związanej z budową nowego dworca przesiadkowego u zbiegu ulic Kopernika i Targowej w Limanowej.

– Powstały obiekt, którego budowa rozpoczęła się w połowie lutego br. posiada nieregularny kształt oraz otwartą na plac manewrowy i stanowiska autobusowe przeszkloną elewację. Wewnątrz budynku znajdują się: hol, poczekalnia, pomieszczenia sanitarno-higieniczne, pomieszczenia techniczne i toalety – informuje Urząd Miasta Limanowa. – Wszystkie pomieszczenia dostępne są dla osób niepełnosprawnych, a na dachu budynku zamontowane zostały panele fotowoltaiczne.

W odbiorze zadania wzięli udział: ze strony miasta zastępca burmistrzamiasta Limanowa Wacław Zoń i Bożena Matras – straszy inspektor wydziału inwestycji Urzędu Miasta Limanowa, inżynier kontraktu – firma „SVECO” oraz przedstawiciele wykonawcy, którym jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „BESKID” i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „DUDA”.

Koszt tej inwestycji to 1 mln 623 tys. zł, przy dofinansowaniu w kwocie 929 tys. zł. Przypomnijmy, że pierwszy przetarg na budowę dworca miasto rozpisało jeszcze w 2018 roku. Termin realizacji inwestycji został przełożony na koniec listopada tego roku.

Budowa dworca przesiadkowego to jeden z etapów większego przedsięwzięcia. Cały program dedykowany zorganizowaniu niskoemisyjnego transportu miejskiego ma wartość 14,3 mln zł i uzyskał dofinansowanie w wysokości 11 mln 351 tys. zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. 

Włodarze samorządu przewidywali, że kursy miejskiej komunikacji publicznej będą mogły ruszyć pod koniec pierwszego kwartału 2021 roku. Wiosną 2021 roku mówiło się o czerwcu, a później o końcu września. Niestety, żaden z terminów nie sprawdził się, bo cały program uruchomienia niskoemisyjnego transportu miejskiego, obejmujący wiele branż, jest bardzo skomplikowany.

Publiczna komunikacja ma być prowadzona przez wyłonionego w przetargu operatora. Kursy będą realizowane niskopodłogowymi autobusami Iveco Crossway – to pojazdy z silnikami diesla, choć pierwotnie planowano, że po Limanowej będą jeździć autobusy elektryczne. Te jednak okazały się zbyt drogie. Przypomnijmy, że w 2019 roku miasto zamierzało przeznaczyć na zakup pięciu nowoczesnych autobusów elektrycznych kwotę 5,5 mln zł. Ceny dwóch ofert w przetargu okazały się jednak zawrotne – tańsza opiewała na 14,1 mln zł, droższa na 21,2 mln zł. Różnica między szacunkami urzędników a najtańszą ofertą wynosiła zatem 8 mln 645 tys. zł. Po zmianie specyfikacji postępowania jesienią 2020 roku samorząd kupił za 5,1 mln zł pięć autobusów Iveco Crossway.

Jak niedawno informowaliśmy, w dalszym ciągu na terenie miasta Limanowa trwają prace przy montażu wiat z zasilaniem fotowoltaicznych. Nie mają one jeszcze m.in. monitoringu. Dobiegają końca testy systemów teleinformatycznych. 

Jednocześnie specyfikacja zamówienia jest już na ukończeniu, a z informacji przekazanych przez władze miasta wynika, że do ustalenia pozostały szczegóły, przez co w najbliższym czasie należy spodziewać się ogłoszenia przetargu na operatora miejskiej komunikacji. Postępowanie ma wyłonić firmę, która będzie realizować kursy miejskimi autobusami przez najbliższe lata. Komunikacja ma ruszyć z początkiem przyszłego roku.

Kolejnym elementem przedsięwzięcia będą parkingi typu park & ride, które mają być zlokalizowane przy ulicy Zygmunta Augusta (naprzeciwko budynku ZSTiO), w rejonie skrzyżowania ulic Lipowej i Krakowskiej oraz przy ulicy Łososińskiej (pomiędzy ołtarzem polowym a remizą OSP), a będą oferować łącznie blisko 100 miejsc postojowych dla pojazdów oraz altany do pozostawiania rowerów. Wszystkie parkingi zostaną wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne, automaty do pobierania opłat i maszyny do wydawania biletów, a obiekty mają być obsługiwane przez system kontroli ruchu pojazdów oraz system informacji pasażerskiej, zintegrowany z miejską komunikacją publiczną.

Jak zapowiedziały władze miasta, docelowo miejska komunikacja ma połączyć z Limanową także ościenne miejscowości na terenie innych gmin, na wzór dawnych przewozów realizowanych do lat 90. ubiegłego wieku przez PKS. Komunikacja ma respektować wszystkie ulgi ustawowe dla dzieci, seniorów i osób niepełnosprawnych, a dodatkowo – obniżki wynikające z posiadania limanowskiej karty mieszkańca.

(Fot.: UM Limanowa)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDominik w odcinku na żywo!
Następny artykułDIY cleaning supplies: Using calcium hypochlorite as a bleach alternative