A A+ A++

“Śladami kardynała Stefana Wyszyńskiego – w poszukiwaniu drogowskazów we współczesnym świecie według wartości i ideałów Prymasa Tysiąclecia” – to temat tegorocznego posiedzenia Sejmu Dzieci i Młodzieży. Z powodu pandemii obrady odbędą się wirtualnie. – Tak się nie buduje autorytetów – komentują nauczyciele.

Potencjalni uczestnicy mają się zastanowić m.in. w jaki sposób mogą wykorzystać nauki kardynała Stefana Wyszyńskiego w obecnej rzeczywistości, w odniesieniu do swojego życia, do życia ich rodziny lub społeczności, w której mieszkają.

Do udziału w konkursie zgłosić mogą się dwuosobowe zespoły złożone z uczniów tej samej szkoły lub zespołu szkół. Zgodnie z regulaminem każdy uczestnik SDiM najpóźniej w dniu rozpoczęcia konkursu musi mieć ukończone 13 lat, ale równocześnie w dniu 1 czerwca 2021 roku nie może mieć ukończonych 18 lat.

Organizatorem SDiM jest Kancelaria Sejmu, a do grona współorganizatorów należą obecnie: Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

Kardynał Stefan Wyszyński będzie beatyfikowany21.10 | Prymas Tysiąclecia, kardynał Stefan Wyszyński, zostanie beatyfikowany 7 czerwca 2020 roku – poinformował w poniedziałek kardynał Kazimierz Nycz. Ceremonia odbędzie się w Warszawie na placu Piłsudskiego. Beatyfikacji Wyszyńskiego dokona papieski wysłannik, prefekt Kongregacji do spraw Kanonizacyjnych kardynał Giovanni Angelo Becciu.TVN 24

Autorytetów nie wbija się do głów młotem

O ocenę tegorocznego tematu poprosiliśmy nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie. Część z nich odmówiła komentarza, mówiąc, że “nie mają już na to wszystko siły”.

Jacek Staniszewski z warszawskiej Akademii Dobrej Edukacji mówi krótko: – Wstydziłbym się coś takiego przynieść uczniom, bo by mnie wyśmiali.

Dr Sławomir Drelich, wykładowca na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu i nauczyciel w I LO w Inowrocławiu, na co dzień z sukcesami przygotowuje uczniów do konkursów debatanckich. Dziś nie kryje rozczarowania. – Patrzę i nie wierzę – mówi. – Jeśli organizatorzy sądzą, że wychowanie młodych ludzi zgodnie z wartościami chrześcijańskimi, da się zrobić przy pomocy tego typu “zachęt administracyjnych”, to widać, że tam naprawdę nie ma kogoś z rozumem, kto by im doradził i wyjaśnił, że to jest antyskuteczne – ocenia.

Dr Drelich zwraca też uwagę, że przed polską edukacją trudny czas. – Czas radzenia sobie z coraz bardziej apatyczną młodzieżą – mówi. I dodaje: – Trzeba będzie myśleć o tym, jak pomóc młodzieży, która w trakcie siedzenia w domu doznała nieodwracalnych szkód psychicznych, a minister w koło Macieju: Jan Paweł II albo kardynał Wyszyński. Autorytetów nie wbije się do głowy młodych ludzi administracyjnym młotem, nie wbije się im również młotem wartości – dodaje.

Czarnek zapowiada przegląd podręcznikówTVN24

A Natalia Szumska, nauczycielka z Warszawy, zauważa, że SDiM miał wspierać edukację obywatelską. W misji ma wpisane “szerzenie wśród młodzieży wiedzy na temat zasad funkcjonowania polskiego Sejmu i demokracji parlamentarnej, a od kilku lat także aktywizację młodych ludzi do działania na rzecz środowisk lokalnych”. – Nie wiem, które z tych założeń ma spełniać najnowszy temat, ale jest raczej realizacją polityki historycznej niż misji SDiM – komentuje nauczycielka.

I dodaje: – Nie mam zamiaru negować roli kardynała Wyszyńskiego w najnowszych dziejach Polski, ale to jest kwintesencja naszej edukacyjnej rzeczywistości: założenie, że przeszłość jest przyszłością.

O historii nie o teraźniejszości

Młodzieżowy Sejm odbywa się od 1994 roku. Do 2009 r. o otrzymaniu mandatu i udziale w Sejmie Dzieci i Młodzieży decydował konkurs literacki. Od tamtego czasu uczestnicy pracują w zespołach dwuosobowych. Muszą wykonać zadaną pracę społeczną, np. w 2010 r. była to szkolna debata o samorządności uczniowskiej, a w 2011 r. – promowanie idei wolontariatu.

W ostatnich latach tematykę młodzieżowego Sejmu zdominowały jednak tematy historyczne.

W 2016 roku debata dotyczyła miejsc pamięci, ale w trakcie obrad nie brakowało ostrych w ocenach odniesień do bieżącej polityki: Trybunału Konstytucyjnego, uchodźców czy Komitetu Obrony Demokracji. Dyskusja stała się okazją do politycznych manifestów.

W 2017 roku tematem przewodnim była “Przestrzeń publiczna jako miejsce wolne od symboli propagujących systemy totalitarne. Lokalni bohaterowie w przestrzeni publicznej”. Uczniowie rozmawiali o ustawie z 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Musieli odnaleźć w swoim otoczeniu miejsce, którego nazwa powinna zostać zgodnie z ustawą zmieniona.

Sejm podzielony

W 2018 roku SDiM nie spotkał się zgodnie z tradycją 1 czerwca. Posiedzenie odwołano ze względu na trwający w Sejmie protest osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Zamiast posiedzenia Sejmu w czerwcu na Uniwersytecie Warszawskim zorganizowano obrady Parlamentu Dzieci i Młodzieży. Po decyzji marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego o przełożeniu obrad na wrzesień młodzi zdecydowali się wziąć sprawy w swoje ręce i sami zorganizować posiedzenie.

Zamieszanie z Sejmem Dzieci i Młodzieży01.06 | Nie pozwolono zorganizować obrad w Sejmie, dlatego zorganizowano je na Uniwersytecie Warszawskim. Organizatorzy Sejmu Dzieci i Młodzieży nie zrezygnowali z tradycji i w dzień dziecka dzieci i młodzież przemówiły. Kto wsłuchał się w ich głos, a kto zbojkotował ich posiedzenie? tvn24

W wydarzeniu wzięło udział kilkuset nastolatków, w tym ok. 150 osób, które miały brać udział w SDiM, a oprócz nich przedstawiciele wielu młodzieżowych samorządów – miejskich i wojewódzkich. Tematem obrad parlamentu uczynili demokrację i wykluczenie. Sporo uwagi poświęcili kwestiom osób z niepełnosprawnościami. Ich gośćmi byli m.in. uczestnicy protestu w Sejmie.

Tuż przed obradami na koncie Kancelarii Sejmu na Twitterze opublikowano wpis atakujący organizatorów: “Jako 24-krotny organizator widzimy, że tę wartościową markę wzięli na cel łowcy zysków politycznych i wizerunkowych. Drodzy posłowie SDiM, młodzieżowy Sejm jest jeden i nie dajcie się mamić, że ‘obrady na uchodźstwie’ to dobra oferta”.

W 2019 roku młodzież dyskutowała o posłach na Sejm II RP.

Wiceprezes IPN do młodzieży w Sejmie: staliście się ambasadorami historii01.06 | Dzięki przedsięwzięciu Sejmu Dzieci i Młodzieży jest możliwe poznawanie historii Polski w sposób twórczy i ciekawy – mówił w sobotę wiceprezes IPN Mateusz Szpytma do uczestników Sejmu Dzieci i Młodzieży. Nazwał ich ambasadorami historii.tvn24

W 2020 roku mieli rozmawiać o tym, w jaki sposób przełomowe wydarzenia w historii Polski: Bitwa Warszawska 1920 r., Zbrodnia Katyńska, Sierpień 1980 r., wpłynęły na dzieje ich miejscowości i ich mieszkańców. Obrady trzeba było jednak odwołać z powodu pandemii.

Autor:Justyna Suchecka

Źródło zdjęcia głównego: Radek Pietruszka/PAP

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRocky Balboa powróci? Sylvester Stallone pracuje nad serialem
Następny artykułLewandowski wypada na cztery tygodnie!