A A+ A++

Zmieniły się zasady prowadzenia kontroli w pojazdach komunikacji miejskiej w Lublinie. Do tej pory kontrolerzy nie mogli sprawdzać biletów w zespołach dwuosobowych.

Kiedy w autobusie lub trolejbusie rozlega się sygnał blokady kasowników, niejednemu pasażerowi serce zaczyna mocniej bić – i to nie tylko tym, dla których jazda na gapę jest codziennością czy rozrywką. Często stresujemy się faktem, że nie pamiętamy, gdzie schowaliśmy skasowany bilet. Każdy z nas zna oddech kontrolera na karku, sygnalizujący, że czas się sprężać, bo inaczej czeka nas mandat.

Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie zatrudnia 25 kontrolerów biletów. Aby zostać kontrolerem w Lublinie trzeba przejść złożony proces rekrutacyjny i szkolenie. Każdy kandydat jest także badany przez psychologa. Osoba rozpoczynająca pracę jako kontroler biletów może liczyć na wynagrodzenie w wysokości około 2400 złotych.

Zmiana zasad kontroli biletów

Do tej pory kontrole w autobusach i trolejbusach komunikacji miejskiej przeprowadzali w 3 lub 4-osobowych zespołach. Od 6 stycznia 2020 roku to się zmieniło.

Nowy regulamin dopuszcza możliwość kontroli w zespołach 2-osobowych, co nie znaczy, że kontrole w grupach 3 lub 4 osobowych nie będą nadal przeprowadzone. Zmiana liczebności grup kontrolerskich ma na celu rozdysponowanie kontroli na większy obszar miasta, ale również taka forma kontroli pozwoli na większą elastyczność pod kątem dostosowania jej do długości taboru” – wyjaśnia Justyna Góźdź z ZTM w Lublinie.

Ujęcie pasażera przez kontrolera biletów

Przypomnijmy, że podczas kontroli pasażer zobowiązany jest okazać kontrolerowi bilet bądź dokument potwierdzający uprawnienie do bezpłatnego przejazdu, a w przypadku braku biletu dokument umożliwiający stwierdzenie tożsamości pasażera, zawierający imię i nazwisko oraz zdjęcie i PESEL, w tym legitymacja szkolna i studencka.

Co w przypadku, gdy pasażer odmawia przyjęcie mandatu i nie chce okazać dokumentu potwierdzającego jego tożsamość? W nowym regulaminie przewozu osób i rzeczy ZTM Lublin postanowił powtórzyć zapis dotyczący ujęcia pasażera przez kontrolera biletów.

W przypadku pasażera, który odmawia zapłacenia należności i nie okazuje dokumentu umożliwiającego wystawienie mandatu, kontroler ma prawo ująć podróżnego do czasu przyjazdu policji” – tłumaczy Justyna Góźdź.

Co z protokołem ustalenia danych osobowych, który wypełnia pasażer również, gdy na dokumencie tożsamości brak jest adresu zameldowania?

Protokół nadal będzie wykorzystywany przez kontrolerów, z tym że w szczególnych sytuacjach, np. kiedy czas oczekiwania na policję będzie zbyt długi. Potwierdzenie tożsamości podróżnego przez policję z pewnością eliminuje podawanie fałszywych danych” – dodaje Góźdź.

Przypomnimy, że nowe uprawnienie posiadają również kierowcy komunikacji miejskiej. W przypadkach nadzwyczajnych, takich jak np. zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia lub życia, rażące naruszenie przepisów porządkowych lub inne poważne zakłócenie porządku publicznego, kierowca pojazdu uprawniony jest do zmiany ustalonej trasy przejazdu w celu skorzystania z pomocy odpowiednich służb.

Przeczytaj także: Stoisz na przystanku „na żądanie”? Będziesz musiał pomachać ręką, żeby zatrzymał się autobus

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKto zastrzelił labradora w Malicach? "Była z nami od szczeniaka. Bardzo łagodna i przyjazna"
Następny artykułPłonie hala produkcyjna Sun Garden w Malanowie! Tam pracują osoby z Koła