A A+ A++
Wojciech Boczoń2024-06-12 06:00analityk Bankier.pl

publikacja
2024-06-12 06:00

Bankowość mobilna jest już obecnie
popularniejsza od bankowości internetowej – wynika z najnowszych dostępnych
danych. Aktywnych użytkowników kanału mobilnego na koniec marca 2024 roku było
już ponad 26 mln. Z „tradycyjnej” bankowości „komputerowej” korzystało
natomiast blisko 23 mln osób.

Zmiana trendu. Tak teraz obsługujemy konta bankowe
Zmiana trendu. Tak teraz obsługujemy konta bankowe
fot. SewCreamStudio / / Shutterstock

Takie wnioski płyną z zebranych
przez nas danych oraz raportów udostępnianych przez Związek Banków Polskich.
Pod terminem „bankowość mobilna” kryje się obsługa konta bankowego za pomocą telefonu
lub tabletu. Terminem tym objęto nie tylko obsługę finansów za pomocą aplikacji, ale także przy użyciu przeglądarek internetowych
instalowanych w telefonach. Część klientów preferuje bowiem ten sposób obsługi
konta – wykorzystują w tym celu tzw. serwisy RWD (ang. Responsive Web Design).

Liczba użytkowników bankowości
mobilnej

Dane w poniższej tabeli
zebraliśmy na podstawie ankiet wysłanych do banków. Odpowiedzi udzieliło nam 14
banków o profilu uniwersalnym oraz Spółdzielcza Grupa Bankowa. Jak wynika z
zestawienia, największym bankiem mobilnym jest PKO Bank Polski, który na koniec
pierwszego kwartału 2024 roku miał blisko 6 mln aktywnych użytkowników kanału
mobilnego. W ciągu roku zwiększył tę grupę o 465 tys. Na drugim miejscu znalazł
się mBank z 3,3 mln klientów mobilnych (wzrost o 198 tys. rdr), a na trzecim
Bank Pekao z liczbą 3,2 mln (wzrost o 366 tys.).

Liczba użytkowników bankowości mobilnej, którzy minimum raz w
miesiącu logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego

Bank

I kw. 2024

I kw. 2023

Zmiana r/r

PKO BP

5 993 571

5 528 195

465 376

mBank

3 368 610

3 169 648

198 962

Bank
Pekao

3 222 337

2 855 512

366 825

Santander
Bank Polska

3 004 937

2 691 546

313 391

ING Bank
Śląski

2 974 000

2 865 000

109 000

Bank
Millennium

2 548 456

2 329 320

219 136

Alior
Bank

1 383 893

1 159 100

224 793

BNP
Paribas

1 311 563

1 255 429

56 134

Credit
Agricole

803 387

659 865

143 522

Spółdzielcza
Grupa Bankowa

506 336

394 365

111 971

Santander
Consumer Bank*

405 555

338 654

66 901

Citi
Handlowy*

255 000

265 500

-10 500

Nest Bank

149 395

133 870

15 525

Bank
Pocztowy

119 115

103 240

15 875

BOŚ*

38 143

21 540

16 603

Razem:

26 084 298

23 770 784

2 313 514

* brak aktualnych danych, przyjęto
ostatnie dostępne informacje

Liczba aktywnych użytkowników
bankowości mobilnej może być w rzeczywistości jeszcze większa. Należy mieć
bowiem na uwadze, że nie wszystkie banki udostępniły nam informacje na ten
temat. Brakuje kilku mniejszych graczy uniwersalnych (np. Toyota Banku czy
Raiffeisen Bank Digital), a także części sektora spółdzielczego (danych nie
udostępnia grupa BPS).

Większość korzysta z aplikacji,
ale nie wszyscy

Zdecydowana większość
użytkowników bankowości mobilnej preferuje obsługę swoich finansów przez
aplikację instalowaną w telefonie. Z naszych danych wynika, że takich osób na
koniec marca 2024 r. było już ponad 24 mln. Co ciekawe, szybko rośnie też grono
klientów „mobile only”. To osoby, które preferują obsługę konta wyłącznie przez
telefon lub tablet (nie korzystają w tym celu z komputera). Jest ich już ponad
16,7 mln.

Klienci mobilni są coraz bardziej
„transakcyjni”, czyli wykonują coraz więcej operacji finansowych na swoich
telefonach. Z zebranych przez nas danych wynika, że klienci 11 banków wykonali
w pierwszym kwartale 2024 r. ponad 815 mln przelewów – o 14 mln więcej niż w
okresie październik-grudzień 2023 r. A nie jest to kompletny obraz rynku, bo danych
o liczbie przelewów nie udostępniło kilka dużych banków. W pierwszym kwartale
2024 r. klienci mobilni założyli w aplikacjach blisko milion lokat. W tym
przypadku dane pochodzą z tylko z 7 banków.

Blik notuje ogromne wzrosty

Przy okazji warto przyjrzeć się
bliżej Blikowi, czyli polskiemu standardowi płatności mobilnych. Na koniec
pierwszego kwartału 2024 roku liczba aktywnych użytkowników Blika w
ankietowanych przez nas bankach przekroczyła 16,5 mln. Najwięcej użytkowników
miał PKO Bank Polski, który obsługiwał ponad 4 mln „blikowiczów”. W ciągu roku
przybyło mu prawie 600 tys. osób korzystających z tego rozwiązania.

Na drugim
miejscu mBank z liczbą 2,3 mln, a trzecie miejsce na podium należy do Santander
Banku Polska, który ma 2,2 mln użytkowników. Po piętach depcze mu jednak ING
Śląski – różnica wynosi tylko kilka tys. osób. Z kolei Santander Bank Polska
jest instytucją, która może się pochwalić największym wzrostem rdr – aż o 685
tys. Szczegółowe dane znajdą
Państwo pod tym linkiem.

Rośnie różnica między liczbą
klientów „mobilnych” i „internetowych”

Związek Banków Polskich podaje,
że na koniec ubiegłego roku (to najnowsze dostępne dane) liczba użytkowników
bankowości internetowej – rozumianych jako użytkowników korzystających z
komputerów – wyniosła 22,7 mln osób (klientów indywidualnych). Liczba
użytkowników mobilnych – zgodnie z informacjami podanymi przez banki – jest zatem
o 3,3 mln wyższa. Obserwując obecne tendencje na rynku, można zatem oczekiwać,
że z biegiem czasu dystans ten będzie się powiększał. Choćby dlatego, że liczba
użytkowników bankowości mobilnej rośnie w tempie kilkudziesięciu -, kilkuset
tysięcy na kwartał, a w przypadku bankowości mobilnej wzrost ten potrafi
sięgnąć nawet miliona.

Źródło:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMarka Sortbox dołączyła do grona partnerów debaty o „butelkomatach” w CP PAP
Następny artykułOficjalnie: Bartosz Kurek wraca do PlusLigi! Absolutnie sensacyjne wieści