Związek komunikacyjny Chrzanowa, Libiąża i Trzebini ma otrzymać prawie 8 mln zł na zakup nowych autobusów. Zamierza też starać się dofinansowanie do zakupu pojazdów zeroemisyjnych.
Autobus elektryczny Mercedes-Benz eCitaro był w tym roku testowany przez ZKKM. Fot. Ewa Solak
W tym roku Związek Komunalny Komunikacja Międzygminna w Chrzanowie złożył wniosek w ramach 8. edycji Polskiego Ładu o dofinansowanie zakupu autobusów niskoemisyjnych. Z powodzeniem. Ma otrzymać na ten cel 7 999 350 zł.
Jak mówi przewodniczący ZKKM Chrzanów Marek Dyszy, związek zamierza kupić za tę dotację niskoemisyjne autobusy hybrydowe (napęd spalinowy i elektryczny).
– Autobusy te są tańsze niż elektryczne, nie mówiąc już o wodorowych. Nie wymagają też ładowarek, bo baterie doładowują się energią wytwarzaną podczas jazdy, umożliwiając pokonywanie długich dystansów – mówi Marek Dyszy.
ZKKM planuje kupić dwa lub trzy takie pojazdy. Średni koszt autobusu hybrydowego wynosi od 3,4 do 3,7 mln zł.
Związek komunikacyjny będzie również składał wniosek o dofinansowanie zakupu dwóch nowych autobusów w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. W tym wypadku w grę wchodzą pojazdy elektryczne, a nie wodorowe. Miałyby one obsługiwać linie kursujące w granicach gminy Chrzanów.
– Dokonywaliśmy analiz, korzystając również z opracowań ekspertów. Na podstawie przeliczeń opłacalności finansowej wskazano w nim na autobusy elektryczne. Nie chodzi w tym wypadku tylko o cenę autobusu, ale również późniejszą ich eksploatację. Wodór jest bardzo drogi. Można zakładać, że będzie on taniał, ale co do tego nie mamy pewności, kiedy i w jakim stopniu to nastąpi – mówi Marek Dyszy, przewodniczący zarządu ZKKM.
Jak wynika z opracowania ekspertów przygotowanego dla związku komunikacyjnego, za kg wodoru trzeba zapłacić ok. 65 zł, natomiast kWh energii elektrycznej kosztuje ok. 2 zł.
Ponadto średnia cena autobusu elektrycznego wynosi 3,5 – 4,1 mln zł, natomiast wodorowego 5,2 – 5,7 mln zł. W przypadku zakupu „elektryków” konieczny jest dodatkowo zakup ładowarek typu plug-in oraz pantografowych. Ich średni koszt to odpowiednio: 70 tys. zł i 420 tys. zł.
Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, według ekspertów przygotowujących opracowanie dla ZKKM, koszt przejazdu 100 km wyniósłby w przypadku autobusów elektrycznych 220 zł, natomiast wodorowych 520 zł. Z kolei w przypadku hybrydowych 227,5 zł.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS