A A+ A++

Plac budowy przy przekopie Mierzei Wiślanej w Nowym Świecie jeszcze rok temu był usiany wzniesieniami. Dziś nie ma już po nich śladu. Robią miejsce drodze wodnej łączącej Morze Bałtyckie z Zalewem Wiślanym.

Na mierzeję regularnie przypływają statki z kamieniem hydrotechnicznym ze Skandynawii, który służy do umacniania falochronów. Do tej pory wykonawca odebrał połowę z zamówionych 390 tys. ton.

– Warto podkreślić, że jest to element, który na budowie hydrotechnicznej w Polsce pojawia się po raz pierwszy, a po raz drugi w Europie. Daje gwarancję stabilności budowli hydrotechnicznej, ale także oszczędności – wyjaśnia kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przekop Mierzei Wiślanej. Praca wre mimo mrozów

Intensywne prace trwają w kanale żeglugowym. W śluzie zakończono wykonywanie ścianki szczelnej, a także wykopów pod pale. Poza tym robotnicy montują konstrukcję stalową obu mostów obrotowych.

Przekop Mierzei Wiślanej. Sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym materiały prasowe NDI/BESIX

Finiszują też z budową kapitanatu “Nowy Świat”. Obecnie układają posadzkę na parterze i pierwszym piętrze. Na pozostałych kondygnacjach trwają prace wykończeniowe, m.in. trwają malowanie, zakładanie instalacji elektrycznej i sanitarnej oraz wentylacji.

– Budynek będzie dość dużym i, mam nadzieję, atrakcyjnym architektonicznie obiektem. To z niego administracja morska będzie czuwała nad bezpieczeństwem oraz ruchem statków handlowych i turystycznych w rejonie przejścia przez Mierzeję Wiślaną – dodaje Piotrzkowski.

Przekop Mierzei Wiślanej. Zamarzł Zalew, wyspa musi poczekać

Ujemne temperatury i intensywne opady śniegu nie przeszkadzają przy przekopie Mierzei Wiślanej. Zmianie uległ jedynie harmonogram budowy sztucznej wyspy, ponieważ zamarzł Zalew Wiślany.

Urząd Morski zapowiada, że jeśli pogoda pozwoli i Zalew Wiślany odmarznie, to wykonawca dokończy pogrążanie grodzy tworzącej obwiednie sztucznej wyspy oraz montaż ściągów oraz zasypów.

Przekop Mierzei WiślanejPrzekop Mierzei Wiślanej materiały prasowe NDI/BESIX

Przekop Mierzei Wiślanej ma kosztować ok. 1,98 mld zł. Jeszcze w marcu 2019 r. rząd PiS zapewniał, że budowa będzie kosztować ponad dwa razy mniej.

Pierwsze statki mają przepłynąć kanałem w połowie 2022 r. Generalnym wykonawcą jest polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTrener Norwegów odpowiada na słowa Żyły: Nie wiem nic o żadnych ostrzeżeniach przed dyskwalifikacją
Następny artykułTrwają prace na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich 224 i 222 w Godziszewie