Plac budowy przy przekopie Mierzei Wiślanej w Nowym Świecie jeszcze rok temu był usiany wzniesieniami. Dziś nie ma już po nich śladu. Robią miejsce drodze wodnej łączącej Morze Bałtyckie z Zalewem Wiślanym.
Na mierzeję regularnie przypływają statki z kamieniem hydrotechnicznym ze Skandynawii, który służy do umacniania falochronów. Do tej pory wykonawca odebrał połowę z zamówionych 390 tys. ton.
– Warto podkreślić, że jest to element, który na budowie hydrotechnicznej w Polsce pojawia się po raz pierwszy, a po raz drugi w Europie. Daje gwarancję stabilności budowli hydrotechnicznej, ale także oszczędności – wyjaśnia kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Przekop Mierzei Wiślanej. Praca wre mimo mrozów
Intensywne prace trwają w kanale żeglugowym. W śluzie zakończono wykonywanie ścianki szczelnej, a także wykopów pod pale. Poza tym robotnicy montują konstrukcję stalową obu mostów obrotowych.
Przekop Mierzei Wiślanej. Sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym materiały prasowe NDI/BESIX
Finiszują też z budową kapitanatu “Nowy Świat”. Obecnie układają posadzkę na parterze i pierwszym piętrze. Na pozostałych kondygnacjach trwają prace wykończeniowe, m.in. trwają malowanie, zakładanie instalacji elektrycznej i sanitarnej oraz wentylacji.
– Budynek będzie dość dużym i, mam nadzieję, atrakcyjnym architektonicznie obiektem. To z niego administracja morska będzie czuwała nad bezpieczeństwem oraz ruchem statków handlowych i turystycznych w rejonie przejścia przez Mierzeję Wiślaną – dodaje Piotrzkowski.
Przekop Mierzei Wiślanej. Zamarzł Zalew, wyspa musi poczekać
Ujemne temperatury i intensywne opady śniegu nie przeszkadzają przy przekopie Mierzei Wiślanej. Zmianie uległ jedynie harmonogram budowy sztucznej wyspy, ponieważ zamarzł Zalew Wiślany.
Urząd Morski zapowiada, że jeśli pogoda pozwoli i Zalew Wiślany odmarznie, to wykonawca dokończy pogrążanie grodzy tworzącej obwiednie sztucznej wyspy oraz montaż ściągów oraz zasypów.
Przekop Mierzei Wiślanej materiały prasowe NDI/BESIX
Przekop Mierzei Wiślanej ma kosztować ok. 1,98 mld zł. Jeszcze w marcu 2019 r. rząd PiS zapewniał, że budowa będzie kosztować ponad dwa razy mniej.
Pierwsze statki mają przepłynąć kanałem w połowie 2022 r. Generalnym wykonawcą jest polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS