Komisja Europejska przedstawiła 13 maja 2020 r. pakiet wytycznych i zaleceń w sprawie stopniowego zniesienia ograniczeń w podróżowaniu i umożliwienia działalności przedsiębiorstwom turystycznym, z zachowaniem niezbędnych środków zdrowotnych. W pakiecie są między innymi ramy wspierające stopniowe przywracanie transportu przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerów i personelu.
Środki mające powstrzymać epidemię doprowadziły do drastycznego ograniczenia działalności transportowej. Dla przykładu – w połowie kwietnia ruch lotniczy był mniejszy o około 90 procent niż rok wcześniej, kolejowe przewozy pasażerskie zmniejszyły się o 85 procent, regionalne koleje pasażerskie o 80 procent, korzystanie ze statków wycieczkowych i pasażerskich – o 90 procent.
CZYTAJ TEŻ: Komisja Europejska: Vouchery są złe, otwieranie granic dobre
Zdrowie obywateli, w tym pracowników transportu i pasażerów, pozostanie priorytetem, jednak powoli zaczniemy podróżować. Najpierw po Europie, a wkrótce i po świecie. Jednak bez wątpienia stopniowe przywracanie usług transportowych i łączności będzie w pełni zależne od ocen epidemiologicznych i zastosowania szczepień przeciw Covid-19.
Wytyczne Komisji Europejskiej składają się z ogólnych zasad mających zastosowanie do wszystkich usług transportu i z konkretnych zaleceń dla każdego jego rodzaju. Wszystkie rodzaje usług transportowych powinny być stopniowo wznawiane z zastrzeżeniem faktycznego wdrożenia proporcjonalnych i skutecznych środków ochrony zdrowia pracowników transportu i pasażerów. Przy tym procedury ochrony powinny być stale monitorowane, tak aby mogły, w stosownych sytuacjach, zostać ponownie ocenione i dostosowane do zmieniającej się sytuacji. Tam, gdzie istnieje kilka możliwości osiągnięcia porównywalnych skutków zapewnienia zdrowia pracowników i pasażerów, należy wybierać najmniej kosztowną.
Zaleca się wzmożone i regularne czyszczenie, dezynfekowanie i wentylowanie węzłów transportowych i pojazdów, zamiast stosowania całkowitego zakazu. Należy wzmocnić utrzymanie niezakłóconego przepływu i zabezpieczenia dostaw towarów, w tym maksymalnie 15 minut dla przekraczania granic zielonego pasa ruchu.
W celu umożliwienia bardziej świadomego planowania podróży, przewoźnicy i dostawcy powinni udostępnić informacje na temat średnich wskaźników obłożenia poszczególnych połączeń lub godzin. Będzie to szczególnie ważne dla usług bez rezerwacji miejsc i lokalnego transportu publicznego. Takie informacje należałoby udostępnić online, w tym za pośrednictwem przeznaczonych do tego aplikacji mobilnych.
Komisja Europejska zwraca uwagę, że należy przemyśleć nowe rozwiązania w dziedzinie mobilności w miastach. Na przykład przez rozbudowę chodników i ścieżek rowerowych, dostosowanie rozkładów jazdy i przyśpieszenie rozwoju innowacyjnych technologii zarządzania przepływami pasażerów i unikania zatłoczenia.
Komisja zachęca i wspiera rozwój i wdrażanie nowych rozwiązań i środków w zakresie mobilności w miastach. Nie ma nic przeciwko wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących praw i obowiązków przewoźników, np. odmowy dostępu do węzła transportowego lub pojazdu osobom bez masek ochronnych lub, jeśli jest przekroczona maksymalna liczba pasażerów. Z zastrzeżeniem, że zasady te powinny być jasne i niedyskryminujące.
Pracowników transportu, którzy odegrali kluczową rolę w kryzysie, wspierali funkcjonowanie łańcuchów dostaw, repatriację obywateli Unii Europejskiej i przemieszczanie się pracowników do pracy, nawet przy zwiększonym ryzyku dla ich zdrowia i dobrego samopoczucia, należy odpowiednio wyposażyć i przeszkolić.
Tam, gdzie jest to możliwe dystans między pasażerami i obowiązek noszenia masek powinien być utrzymywany tak długo, jak długo wymaga tego ogólna sytuacja zdrowotna.
Ważne jest zmniejszenie, w miarę możliwości, gęstości pasażerów w zbiorowych środkach transportu i w poczekalniach. Należy utrzymać lub dodać bariery ochronne w pojazdach i przy stoiskach biletowych, a także ustanawiać specjalne pasy ruchu lub w inny sposób zapewniać oddzielenie przepływów pasażerów w portach, na lotniskach, dworcach kolejowych, przystankach autobusowych, miejskich węzłach transportu publicznego itp.
Zarządzający infrastrukturą transportową powinni usuwać urządzenia zachęcające do siadania (np. ławki, stoły) lub przynajmniej ponownie rozmieścić je tak, żeby zapewnić korzystającym z nich odpowiedni dystans.
Ważne jest informowanie pasażerów o zalecanych zachowaniach, na przykład częstym myciu rąk lub ich dezynfekowaniu, utrzymywaniu odpowiedniej odległości itp. oraz o dostępnych środkach ochrony w węzłach transportowych i rodzajach transportu. Obligatoryjne pozostaje dezynfekowanie rąk w każdym miejscu infrastruktury transportowej.
Osoby niepełnosprawne lub o ograniczonej sprawności ruchowej, a także starsze, powinny mieć pierwszeństwo w transporcie. Podobnie pracownicy transportu, którzy udzielają pomocy osobom niepełnosprawnym.
Istotne jest zapewnienie wdrożenia procedur w węzłach transportowych dotyczące natychmiastowej izolacji osoby z podejrzeniem zakażeń COVID-19. W tym celu trzeba wyznaczyć bezpieczne obszary, specjalny, przeszkolony personel z odpowiednim wyposażeniem ochronnym.
Placówki medyczne i pe … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS