Zgubienie dowodu osobistego – czym grozi?
Zgubienie dowodu osobistego może zdarzyć się każdemu, jednak konsekwencje takiego zdarzenia mogą być naprawdę przykre. Gdy dokument zostanie odnaleziony przez uczciwą osobę, prawdopodobnie uda Ci się go odzyskać. Gorzej, jeśli wpadnie on w ręce przestępcy, który może wykorzystać Twoje dane do swoich celów. Pierwszym – i chyba najczęściej spotykanym – zagrożeniem jest wyłudzenie kredytu. Oczywiście, nie uda się to w banku, który wymaga dopełnienia szeregu formalności, ale w instytucji pozabankowej, oferującej szybkie pożyczki bez sprawdzania baz (danych z Biura Informacji Kredytowej czy Krajowego Rejestru Dłużników), będzie już możliwe.
Innym zagrożeniem jest podpisanie niekorzystnej umowy na Twoje nazwisko, zarejestrowanie karty telefonicznej lub prowadzenie różnego rodzaju działalności przestępczej. W takich przypadkach możesz mieć niespodziewaną wizytę funkcjonariuszy policji w domu, nawet jeśli nic złego nie zrobiłeś. Dlatego kradzież lub zgubienie tego dokumentu trzeba niezwłocznie zgłosić – jeśli unieważnisz dowód, przestępca straci możliwość korzystania z Twojej tożsamości.
Zgubienie dowodu osobistego – gdzie zgłosić?
Jeśli zgubiłeś dowód osobisty, nie daj szans przestępcom i zgłoś to szybko w urzędzie gminy albo przez internet. Jeśli przebywasz poza granicami Polski, możesz załatwić niezbędne formalności w konsulacie – osobiście, listownie lub faksem. Jeśli wydaje Ci się, że dokument jeszcze się odnajdzie, skorzystaj z opcji czasowego zawieszenia dokumentu i wycofania tego zawieszenia, kiedy dowód się znajdzie. Istnieją tu jednak pewne ograniczenia – można to zrobić tylko w przypadku e-dowodów wydanych po 4 marca 2019 r.
W przypadku kradzieży należy udać się na policję i złożyć odpowiednie zawiadomienie. Dokument zostanie unieważniony jeszcze tego samego dnia. W takiej sytuacji wizyta w urzędzie gminy lub internetowe zgłoszenie nie będą już konieczne. Omawiane formalności nie są skomplikowane i nie wymagają żadnych opłat. Ważne, aby unieważnić lub zawiesić dokument najszybciej jak to możliwe.
Zgłoszenie zaginięcia dowodu osobistego – jak to zrobić?
Zgubienie dowodu osobistego możesz zgłosić przez internet. Aby to zrobić:
-
Zaloguj się na swoje konto w Profilu Zaufanym. Jeśli jeszcze go nie masz, koniecznie załóż.
-
Wybierz zgłoszenie utraty dowodu.
-
Wskaż urząd, który wydał dowód.
-
Kliknij przycisk „Unieważnij dowód”.
-
Podpisz swoją prośbę za pomocą e-podpisu i potwierdź unieważnienie kodem SMS, który przyjdzie na numer przypisany do Profilu Zaufanego.
-
Sprawdź swoją skrzynkę ePUAP, gdzie powinno znajdować się zaświadczenie o zgłoszeniu utraty dowodu osobistego.
Status Twojego dowodu zmieni się w Rejestrze Dowodów Osobistych w momencie wysłania zgłoszenia.
tekst płatny
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS