13 stycznia 2022 r., odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST. Zostało ono poświęcone między innymi: dyskusji na temat wzrostu cen energii elektrycznej i gazu (w tym dodatku osłonowego), przypomnieniu problemu miejsc dla pojazdów zatrzymanych wraz z odpadami (art. 24a ustawy o odpadach) oraz rozmowie o zmianach w ustawie o udziale RP w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym.
W zakresie wzrostu cen energii elektrycznej i gazu Strona Samorządowa prezentowała na posiedzeniu jednolite stanowisko, podobnie w kwestii dodatku osłonowego. Co do wzrostu cen, formułowane były apele o zdecydowane i szybkie kroki, natomiast kwestia dodatku osłonowego sprowadziła się do wniosków o pilną nowelizację ustawy, gdyż w obecnym brzmieniu generuje ona masę wątpliwości interpretacyjnych. Bartłomiej Zydel z Biura ZPP zwrócił uwagę na problem uzależnienia wypłaty dodatku osłonowego w podwyższonej wysokości od wpisania źródła ciepła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, co stanowi nadmierne ograniczenie dla stron oraz utrudnienie w wypłacaniu świadczeń przez gminy. W kwestii cen energii przedstawiciel ZPP zasygnalizował problem wypowiadania umów długoterminowych na dostawę energii elektrycznej. Ostatecznie uczestnicy ustalili, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawi mapę działań podejmowanych przez rząd, zmierzających do obniżenia cen za energię elektryczną i gaz oraz odbycie ponownej dyskusji w tej sprawie na kolejnym posiedzeniu Zespołu 20 stycznia 2022 roku.
W kwestii projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej B.Zydel z Biura ZPP wskazał na skonsumowaną przez projektodawców uwagę Związku co do tego, że przestępstwa środowiskowe, które zostały popełnione nieumyślnie należy traktować łagodniej. Przy okazji przypomniał o problemach związanych ze stosowaniem art. 24a ustawy o odpadach, regulującego tworzenie miejsc dla pojazdów zatrzymanych wraz z odpadami. W tej sprawie zostało zaplanowane wielostronne spotkanie z przedstawicielami m.in. Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska i Ministerstwa Infrastruktury.
Procedowana zmiana ustawy o udziale RP w Systemie Informacyjnym Schengen będzie polegała na tym, że organ rejestrujący w rozumieniu ustawy o rejestracji jachtów będzie musiał zweryfikować, czy jednostka pływająca lub jej silnik nie podlega zatrzymaniu. Równocześnie jednak nie przesądzono w projekcie tego, w jaki sposób będzie się to odbywać – tj. czy System REJA24, służący do rejestracji, zostanie dostosowany do zasięgania informacji z SIS (za pośrednictwem Policji, gdyż organy nie otrzymają bezpośredniego dostępu). Ponadto w tej sytuacji należałoby dostosować ustawę o rejestracji jachtów – tak, aby w przypadku zatrzymania jednostki lub silnika była możliwość odmowy rejestracji. Na pismo ZPP sygnalizujące wskazane problemy odpowiedział dyrektor Dariusz Bogucki z MSWiA. Poinformował, że będą przeprowadzone czynności (wraz z zapewnieniem finansowania) modyfikujące System REJA24 i ułatwiające organom rejestrującym wykonywanie obowiązków. D.Bogucki przekazał też, że do wskazanego projektu ustawy zostaną dodane niezbędne zmiany do ustawy o rejestracji jachtów.
źródło: Dziennik Warto Wiedzieć
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS