W jaki sposób można poprawić bezpieczeństwo na drogach? Zdaniem jednego z posłów powinno się wprowadzić obowiązek wyraźnego sygnalizowania przez pieszych zamiaru wejścia na przejście, np. poprzez podniesienie ręki. Swoją propozycję na ten temat, a także na temat dodatkowego oznakowania na przejściach, parlamentarzysta opisał w interpelacji do ministra infrastruktury.
Autorem interpelacji jest Artur Szałabawka z PiS, który swoje pismo do ministra infrastruktury, rozpoczyna cytatem z ustawy Prawo o ruchu drogowym, dotyczącym pierwszeństwa pieszego znajdującego się na przejściu, a także pierwszeństwa pieszego, który na to przejście wchodzi. Przywołuje następnie artykuł z jednego z serwisów internetowych, w którym pojawia się stwierdzenie, że “w świetle danych z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, zauważalny jest wpływ nowych przepisów ruchu drogowego i taryfikatorów mandatów na zachowanie kierowców”.
W kolejnym zdaniu autor tekstu sam sobie przeczy, przywołując owe dane, z których wynika, że poziom bezpieczeństwa pieszych na polskich drogach spada. Bo rzeczywiście tak jest. W 2023 w Polsce doszło do 4943 wypadków z udziałem pieszych (jest to wzrost o 181 wobec 2022 r.), częściej również zdarzały się potrącenia na pasach – w 2023 roku było ich 2684, czyli o 221 więcej niż rok wcześniej.
Wobec powyższego poseł Szałabawka proponuje wprowadzenie nowego przepisu, który brzmiałby:
Jak zauważa parlamentarzysta, taki zapis byłby zgodny z już obowiązującymi przepisami, nakazującymi pieszemu zachowanie szczególnej ostrożności oraz zasady ograniczonego zaufania:
Przy okazji poseł zauważa, że wymóg podnoszenia ręki przed wejściem na jezdnię, pomógłby w stosowaniu przepisu zabraniającego pieszemu używania telefonu (i innych urządzeń elektronicznych) w sposób ograniczający obserwację sytuacji na drodze. Pieszy dochodząc do pasów miałby mimowolnie przypominać sobie o konieczności uniesienia ręki, co powodowałoby przekierowanie jego uwagi z prowadzonej rozmowy, na ruch drogowy.
Artur Szałabawka zwraca w swojej interpelacji uwagę także na wprowadzone we wrześniu 2022 roku przepisy, pozwalające na wyznaczanie sugerowanych przejść dla pieszych. Prawo określa je jako: “Nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych”.
Na takim przejściu pieszy nigdy nie ma pierwszeństwa i to on musi upewnić się, że nie wpłynie on na ruch pojazdów. Miejsca takie są często spotykane w innych krajach (choćby w Niemczech), ale w Polsce nadal trudno na nie trafić. Poseł Szałabawka uważa, że aby pieszym łatwiej było odróżnić przejścia z pierwszeństwem od przejść sugerowanych, należałob … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS