Choć eksperci zdrowia biją na alarm, nasz kraj nadal nie wprowadził unijnej dyrektywy zobowiązującej do wycofania z obrotu „nowatorskich smakowych wyrobów tytoniowych do podgrzewania”. Ponadto planuje opóźnić wejście w życie przepisów wydłużając wbrew woli organizacji pro-zdrowotnych – vacatio legis.
Szkoda, że ministerstwo zdrowia uwzględniło apele biznesu, a zlekceważyło postulaty organizacji społecznych i zdrowotnych w sprawie jak najszybszego wdrożenia dyrektywy i skrócenia vacatio legis projektu. Wydłużenie vacatio legis trzykrotnie względem pierwotnego terminu naraża nie tylko zdrowie Polaków, ale też zwiększa prawdopodobieństwo unijnych kar finansowych – mówi dr n. społ. Magdalena Ankiersztejn-Bartczak, prezeska Fundacji Edukacji Społecznej.
Główną osią sporu między organizacjami prozdrowotnymi a branżą okazało się vacatio legis proponowanej ustawy. Początkowo miało wynosić 3 miesiące. Branża tytoniowa apelowała o wydłużenie tego okresu nawet do 12 miesięcy. Ostatecznie ministerstwo zdrowia ustaliło, że przepisy zaczną obowiązywać dopiero po… 9 miesiącach od uchwalenia.
9 sierpnia na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się raport z konsultacji społecznych nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Stanowiska podmiotów, które wzięły udział w konsultacjach opublikowano po niemal dwóch miesiącach od zakończenia terminu składania stanowisk i prawie trzech miesiącach od opublikowania pierwszego projektu ustawy. Branża tytoniowa oraz stowarzyszenia przedsiębiorców zgłosiły ponad 20 stanowisk. W całości lub części uwzględniono niemal 80% z nich. Z kolei organizacje zajmujące się ochroną zdrowia i przedstawiciele strony społecznej zgłosili 12 stanowisk. Ani jedno nie zostało uznane nawet w części.
Zdaniem przedstawicieli branży papierosowej, dalsze akcje zmierzające do wyeliminowania smakowych papierosów spowodują problemy dla budżetu państwa w związku ze zmniejszonymi wpływami z akcyzy. Należy jednak pamiętać, że już w 2021 roku roczny koszt samego tylko nowotworu płuc (głównym czynnikiem go wywołującym jest właśnie palenie) to ponad 3 miliardy złotych (dane z raportu „Rak Płuca 2021”). Są to pieniądze, które traci gospodarka w wyniku leczenia pacjentów, nieobecności pracowników itp.
Przypomnijmy, że to dyrektywa unijna 2022/2100 nałożyła na państwa członkowskie obowiązek wycofania z obrotu „nowatorskich smakowych wyrobów tytoniowych”. Organizacje branżowe podczas konsultacji podkreślały, że jeśli TSUE, przed którym toczy się postępowanie mające na celu wyjaśnienie, czy dyrektywa 2022/2100 jest zgodna z prawem, orzeknie, że akt jest zbyt daleką ingerencją w ustawodawstwo, a Polska przyjmie w międzyczasie nowelizację ustawy, narazimy się na wielomilionowe odszkodowania. Ministerstwo zdrowia w odpowiedzi na te argumenty przypomniało, że jeżeli państwo realizuje swój obowiązek wynikający z członkostwa w UE, nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej, jeśli w sposób zgodny z przepisami implementuje do swojego prawodawstwa akty unijne.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS