A A+ A++

Do RPO wpłynęły skargi kandydatów na aplikację sędziowską i
prokuratorską oraz uzupełniającą aplikację sędziowską i prokuratorską w
KSSiP. Kandydaci wskazali, że wprowadzenie górnej granicy wieku stanowi
dyskryminację ze względu na wiek, a także narusza zasadę równości
obywateli wobec prawa. Zarzuty te są zasadne – uważa RPO Marcin Wiącek.

Próżno szukać argumentów

Chodzi o przepisy znowelizowanej ustawy o KSSiP, które weszły w życie
10 sierpnia 2018 r. Wcześniej ustawa nie przewidywała ograniczeń
wiekowych dla kandydatów. Mimo że KSSiP utworzono w 2009 r., to dopiero
po 9 latach zdecydowano się na wprowadzenie takiego limitu.

– Argumentów na to uzasadnienie projektu ustawy z 20 lipca 2018 r.
nie dostarcza. Nie wykazano, że wprowadzany limit jest obiektywnie,
racjonalnie uzasadniony i jest środkiem właściwym i koniecznym. A to
jest niezbędne, aby odmienne traktowanie ze względu na wiek nie zostało
uznane za przejaw dyskryminacji – napisał RPO we wniosku do TK.

Czytaj więcej

Jego zdaniem, ustawodawca pominął fakt, że niektóre osoby dopiero po
osiągnięciu wskazanego w ustawie wieku mają faktyczną możliwość 
dalszego rozwoju zawodowego. Może to być determinowane takimi
czynnikami, jak np. konieczność zgromadzenia oszczędności, by podjąć
dalszą naukę czy pozostawanie na urlopie macierzyńskim lub ojcowskim.

– Otrzymywane podczas aplikacji w KSSiP stypendium nie pokrywa
kosztów utrzymania w dużym mieście. Często bez wsparcia osób bliskich
środki te nie są wystarczające, by zapewnić minimum egzystencji. Osoba
będąca aplikantem nie może zaś podjąć dodatkowego zatrudnienia. W
praktyce za otrzymywane stypendium nie jest w stanie utrzymać siebie i
członków swojej rodziny – zauważa Marcin Wiącek.

Dla jednych limit, dla innych droga wolna

RPO zwraca uwagę na uniwersalny charakter konstytucyjnego zakazu
dyskryminacji: nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym,
społecznym oraz gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.


Autopromocja


Obiektywnie. rzetelnie. wiarygodnie.

Pełen dostęp do treści “Rzeczpospolitej” za 9,90 zł / miesiąc

KUP »

– Zasady dostępu do służby publicznej muszą mieć charakter obiektywny
– tak by umożliwiały ubieganie się o to różnym kandydatom, zgodnie z
zasadami równości szans, bez jakichkolwiek dyskryminacji i
nieuzasadnionych ograniczeń. Szczegółowe kryteria i warunki naboru nie
mogą być ustalane w sposób dowolny i arbitralny. Powinny być one
przejrzyste i weryfikowalne, tak by nie stwarzać organom
przeprowadzającym postępowanie rekrutacyjne możliwości podejmowania
arbitralnych decyzji – wskazuje RPO.

We wniosku do TK Marcin Wiącek podkreśla, że ograniczenia korzystania
z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko, gdy są
konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku
publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności
publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą
naruszać istoty wolności i praw.

– Wprowadzenie limit wieku w KSSiP bez wątpienia nie jest
rozwiązaniem proporcjonalnym. Ograniczenie to nie jest konieczne dla
zachowania istoty wolności i praw, zwła … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPismo z Wydział Polityki Społecznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie
Następny artykułLębork: Próbował wynieść ze sklepu 20 opakowań czekoladek. Otrzymał dwa mandaty.