Sytuacja
na polskim rynku paliw płynnych, w tym zwłaszcza oleju napędowego, od
przynajmniej kliku tygodni jest nietypowa. Z jednej strony mamy do czynienia ze
stosunkowo tanimi produktami z krajowych rafinerii, a z drugiej – z droższymi,
pochodzącymi z importu. To powoduje, że sprowadzanie paliw z zagranicy jest
mało opłacalne i, ze względów ekonomicznych, każdy hurtownik czy dostawca woli
kupować od lokalnych producentów, czyli Orlenu i Aramco. Firmy kupujące
paliwo od producentów zaczynają jednak coraz głośniej mówić, że ich zlecenia są
limitowane i nie mogą nabyć tyle paliwa, ile
by chcieli.
Limitowanie możliwości odbioru paliwa
Problem
zauważają też inni. – Obserwujemy, że w ostatnim czasie na polskim rynku
producenci i dostawcy faktycznie limitują możliwości odbioru paliw w hurcie, co
mogą odczuć szczególnie podmioty, które nie mają umów długoterminowych, a
działają na rynku spotowym. W związku z dużo tańszą ofertą producentów
krajowych, w porównaniu z rynkiem europejskim, część importerów ograniczyła
zakupy spoza Polski – informuje nas Monika Kielak-Łokietek, prezeska Shell
Mobility i członkini zarządu Shell Polska.
Krajowa
produkcja diesla jest jednak za mała, aby całkowicie zaspokoić zgłaszany popyt.
W ubiegłym roku wyprodukowano w naszym kraju 18,5 mln m sześc. tego paliwa, a
7,3 mln m sześć. sprowadzono z innych rynków. W całej konsumpcji import
stanowił 32 proc. Na ten problem zwracają uwagę analitycy e-petrol.pl, którzy
przypominają, że do zbilansowania krajowego zapotrzebowania na diesel niezbędny
jest import.
Widmo kolejek na stacjach
„Taka sytuacja już odbija się na małych i średnich dostawcach
paliw, bo bywa tak, że dla ich klientów, np. z branży transportowej, bardziej
opłacalne staje się tankowanie na ogólnodostępnych stacjach paliw niż zakup
hurtowej ilości paliwa do własnego zbiornika. W tej sytuacji problemem dla
rynku paliw, podobnie jak w pierwszych dniach po rosyjskiej agresji na Ukrainę,
znów może stać się logistyka, bo rosnąca szybko sprzedaż na stacjach będzie
wymagała większej częstotliwości dostaw do punktów sprzedaży detalicznej” – zauważają
w swojej publikacji analitycy e-petrol.pl. Uspokajają jednak, że co do zasady niedobór
diesla nam nie grozi. Jest tylko kwestia wyrównania cen w dostawach krajowych i
zagranicznych.
Orlen
na nasze pytania dotyczące problemów z dostępnością paliw p … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS