fot. depositphotos.com
Analizując stanowiska stratega, trzeba mieć na uwadze przede wszystkim, że stanowisko stratega w różnych firmach i agencjach może się różnić w swoich obowiązkach i wymaganiach. Duży wpływ na to ma charakter i profil firmy, w której pracujemy. – Rola i obszar kompetencji stratega / strateżki są bardzo różnie rozumiane. Możemy mówić o strategii komunikacji, strategii mediowej, technologicznej czy chociażby o strategii danych. Każde z tych stanowisk kusi magicznym słowem „strategia”, ale to bardzo różne obszary specjalizacji – tłumaczy Jakub Polakowski, strategy director, Havas Media Group.
Zazwyczaj jednak do obowiązków stratega należy przede wszystkim wytyczanie kierunku rozwoju marki, opracowywanie strategii marki, strategii komunikacji, projektowanie pozycjonowania, analizowanie badań marketingowych i konsumenckich i samodzielne ich prowadzenie, analizowanie rynku i konkurencji, research, rozwiązywanie problemów komunikacyjnych i marketingowych, wyznaczanie kierunku dla innych działów. Strateg musi bardzo dobrze poznać klienta, jego potrzeby i cele, a także stale współpracować z działem kreacji i obsługi klienta, aby nadzorować realizowane działania pod kątem wytyczonej strategii i ich efektywności. Ze względu na mnogość zadań praca ta nie należy do łatwiejszych i wymaga sporego doświadczenia od kandydata na takie stanowisko.
Kompetencje i umiejętności potrzebne w pracy stratega
Przede wszystkim strateg powinien posiadać rozległą wiedzę z różnych obszarów, zarówno tych związanych z budowaniem marki, badaniami, działaniami marketingowymi, jak i tych biznesowych czy społecznych i kulturowych. Przydatna w tym jest zdolność szybkiego przyswajania informacji. – Kluczowa jest wiedza o rynku i ludziach. O ich zachowaniach, potrzebach, troskach, sukcesach i porażkach. Niemniej wcale nie obojętne jest zrozumienie perspektywy producenta, sprzedawcy, marketera. Tak samo potrzebna jest wiedza o polityce, jak i świadomość ceny kilograma cukru, przydatny jest poziom sprzedaży paneli fotowoltaicznych i zapach ludzi w tramwaju, czas podróży samochodem z Krakowa do Szczecina i wiedza o trendach w kolorystyce wnętrz. Dla stratega inspiracją może być kwiat rosnący w ogrodzie i przebita opona – mówi Marcin Kalkhoff, strateg, BrandDoctor.pl.
– Strateg musi posiadać aktualną wiedzę w bardzo szerokim zakresie, dotyczącym de facto całej branży reklamy, mediów, komunikacji, marketingu. Układając lejek marketingowo-sprzedażowy, trzeba zdawać sobie sprawę z wszelkich potencjalnych możliwości stojących przed marketerami na etapie jego projektowania. Czy to podcasty, czy to webinary, czy kampanie outdoorowe połączone z realizacjami w prasie tradycyjnej, czy nowe formaty reklamowe, jakie co i rusz pojawią się w platformach społecznościowych, czy wyszukiwarkach – wiedzę o nich, choćby pobieżną, strateg posiadać powinien – dodaje Aleksander Czerniewicz, strateg agencji Funktional i założyciel firmy Hartmoire.
– Istotna jest naturalna ciekawość świata – wrażliwość na reklamy i komunikację wokół nas, chęć do obserwowania ludzkich zachowań i motywacji. Muszą nas interesować inne rzeczy niż te, które znajdziemy w dedykowanej nam bańce social mediowej i towarzyskiej –mówi Kuba Kwaczyński, head of strategy agencji GoldenSubmarine.
Niezwykle istotna w tej pracy jest umiejętność przyswajania i analizowania różnych informacji i danych, a następnie wyciągania z nich właściwych wniosków, które przełożą się na dalsze wdrażane działania. Dlatego strateg koniecznie musi mieć bardzo dobre umiejętności analityczne. – Praca strategiczna to przede wszystkim umiejętność pracy na danych, wyciąganie wniosków i ich przesiewanie przez sito (albo też wiele sit), żeby dojść do sedna i skierować pracę zespołu na właściwe tory. W pracy strategicznej wiele, jak nie wszystko, wynika z wypracowanego warsztatu, praktycznego doświadczenia oraz zrozumienia mechanizmów marketingu i tych, które rządzą działaniami konsumentów – podkreśla Wojtek Walczak, strategy director, Plej.
– Strateg musi być jak gąbka, umieć chłonąć otoczenie, rezonować w rytm jego emocji, ale też zimno i racjonalnie je zanalizować, opisać i wyciągnąć najprzydatniejsze wątki. Musi umieć współpracować i konkurować, myśleć analitycznie, wyciągać wnioski, empatyzować i czuć ludzkie emocje – dodaje Marcin Kalkhoff.
– Niezbędny jest pewien rodzaj wrażliwości na świat – umiejętność obserwacji, słuchania, analizy danych, wyciągania interesujących wniosków i łączenia kropek tam, gdzie większość ludzi widzi chaos i przypadek – mówi Katarzyna Zemlik, senior strategic planner w K2 Create (Grupa K2).
I to właśnie to zrozumienie konsumenta, odbiorcy i umiejętność postawienia się na jego miejscu jest niezwykle ważna w pracy strategicznej. – Strateg to osoba, która w pewien sposób posiada zdolność do „bilokacji w projekcie”. Na poziomie teorii projektuje coś, co jednocześnie musi czuć i rozumieć na poziomie odnajdywania się w charakterze odbiorcy, niezależnie od grupy docelowej. Jest zatem jednocześnie w dwóch miejscach, współistniejąc w dwóch różnych osobach – tłumaczy Aleksander Czerniewicz.
– Bardzo często strateg musi wejść w buty konsumenta, żeby zrozumieć jego motywacje czy wybory. To coraz trudniejsze w świecie, w którym wszyscy funkcjonujemy w swoistych bańkach informacyjnych. Dlatego ważna jest otwartość na przyswajanie wiedzy, zdobywanie nowych doświadczeń, ale też pewien rodzaj empatii – dodaje Jakub Polakowski.
Z jednej więc strony strateg musi posiadać wiedzę o wielu elementach składających się na cały obraz marki, a z drugiej musi potrafić efektywnie połączyć te elementy w ramach jednego projektu. – Łatwo jest zaproponować pewną ideę, czy lejek, nie jest również trudnością zaproponowanie innowacyjnych rozwiązań w perspektywie kampanii, jeśli tylko dysponujemy budżetem w odpowiedniej wysokości. Jednak na samym końcu ta strategia musi ożyć, zrealizować stawiane przed nią cele, osiągnąć wyznaczone KPI’s, czy zostać doceniona na poziomie opinii odbiorców, dla których została zaprojektowana. W tej perspektywie strateg jest mózgiem operacji, doświadczonym praktykiem, a jednocześnie krawcem, łączącym wszystkie elementy projektu na poziomie teoretycznym, tak by w żywym środowisku prezentowały się jako spójna całość – mówi Aleksander Czerniewicz.
Dodatkowo oprócz wspomnianych kompetencji pracę stratega ułatwią umiejętności takie jak zdolność adaptacji do zmieniającej się sytuacji, umiejętności komunikacyjne, interpersonalne i prezentacyjne, czy też umiejętność tłumaczenia zawiłych koncepcji w prosty sposób przystępny dla każdego. – Codzienność stratega poza pracą indywidualną to ciągłe argumentowanie – od spotkań z klientem po internale z zespołem projektowym, dlatego umiejętności komunikacyjne to „must” nawet dla osób, które mają raczej introwertyczną naturę. Nie chodzi tutaj o przekrzykiwanie się lub popisywanie wiedzą, czy zarozumiałość tylko umiejętność prowadzenia merytorycznej dyskusji, szukanie i wykorzystywanie referencji czy porządkowanie dyskusji –mówi Kuba Kwaczyński.
Zalety i wady pracy jako strateg
Stratedzy w swoim zawodzie na pewno nie mogą narzekać na nudę. Duża zaletą tej pracy jest różnorodność tematów, obszarów i projektów, którymi się zajmujesz. Dzięki temu poszerzasz swoją wiedzę i tworzysz nowe efektywne rozwiązania, które nierzadko przydają się także w działaniach dla klientów z zupełnie innego segmentu. – Niewątpliwą zaletą jest praca na różnych kategoriach, niezamykanie się na specjalizację w obrębie tylko jednej. To, co jest wyzwaniem to poznawanie ich tak dogłębnie, jak się da w danym czasie, którego zawsze będzie za mało – mówi Wojtek Walczak.
– Lekcja odebrana od gracza FMCG przydaje się w segmencie auto-moto. To swoiste „skakanie” po branżach poszerza horyzonty, pozwala spojrzeć na rynek od wielu stron i zbudować w miarę realny obraz rzeczywistości. Najważniejsze jest nauczyć się patrzeć na rzeczywistość przez cudze okulary, widzieć świat takim, jakim jest, a nie takim, jak go widać zza wielkomiejskiego biurka – dodaje Marcin Kalkhoff.
– W ciągu blisko 10 lat pracy w strategii nadal pojawiają się na moim biurku briefy z nowych dla mnie kategorii lub zadania, których nie da się rozwiązać metodą „kopiuj-wklej”. Od naszego działu oczekuje się innowacyjnych, przemyślanych kierunków, bycia na bieżąco z komunikacją konkurencji, śledzenia głównych nurtów dyskusji branżowych, więc wszystkie te uwarunkowania sprawiają, że nie ma nudy – mówi Kuba Kwaczyński.
Z całą pewnością praca stratega pozwoli Ci wykorzystać zdobyte doświadczenie w marketingu, a także zderzyć swoją wiedzę, idee i pomysły z innymi ekspertami. Znacząco na plus jest także możliwość poznawania nowych osób, często działających w kompletnie innych obszarach.
Decydując się na pracę stratega, trzeba mieć świadomość, że oprócz zalet ma ona także wady, które mogą skutecznie zniechęcić potencjalnego kandydata. Przede wszystkim nie należy ona do spokojniejszych i łatwiejszych i może być mocno stresująca. – Presja czasu, ciągły stres, praca z wieloma działami, łączenie kompetencji tych działów, zrozumienie ich roli, specjalizacji, potrzeb, a na koniec praca bardzo blisko z ludźmi jest chyba największym punktem zapalnym dla wielu chcących pracować akurat na tym stanowisku. I albo się to lubi i akceptuje reguły tej gry, albo lepiej wybrać sobie coś zdecydowanie spokojniejszego i lepiej płatnego jak programowanie albo bycie rentierem – mówi Wojtek Walczak.
Kolejną, co prawda dla niektórych zaletą, ale jednak dla wielu wadą jest fakt, że praca jako strateg wymaga ciągłego rozwoju i przyswajania i analizowania mnóstwa nowych informacji i danych. – Pracując jako strateg, jesteś w pracy, nawet jeśli nie jesteś w pracy – jeśli chcesz być na bieżąco z trendami, rynkiem, badaniami, mediami, dyskursami społecznymi czy ciągle zmieniającym się otoczeniem naszego konsumenta, jednocześnie pamiętając o podstawach marketingu, biznesie klienta itd. – mówi Wojtek Walczak.
– Jeśli ktoś sądzi, że opanuje parę schematów, na których dojedzie do strategicznej emerytury, może dość szybko się rozczarować. Zwłaszcza teraz, kiedy dzieje się więcej i szybciej niż kiedykolwiek. Digital rozwija się jak na sterydach, stale pojawiają się nowe narzędzia komunikacji, rozwijają i upowszechniają się nowe technologie, mamy znacznie więcej danych i możliwości, co sprawia, że jest zarówno łatwiej, jak i trudniej jednocześnie – dodaje Katarzyna Zemlik.
Także częste zmiany w tworzonych projektach mogą być dla niektórych sporą wadą takiej pracy. – Dla osób mocno przywiązujących się do własnych wizji frustrujące może być także to, jak pierwotne założenia mogą ewoluować, być zmieniane przez klienta, ograniczane przez budżet lub inne uwarunkowania, nie wspominając już o przetargach, w których strategia bardzo często bierze udział, a które mają określoną skuteczność. Marketing jako dziedzina jest systemem naczyń połączonych i naturalne są zmiany w trakcie pracy nad komunikacją, ale im wcześniej się z tym pogodzimy w pracy stratega, tym zdrowiej i spokojniej 🙂 – mówi Kuba Kwaczyński
Ciekawa i satysfakcjonująca praca dla ludzi otwartych
Mimo tego, że praca stratega jest bardzo wymagająca, to z całą pewnością należy do tych ciekawszych i dających dużą satysfakcję z prowadzonych i realizowanych projektów i działań. – Najciekawsze dla mnie jest m.in. to, że każdy projekt to praca z konsumentem, a ten jest zawsze fascynujący, bo pracując z konsumentami widzi się cząstkę swoich własnych zachowań, a z badań obraz wszystkich innych. Marketing, praca z marką, jest dla mnie naprawdę czymś ciekawym, czymś, czym żyję na co dzień i co ciągle daje mi satysfakcję. A czasami nawet coś, co można nazwać dumą, także, a może w szczególności, patrząc na pracę swojego zespołu – mówi Wojtek Walczak.
– Najciekawsze momenty to te, kiedy pracujemy z klientem nad komunikacją w nowej dla nas kategorii i dowiadujemy się o jej specyficznych uwarunkowaniach, zwyczajach konsumentów lub barierach blokujących ich przed zakupem. Proces szukania na to odpowiedzi jest równie interesujący – dodaje mówi Kuba Kwaczyński.
Wspomniana wyżej możliwość rozwoju i zwiększania swojego doświadczenia, a także różnorodność projektów i wyzwań są kolejnymi aspektami, które sprawiają, że praca ta, mimo że wymagająca, to jest niezwykle ciekawa. – To praca oparta o głęboko oryginalną, za każdym razem na nowo odkrywaną perspektywę, zależną od marki i rodzaju branży klienta, z jakim pracujemy, oraz odbiorców jego komunikacji. Każdy projekt to nowa, wymagająca, autorska i silnie kreatywna praca, wykonywana na rzecz zbudowania propozycji strategicznej w taki sposób, by zarówno klient, jak jego odbiorcy uzyskali coś więcej niż tylko satysfakcjonujący efekt na poziomie wskaźników ustalonych w projekcie – mówi Aleksander Czerniewicz.
– Najciekawsze jest to, że z każdym nowym projektem staję się również „ekspertem” w wielu innych dziedzinach – od branży farmaceutycznej, przez automotive, aż po parki rozrywki i luksusowe alkohole. Oprócz tego, muszę być cały czas na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie, znać się na nowych technologiach i trendach. Z samego założenia praca stratega wymaga szerokiej perspektywy i ciągłego poszerzania horyzontów. I tym mnie zachwyca – mówi Valentyna Sobchuk, strategy plannerka, agencja Ancymony.
Co ważne, zdobyta w pracy wiedza przekłada się także na codzienne życie. – To rodzaj pracy, który pozwala być na bieżąco z trendami nie tylko w kontekście reklamy, ale również zmian społecznych, kulturowych czy technologicznych. To wiedza, która przydaje się nie tylko zawodowo, ale również w codziennym życiu – mówi Jakub Polakowski.
W dodatku praca ta ze względu na swój charakter stymuluje intelektualnie i dostarcza dużo satysfakcji. – Mnie osobiście największej satysfakcji dostarcza poczucie, że odbiorcy końcowi, grupa docelowa projektu, dla którego tworzona była strategia, zaangażowali się i pozytywnie ocenili daną realizację – przyznaje Aleksander Czerniewicz.
– Możliwość pomagania konsumentom w rozwiązywaniu ich problemów, a także łączenie ich z odpowiednimi markami i na odwrót – to jest ta nagroda, którą zyskuje strateg na końcu swojej pracy – dodaje Valentyna Sobchuk.
Jeśli jesteś zainteresowany pracą jako strateg, koniecznie zapoznaj się z ofertami z tego obszaru dostępnymi na Pracuj.pl – bez wątpienia znajdziesz tam ciekawą ofertę zarówno jako osoba na początku swojej drogi zawodowej w tym obszarze, jak i jako doświadczony specjalista.
Natomiast jeśli chcesz się dowiedzieć, jak zacząć swoją przygodę z tworzeniem treści i co warto wiedzieć o stanowisku content managera, koniecznie zapoznaj się z naszym poprzednim artykułem z cyklu.
Artykuł powstał we współpracy z pracuj.pl.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS