Zawalił się piętrowy parking z samochodami na Manhattanie w Nowym Jorku. Wiadomo już o jednej ofierze śmiertelnej, kilka osób zostało rannych. Eksperci przestrzegają, że może to być pierwsza z serii katastrof budowlanych.
Do wypadku doszło we wtorek. Jak poinformował przedstawiciel nowojorskiej straży pożarnej (FDNY) jedna osoba zginęła, a sześć zostało rannych. Strażacy próbują przeszukać parking, by ustalić, czy pod gruzami nie ma więcej osób. Używają do tego celu dronów i robotów. Pozostałości budynku są niestabilne i grożą dalszym zawaleniem. Z tego względu wyłączono z użytkowania budynki znajdujące się obok parkingu.
Parking znajdował się na przy 57 ulicy. Na zamieszczonych w internecie nagraniach widać, że dach trzypiętrowego parkingu, należącego do Uniwersytetu Pace, zapadł się, spadając na auta zaparkowane piętro niżej. Na wideo można dostrzec, że dachu zaparkowane były głównie duże i ciężkie SUV-y.
Służby ratunkowe dotarły do jednej ofiary śmiertelnej, cztery osoby trafiły do szpitala, jedna odmówiła pomocy medycznej.
W nowojorskim mediach pojawiły się już doniesienia, że stan techniczny parkingu budził wątpliwości – w 2021 roku inspektorzy budowalni mieli dostrzec naruszenia struktury budynku w okolicach wind. Śledztwo w celu ustalenia przyczyn katastrofy prowadzi nowojorski Departament Budownictwa.
Do zawalenie parkingu w Nowym Jorku doszło zaledwie kilka dni po tym, gdy w Wielkiej Brytanii pojawiły się doniesienia, że wielopoziomowe parkingi mogą nie wytrzymać rosnącej masy samochodów, szczególnie elektrycznych.
Na problem zwrócili uwagę Członkowie Brytyjskiego Stowarzyszenia Parkingowego, którzy informowali, że w latach 60. i 70. piętrowe parkingi budowano przy zupełnie innych założeniach konstrukcyjnych. Wówczas masa niewielu samochodów przekraczała tonę, a popularne w w Wielkiej Brytanii Mini ważyło około 700 kg. Jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku masa samochodów klasy średniej rzadko przekraczała 1300 kg.
Dziś tyle waży Mini, pod warunkiem, że ma napęd spalinowy. Jeśli jest elektryczne – masa przekracza 1440 kg. Równie duży problem stanowi rosnąca popularność SUV-ów, których masa nierzadko zbliża się do dwóch ton.
Jednak największy problem sprawiają duże auta elektryczne. Wyposażone w potężne baterie ważą niezwykle dużo. Przykładowo Tesla Model X czy Audi Q8 e-tron ważą oko … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS