A A+ A++

Według
badań CBOS[1],
76% Polaków jest zdania, że należy zachować ostrożność i podejrzliwość w
stosunkach społecznych. W biznesie ta nieufność tym bardziej się potęguje, a
wchodząc w relacje z partnerami zagranicznymi, do głosu dochodzą wszelkiego
rodzaju uprzedzenia, przekonania, zasłyszane opinie i inne opowieści.

Z
pewnością wielu zostało oszukanych zarówno przez rodzimych, jak i zagranicznych
ludzi „biznesu”, warto jednak zadać pytanie, czy to przypadkiem nie jest tak,
że ludzie mają ograniczone zaufanie dlatego, że… sami oszukują.

Szukając
wyjaśnień braku zaufania, Internet podrzuca wiele interesujących wypowiedzi
psychologów, biegłych i policjantów. Co ciekawe, po wrzuceniu do googlowej
grafiki słowa „thief” [ang. złodziej], wyświetliły się praktycznie wyłącznie
wizerunki mężczyzn. Na zadane słowo „złodziej”, Google wyświetlił
6 890 000 wyników i również praktycznie samych mężczyzn, a po
wpisaniu słowa „złodziejka” Google wyświetlił zaledwie 758 000 wyników, z
czego prawie wszystkie dotyczyły złodziejki-rozgałęźnika elektrycznego, tytułów
książek i filmów, np. „Złodziejka książek”.

To
kobiety też?!

Wydaje
się, że procesy stereotypizacji społecznej i „wypracowane” w głowach schematy
poznawcze sprawiają, że zupełnie nie kojarzymy przestępstw z kobietami. Jednak
– jak wyjaśnia ppor. Magdalena Pusz: „Kradną dzieci i seniorzy, biedni i
bogaci, kobiety i mężczyźni. Nie da się przygotować jednego profilu
złodzieja. Mamy w tej grupie zarówno bezdomnych, jak i biznesmenów, którzy
kradną w białych rękawiczkach. Zadatki na to mają ludzie, którzy kierują
się własnym kodeksem postępowania i nie respektują norm społecznych,
nie liczą się z innymi, mają mało empatii i nie interesuje ich krzywda drugiego
człowieka. (…) Ludzie kradną, bo chcą się szybko wzbogacić i nie ma tu większej
ideologii. Ale to, że się na to decydują wynika z pewnych predyspozycji
osobowości. Nie każdy przecież to robi.”[2]

Z
kolei major Jacek Olchawski z Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w
Warszawie twierdzi, że złodzieje, szukając usprawiedliwienia swoich
czynów, najczęściej twierdzą, że zostali: „albo sprowokowani, albo zmuszani, albo skrzywdzeni przez kogoś”. Często
twierdzą, że ktoś ich do czegoś zachęcił, albo ktoś ich do czegoś sprowokował.
Jak widzą otwartą furtkę, to dla nich jest to przyzwolenie i wręcz zachęcenie.
Czemu ukradłeś? No bo było.”[3]

Etyczny
biznes

Słowo
„etyka” zawsze dobrze wygląda na papierze, kiedy wpisane jest jako jedna z
wartości przyjętych przez firmy i organizacje. Za każdą organizacją stoją
jednak ludzie, a – jak stare przysłowie mówi – „ryba psuje się od głowy”. Nie
można być trochę etycznym lub etycznym wyłącznie wobec wybranych osób, tak jak
nie można być trochę w ciąży.

Zanim
oszukanym przedsiębiorcom przyjdzie toczyć spory sądowe, warto najpierw, wchodząc
w jakiekolwiek relacje biznesowe, zabezpieczyć wszystkie swoje prawa,
zarejestrować znaki towarowe, podpisać umowę o poufności i mieć zawsze twarde
dowody na udostępnienie poufnych informacji. Zwykło się mówić, że „biznes
to biznes – nic osobistego”, ale nie można zapominać, że osobista
reputacja w biznesie znaczy wszystko i jeśli do kogoś przylgnie łatka
złodzieja czy oszusta, będzie raczej spalony. Biorąc dodatkowo pod uwagę fakt,
że w zdecydowanej większości do transakcji dochodzi „z polecenia”, informacje
na temat reputacji potencjalnych partnerów nabierają drugiego i trzeciego
życia, a czasami nawet stają się wiralami.   

Poszukiwanie
partnerstw za granicą

Nawiązywanie
współpracy z nowymi rynkami i partnerami stanowi jeden
z najistotniejszych czynników rozwoju firm i organizacji. Często jednak
firmom, szczególnie tym mniejszym, trudno jest poruszać się na rynkach
zagranicznych w poszukiwaniu partnerów, nie znając realiów danego rynku,
kultury kraju, w tym kultury biznesowej, czy języków.

Procesy business
matching, czyli usługi konsultingowe polegające na weryfikacji i kojarzeniu
potencjalnych partnerów, są nieocenione w niezwykle dynamicznym środowisku
biznesowym. Dzięki nim firmy i organizacje podejmują partnerskie
przedsięwzięcia, które pozwalają im m.in. obniżyć koszty, wspólnie korzystać
z licencji i patentów, a co najważniejsze — wzrastać na rynkach
międzynarodowych. Biznes to gra zespołowa, a wybór
partnera biznesowego zwykle ma ogromny wpływ na osiągnięcie wspólnego celu i sukces
przedsięwzięcia.

Dlaczego warto rozważyć partnerstwo w biznesie?

Dobrze
zweryfikowane i zaprojektowane partnerstwo może przynieść ogromne korzyści
rozwojowe i finansowe, a dzięki połączeniu sił, wymianie myśli i doświadczeń
projekty mogą być realizowane szybciej i bardziej efektywnie kosztowo, zyskując
na jakości ich rozwiązań. Korzyści takie obejmują m.in.:

        
Rozszerzenie
kompetencji:
Partnerstwo
pozwala na dostęp do kompetencji i zasobów, których brakuje u jednego z
partnerów.

        
Dzielenie
ryzyka:
Dzięki partnerstwu
można dzielić ryzyko i obciążenie finansowe. Wspólny wysiłek pozwala na
rozłożenie kosztów i odpowiedzialności.

        
Rozwinięcie
rynku:
Partnerstwo może
pomóc w wejściu na nowe rynki lub rozszerzeniu działań na istniejących rynkach.

        
Innowacje: Wspólna praca nad projektami może przynieść
nowe pomysły i innowacje, które byłyby trudne do osiągnięcia samodzielnie.

        
Wzrost
zysków:
Partnerstwo może
prowadzić do wzrostu przychodów i zysków dzięki synergii kompetencji i zasobów.

        
Oszczędność
czasu i zasobów:
Dzielenie
obowiązków i zasobów może znacząco przyspieszyć realizację projektów.

        
Rozwinięcie
sieci kontaktów:

Partnerstwo umożliwia nawiązywanie nowych kontaktów i relacji biznesowych, co
może otworzyć nowe możliwości.

        
Wsparcie
w trudnych czasach:

Partnerzy mogą wspierać się nawzajem w trudnych okresach, co jest szczególnie
istotne w przypadku niepewności rynkowej.

Jak znaleźć idealnego partnera w biznesie?

Aby
znaleźć idealnego partnera, firmy powinny skoncentrować się kilku
najważniejszych aspektach całego procesu, gdzie elementem podstawowym jest dokładne
określenie swoich oczekiwań i zdefiniowanie kryteriów partnerstwa. Warto
pomyśleć o sporządzeniu klarownej strategii i sformułowaniu celów, które firma chce
osiągnąć dzięki partnerstwu. Ten etap na pewno pomoże w identyfikacji partnera,
który odpowiadać będzie potrzebom projektu.

Kolejnym
zalecanym działaniem jest przeprowadzenie badania rynku, na którym działa firma,
tak aby zidentyfikować i wytypować potencjalnych partnerów. W ramach tego
działania dobrze jest także określić komplementarne kompetencje partnerów i ich
zasoby, które uzupełniają kompetencje i zasoby firmy.

Niezbędnym
elementem jest potwierdzenie rzetelności partnera i utwierdzenie się w przekonaniu,
że partner reprezentuje wartości, które są tożsame z wartościami firmy. Partnerstwo
ze swej natury opierać się powinno na zaufaniu i wspólnych wartościach, lepiej
więc poświęcić czas na to w fazie wstępnych analiz niż później się rozcza … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMikołajki w Młynie Wiedzy
Następny artykułOświęcim. Miasto w świątecznej dekoracji